عمومیکسب و کار برتر

انواع پکینگ برج خنک کننده

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، هدف استفاده از انواع پکینگ برج خنک کننده، افزایش سطح و زمان تماس میان آب و هوا می‌ باشد. ایجاد حداکثر سطح تماس میان آب و هوا در طولانی‌ ترین بازه زمانی ممکن توسط پکینگ باعث می‌ شود تا سیستم بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. در مطلب پیش رو از سایت ، لیست تولید کنندگان برج خنک کننده معرفی و بررسی خواهیم کرد.

انواع پکینگ کولینگ تاور

از نظر مکانیزم به دو نوع کلی اسپلش و فیلمی تقسیم بندی می‌ شوند. پکینگ برج خنک کننده از نظر مکانیزم به دو نوع کلی اسپلش و فیلمی تقسیم بندی می‌ شوند. در نوع پکینگ اسپلش، آب به صورت قطرات ریز در آمده و بنابراین سطح و زمان تماس میان آب و هوا افزایش می‌ یابد. ولی در پکینگ نوع فیلمی، آب به صورت لایه نازک درآمده که بدین صورت سطح تماس و زمان تماس بیشتری را ایجاد می‌ کند.

بررسی انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کن قلب یک برج خنک کننده فایبر گلاس می‌ باشد و عملکرد موثر برج خنک کن وابسته به پکینگ مورد استفاده در آن می‌ باشد. هدف از قراردادن پکینگ در برج خنک کننده ایجاد سطح تماس و زمان تماس گسترده میان آب و هوا می‌ باشد تا انتقال حرارت از آب به هوا صورت گیرد.انواع پکینگ کولینگ تاور به دو نوع اسپلش و فیلمی تقسیم می شود. چه تفاوتی بین پکینگ فیلمی و پکینگ اسپلش می‌ باشد؟ کدام عملکرد بهتری دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ را بررسی کنیم.

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد راندمان یک برج خنک کننده وابسته به سطح تماس ایجاد شده میان آب و هوا می‌ باشد. به این معنی که هر چه این سطح تماس بیشتر باشد، میزان انتقال حرارت بیشتر خواهد بود. زمان تماس هم دیگر مقوله مهم در این مورد می‌ باشد.زیرا که هر چه زمان تماس میان آب و هوا بیشتر باشد، میزان انتقال حرارت و در نتیجه راندمان برج خنک کننده بیشتر خواهد شد. در گذشته یکی از راه‌ های افزایش زمان تماس بین آب و هوا در برج، افزایش ارتفاع برج خنک کن می‌ باشد که از نظر هزینه، صرفه اقتصادی ندارد. ولی با طراحی‌ های جدید، این نقش پکینگ است که می‌ تواند زمان تماس میان آب و هوا را افزایش دهد.

Types of cooling tower packing

پکینگ اسپلش برج خنک کننده

یکی از انواع پکینگ برج خنک کننده، است که از لایه‌ های بند و میله‌ های پلاستیکی تشکیل شده است که هنگام برخورد آب با آن، آب را به صورت قطرات بسیار ریز پخش می‌ کند. هر چه تعداد و قطرات ریزتری را ایجاد نماید، سطح تماس و زمان بیشتری را بوجود می‌ آورد. پکینگ اسپلش به طور سنتی از چوب ساخته می‌شود، ولی طراحی‌ های جدید آن با جنس پی وی سی (PVC) و در انواع مختلفی ساخته می‌ شود.

مطابق شکل بالا، در پکینگ اسپلش با ایجاد توالی برخورد آب با میله‌ ها می‌ توان زمان تماس میان آب و هوا را افزایش داد که موجب انتقال حرارت بیشتر خواهد شد و در نتیجه قطرات با ریزش به سمت پایین برخورد متعدد با میله‌ ها فرصت خنک شدن پیدا می‌ کنند.به همین دلیل برخوردهای متوالی است که امکان تجمع رسوب در پکینگ اسپلش به کمترین حالت می‌ رسد و در نهایت باعث می‌ شود که این نوع پکینگ در مقابل آب با سختی بالا بسیار مقاوم و قابل اطمینان باشد.

در برج‌ های خنک کننده که از پکینگ اسپلش بار و میله استفاده می‌ کنند، با توجه به اینکه حرکت آب همواره به سمت پایین بوده و پکینگ اسپلش نیز در جهت افقی قرار گرفته، در این جهت هیچ‌ گونه مقاومتی در مقابل جریان هوا ایجاد نمی‌ کند.بنابراین پکینگ اسپلش میله‌ ای برج خنک کننده، بیشتر در قرار می‌ گیرد که جریان هوا در آن به صورت افقی و جریان آب نیز به صورت عمودی می‌ باشد.باید به این نکته توجه کرد که این بارها و میله در پکینگ اسپلش به صورت تراز نصب شوند، زیرا در صورتی که میله‌ ها تراز نباشند، آب به یک سمت جریان پیدا کرده و امکان قطره قطره شدن و انتقال حرارت نخواهد داشت.

هوا همیشه تمایل دارد از مناطقی عبور کند که کمترین مقاومت در مقابل جریان هوا ایجاد کند، پس توزیع آب نیز بایستی در تمام مراحل ریزش درون برج خنک کننده به صورت یکنواخت صورت گیرد.پکینگ برج خنک کننده اسپلش برای واحدهای صنعتی که آب بی کیفیت با سختی بالا دارند نیز مناسب می‌ باشد. وقتی آب به پکینگ اسپلش برخورد می‌ کند، به صورت قطراتی درمی‌ آید. بنابراین جایی برای جمع شدن رسوب و ذرات وجود ندارد، در نتیجه کیفیت پکینگ اسپلش در مواجهه با این نوع آب بی کیفیت ثابت می‌ ماند.

مزایای پکینگ اسپلش برج خنک کننده

  • ایده‌آل برای آب بی‌کیفیت
  • عملکرد مطمئن در مقابل رسوب و خرابی نازل‌ ها
  • توزیع دوباره آب در طول ریزش
  • مناسب در صنایع مختلف
  • نگهداری آسان
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در دماهای بالا

پکینگ فیلمی برج خنک کننده

یکی دیگر از انواع پکینگ برج خنک کننده، پکینگ فیلمی برج خنک کننده است که از بلوک ورق‌ های پی وی سی کنار هم تشکیل شده است. این ورق‌ها می‌ تواند دارای سطح صاف یا فرم داده شده باشد. این نوع پکینگ، لایه نازکی از آب بوجود می‌ آورد که باعث ایجاد سطح گسترده میان آب و هوا شده و در نتیجه باعث خنک شدن آب می‌ گردد.این نوع پکینگ برای آب تمیز و با کیفیت بسیار خوب است. اگر در آب املاح و رسوب وجود داشته باشد، در فاصله دو برگ انباشته شده و موجب گرفتگی پکینگ خواهد شد. بنابراین استفاده از این نوع پکینگ برای آب‌ های با سختی بالا توصیه نمی‌ شود.

ورق‌ های پکینگ برج خنک کننده فیلمی به صورت چین‌ دار و زنبوری فرم داده می‌ شوند تا در مسیر جریان هوا و آب اغتشاش ایجاد کرده و تماس بهتری برقرار کند. عمده پکینگ‌ های فیلمی دارای فاصله ورق 3/4 اینچ یا 19 میلیمتر می‌ باشند.این فاصله در حالی که اجازه عبور هوا را می‌ دهند، کمتر دچار گرفتگی می‌ شود. با توجه به اینکه در هنگام حرکت آب به سمت پایین در پکینگ فیلمی هیچ نوع برخوردی و قطره قطره شدنی وجود ندارد، بنابراین توزیع آب قبل ریزش بروی پکینگ در نوع فیلمی بسیار مهم می‌ باشد و باید توزیع آب به صورت یکنواخت باشد. زیرا اگر قسمتی از پکینگ‌ ها خشک بماند و آب بروی آن پاشیده نشود، موجب فرار هوا و کاهش راندمان برج خنک کننده خواهد شد.

اگر فاصله دو برگ پکینگ فیلمی کم باشد، نسبت به آب بی کیفیت حساس خواهد بود و به سرعت دچار گرفتگی می‌ شود. جلبک‌ ها، سختی‌ ها و رسوب در بین دو ورق نشسته و موجب گرفتگی پکینگ خواهند شد. در نتیجه راندمان دستگاه افت کرده و حتی در مواردی هم مجبور به خاموش کردن سیستم و پاکسازی پکینگ‌ ها خواهید شد.

پکینگ فیلمی برج خنک کننده

به این دلیل که پکینگ فیلمی کولینگ تاور در یک ابعاد کوچک میزان سطح تماس بسیار گسترده‌ ای را ایجاد می‌ کند، بیشتر از پکینگ اسپلش مورد استفاده قرار می‌ گیرد. پکینگ فیلمی هم در برج خنک کننده جریان متقاطع و هم در مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تقریباً نیمی از برج‌ های خنک کننده جریان متقاطع و تقریبا تمام برج‌ های خنک کننده جریان مخالف از پکینگ فیلمی استفاده می‌ کنند.

مزایای پکینگ فیلمی برج خنک کننده

  • راندمان بالا در ابعاد کوچک
  • نصب آسان
  • طراحی جریان مخالف و متقاطع
  • داشتن قطره‌ گیر بروی خود
  • قابلیت ساخت در بلوک‌ های مختلف

برج خنک کننده استوانه ای نوعی برج خنک کننده است که از پوسته ای به شکل استوانه برای خنک کردن آب استفاده می کند. برج های خنک کننده استوانه ای معمولاً از بتن، فایبرگلاس یا چوب ساخته می شوند و در کاربردهای صنعتی و تجاری مختلف از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی استفاده می شوند.

 

برج های خنک کننده استوانه ای از فرآیندی به نام تبخیر برای خنک کردن آب استفاده می کنند. آب گرم در بالای برج توزیع می شود و سپس از طریق یک سری پکینگ که از موادی مانند چوب، پلاستیک یا فلز ساخته شده است، جریان می یابد. هوا از پایین برج به سمت بالا کشیده می شود و با عبور از پکینگ گرمای آب را جذب می کند. این باعث می شود قسمتی از آب تبخیر شود و بخار آب گرم از بالای برج خارج شود. آب خنک شده سپس در پایین برج جمع آوری می شود و دوباره در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

برج های خنک کننده استوانه ای مزایای مختلفی نسبت به سایر انواع برج های خنک کننده دارند. آنها کارآمدتر هستند و می توانند آب را به دمای پایین تری خنک کنند. آنها همچنین قابل اعتمادتر هستند و نیاز به نگهداری کمتری دارند. علاوه بر این، برج های خنک کننده استوانه ای از نظر زیبایی دلپذیرتر از سایر انواع برج های خنک کننده هستند.

در اینجا برخی از معایب برج خنک کننده استوانه ای آورده شده است:

  • آنها می توانند گران تر از سایر انواع برج های خنک کننده باشند.
  • آنها فضای بیشتری را اشغال می کنند.
  • می توانند پر سر و صدا باشند.

در مجموع، برج های خنک کننده استوانه ای گزینه ای کارآمد، قابل اعتماد و زیبایی برای خنک کردن آب در کاربردهای صنعتی و تجاری هستند.

در اینجا چند نکته اضافی در مورد برج های خنک کننده استوانه ای آورده شده است:

  • برج های خنک کننده استوانه ای می توانند در اندازه های مختلف برای برآورده کردن نیازهای کاربردهای مختلف ساخته شوند.
  • برج های خنک کننده استوانه ای را می توان به گونه ای طراحی کرد که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از جمله بادهای شدید و دمای شدید مقاوم باشند.
  • برج های خنک کننده استوانه ای را می توان با انواع مختلفی از تجهیزات از جمله فن ها، پمپ ها و کنترل ها تجهیز کرد.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد برج های خنک کننده استوانه ای علاقه مند هستید، لطفاً با یک سازنده یا توزیع کننده واجد شرایط تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا