عمومی

این معدنکاری را متوقف کنید؛ تخریب وسیع منابع ملی به اسم کارآفرینی

لغزش‌های عمده درنور در آلبولت‌های مرکزی در جهت گسل‌های اصلی مانند گسل بلده و در گسل‌های دگرگونی مهم گسل شمالی البولتس رخ داده است. هیچ زمین لرزه تاریخی قابل توجهی در منطقه دره نور گزارش نشده است، اما زمین لغزش های عظیم در دره نشان می دهد که برخی از زمین لرزه های بزرگ در دوران ماقبل تاریخ رخ داده است.
از سوی دیگر، رانش زمین رزن در ضلع شمالی دره براده به عرض حدود 13 کیلومتر و طول حدود 3 کیلومتری غرب روستای رزن از سمت دوآب (به سمت جنوب و دره براده در جهت آوار و کوه رخ داده است. جنبش). معادن شن و ماسه در نقطه شروع این جاده و محل لغزش رزین همچنان باعث آلودگی گسترده محیطی و لغزندگی میخ و ناپایداری می شود. مدیر محیط زیست آمور معتقد نبود حادثه 10 دی ماه 1401 مربوط به معدن شن و ماسه باشد اما در ابتدای جاده بلده معاون وزیر راه گفت: مین خصوصی که تلفات جانی نداشت. “

در واقع، اداره کل راهداری مازندران در صورت انجام عملیاتی که حتی اگر معدن در جاده نباشد، راننده محور حرس را مبهم کند، در این خصوص برای تعدیلات لازم اقدام خواهد کرد. باید در بزرگراه “انجام” شده باشد. معدن و محور هراز از هم دور هستند و رودخانه ای در بین آن قرار دارد. رانش زمین در 13 آوریل 1401 پس از اولین باران بهاری رخ داد. البته در تعطیلات نوروزی آتش معدن به وضوح بسته شده بود، اما تا اواخر اسفند 1400 این کار برای استخراج معدن ادامه داشت. ساخت این منطقه از یک طرف برای لغزش و با تحریک مضاعف بارندگی های اخیر است. ، رانش زمین رخ داده است.

در تاریخ 12 ژوئن 2017 یک بولدوزر و لودر در پایین قفسه کوه در حال کار بودند، اما طبق اصول فنی و ایمنی، قبلاً توصیه شده بود که سنگ ها را از بالا با محدودیت خارج کنید. بخش منابع استخراج در پایین دست و جلوی پاشنه لغزش انجام می شود که طبیعی است برای معادن به ویژه معادن جاده هراز و صاحبان معدن بر ادامه برداشت اصرار دارند.

در روز حادثه 25 اسفند 1396 راننده بولدوزر جان باخت و دو کارگر به شدت مجروح شدند. البته این نوع معدن کاری یک مداخله و تخریب طبیعی در منطقه حفاظت شده آلبولت مرکزی است. ذخیره گاه هراز در سال 1380 با وسعت 15000 هکتار به ثبت رسید. این منطقه از 25 کیلومتری شرق شهر براده شروع می شود و در حدود 33 کیلومتری جنوب شهر آمور ادامه می یابد، بنابراین جاده براده به آمور در شمال و شمال شرق روستاهای رزن، راجی، هلدورد و شجیدباره قرار دارد. این منطقه حفاظت شده ذخیره گاه هالا تقریباً بخش مرکزی حوضه رودخانه هالا را شامل می شود.

از رودخانه هراز (حدود 71 کیلومتری جاده هراز) تا محل تلاقی رودخانه بارادنور (نزدیک روستای هلدولد) منطقه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود. ارتفاع این منطقه پایه قدیمی ترین جنگل هیرکانی تا اوایل دهه 1960 بود. جنگل های جنوب روستای رزن و شرق رسیک از آخرین بازمانده های این جنگل ها هستند.
ادامه عملیات استخراج و برداشت در مناطق ناپایدار زمین لغزش آربولتس مرکزی علاوه بر تحریک وقوع زمین لغزش موجب تخریب جنگل ها، منابع آب و خاک می شود. این روند باید با توجیه کارآفرینی و البته با کتمان آسیب های گسترده و تخریب منابع ملی متوقف شود.

* چاپ شده در روزنامه اعتماد / چهارشنبه 15 فروردین 1401

دکمه بازگشت به بالا