عمومی

آقای صداوسیما! بیا و این‌بار یار دوازدهم دختران ایران باش

صداوسیما همیشه خود را یار دوازدهم فوتبال می خواند. عنوانی که بی اهمیت تر و دراماتیک تر از اکشن اصلی است. مثلاً نمایشی که در آن رئیس یک فدراسیون فوتبال پیراهن دوازدهم را به رئیس یک رادیو و تلویزیون هدیه می دهد.

این در حالی است که در سال های اخیر عملکرد سازمان های صدا و سیما در مورد فوتبال نه تنها حمایتی بوده، بلکه هر روز فوتبال ایران را تضعیف کرده است. از تعطیلی یک برنامه پرطرفدار دهه 90 که به صراحت اتفاقات فوتبال ایران را منعکس می کند تا عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی این مسابقه.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور، صداوسیما موظف است هزینه پخش صدا و سیما را به وزارت ورزش و جوانان بپردازد، اما آشکارا این تعهد را نقض کرده و از این تعهد خودداری می کند. نفی که باعث فقر در فوتبال می شود. فقری که باشگاه را در آستانه ورشکستگی قرار می دهد و زیر آوار بدهی غرق نمی شود و حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا از تبعات آن است.

اما ماجرای بی مهری صداوسیما به ورزش و فوتبال به این نکات خلاصه نمی شود. صداوسیما علاوه بر اینکه به تعهدات مالی خود عمل نمی کند، پخش زنده مسابقات مردان و زنان را آشکارا متمایز می کند.

چندی پیش برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان ایران، تیم فوتبال بانوان سیرجان توانست به مسابقات جام باشگاه های فوتبال بانوان آسیا راه یابد و در زمین برنج به مصاف سه حریف دیگر برود. آنها در آن تورنمنت ها کار بزرگی انجام دادند و توانستند با دو پیروزی در این تورنمنت ها دوم شوند. شاید درک قضیه کمی سخت باشد، اما این مسابقات از رادیو پخش نشد و کمتر کسی می توانست شاهد افتخار زنان ایرانی مقیم ایران باشد.

تیم ملی هندبال بانوان ایران پس از مدتی توانست برای اولین بار در تاریخ در مسابقات جهانی شرکت کند. این اتفاق مهم هم جایی روی آنتن زنده تلویزیون نداشت.

تست تلویزیونی دیگری هم اکنون در حال انجام است. آن هم جام فوتبال زنان آسیا. مسابقاتی که چند روز بعد در هند آغاز می شود و بانوان فوتبالیست ایرانی باید برای اولین بار وارد این منطقه شوند و در مرحله گروهی به مصاف تیم هایی از هند، تایوان و چین بروند.

تلویزیون بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا را پخش نکرد اما قطعا حق طبیعی این تیم است که به اندازه تیم فوتبال آقایان از تلویزیون ملی ایران سهم آنتن ملی داشته باشد و حق مردم هم هست، بازی را ببینید. تیم ملی را در چنین تورنمنت مهمی نه تنها از شبکه سه، بلکه از شبکه تخصصی ورزش تماشا خواهیم کرد. دیده شد و حمایت شد.

دخترانی که به ستایش ایران پرداختند و ثابت کردند که حتی اگر در آنتن زنده رسانه ملی جایی نباشد تا آخرین لحظه پرچم سه رنگ را به اهتزاز درآورند.

254 251

دکمه بازگشت به بالا