عمومی

با سندرم «انفجار سر» آشنا شوید

IHS یک اختلال خواب است که در آن صداهای بلندی را می شنوید که وقتی به خواب می روید یا بیدار می شوید صداهای بلندی را می شنوید.

به گزارش مجله خانواده مربای مربا “وقتی کسی نام “سندرم سر منفجر” را می شنود فکر می کند که این یک مشکل بسیار دردناک است، اما سندرم سر منفجر شده یا EHS کاملاً بدون درد است. اگرچه می تواند بسیار آزاردهنده باشد. IHS یک اختلال خواب است که در آن صداهای بلند شنیده می شود که دیگران شنیده می شوند. هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن نمی تواند بشنود. افرادی که این وضعیت را تجربه می کنند صدای رعد و برق، شلیک گلوله، تصادف یا سایر صداهای بلند و آزاردهنده را می شنوند.

برخی ممکن است نورهای چشمک زن را تجربه کنند یا اسپاسم عضلانی را احساس کنند. تعریق شبانه، ضربان قلب سریع و دشواری در تنفس بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از دیگر علائم این مشکل است. صداها معمولا برای مدت زمان بسیار کوتاهی شنیده می شوند و الگوی مشخصی دارند. سندرم سر منفجر شده نوعی پاراسومنیا است. شرایط آشناتر مانند خواب صحبت کردن و خواب-راه رفتن دو نمونه دیگر از پاراسومنیا هستند. EHS می تواند در خواب فرد اختلال ایجاد کند و باعث اضطراب شود. محققان مدت‌ها بر این باور بودند که سندرم انفجار سر عمدتاً در افراد مسن، به‌ویژه زنان بالای 50 سال رخ می‌دهد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که EHS بسیار شایع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، دیده می‌شود.

علل سندرم سر منفجر شده

مانند بسیاری از پاراسومنیاها، علت IHS ناشناخته است. با این حال، عوامل زیر ممکن است رخ دهد:

استرس و اضطراب

فعال شدن بیش از حد نورون ها به دلیل عدم تعادل کلسیم

هاله میگرن

صدمات یا سایر مشکلات گوش داخلی

نقص پردازش مغز در طول انتقال خواب-بیداری

ریز تشنج در نورون های حسی مغز لوب تمپورال

مصرف داروهای ضد افسردگی و اضطراب

سندرم انفجار سر چگونه درمان می شود؟

روانشناس یا روانپزشکی که در زمینه اختلالات خواب تخصص دارد، معمولاً این مشکل را با روان درمانی و دارو درمان می کند. اگر پزشک شما می تواند عوامل ایجاد کننده این اختلال را تشخیص دهد، می توانید با اصلاح عادات خود از این محرک ها جلوگیری کنید. لطفاً مصرف کنید. اگر استرس EHS شما را تحریک می کند، مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا یک دوش آرامش بخش قبل از خواب بگیرید. به طور کلی، سندرم انفجار سر یک بیماری ناخوشایند اما نسبتا بی ضرر است. با درمان مناسب و خودآزمایی می توان مشکل را به طور کامل برطرف کرد.

منبع: ba-bamail.com”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا