ویژگیهای سالن زیبایی مدرن
در معمولا از متدهای روز دنیا جهت خدماترسانی استفاده میکنند و از وجود متخصصین حرفهای و با تجربه در رشتههای مختلف آرایشگری بهره میبرند. در حالی که در سالن زیبایی معمولی بیشتر کارها توسط یک نفر آرایشگر صورت میگیرد و تعداد خدماتی که ارائه میدهند بسیار محدود و ابتدایی است. مثلا برای آقایان جهت آرایش مو همیشه دو گزینه وجود دارد. آرایشگاه معمولی مردانه یا همان سلمانیهای قدیم و یا سالن آرایشگری مدرن و پیشرفته که علاوه بر خدمات مو خدمات دیگری نیز در آن ارائه میشود.
و پیشرفتهی زنانه نیز وضع به همینگونه است؛ به طوری که در اینگونه از سالن آرایشعلاوه بر داشتن متخصص مستقل برای هر رشته، بخشهایی مجزا نیز در سالن زیبایی تعبیه شده است مانند بخش اکستنشن، بخش پدیکور و مانیکور، بخش مکاپ و گریم، بخش شنیون، بخش تاتو بدن و بخشهای مختلف دیگر که هر کدام دارای تجهیزاتی مدرن و پیشرفته برای انجام کار و نیروی متخصص مربوط به همان کار است. سالن آرایشگری خوب باید دارای ویژگیهایی منحصر به فرد باشد تا بتواند از سایر سالن آرایشگری و زیباییها متمایز شود.
مشتری اصولا برای آراسته کردن ظاهر خود و رسیدگی به چهره و پوست و موی خود وارد سالن زیبایی میشود. اگر دقت کرده باشید بعضی از افراد از ورود به سالن زیبایی مدرن میترسند؛ چون احساس میکنند این نوع از سالنها هزینه بالایی را بابت خدمات دریافت میکنند و یا حس میکنند برخورد کارکنان این گونه مراکز با افراد سادهتر و معمولیتر شاید مناسب و دلچسب نباشد. باید بگوییم در واقعیت اینطور نیست؛ چون در سالن زیباییهای حرفهای این موضوع کاملا جا افتاده است که هر مشتری میتواند خاص باشد و باید توجهای ویژه و خاصی برای تمام مشتریها قائل شد تا کسی در این نوع از سالن آرایش احساس بد و منزجر کنندهای از محیط نداشته باشد.
در واقع یک سالن آرایشگری و زیبایی خوب تنها به رضایت و مشتری خود اهمیت میدهد و برای آن ارزش قائل است بر همین اساس پرسنلی را استخدام میکند که دارای روابط عمومی بالا، حوصله زیاد و دارای ذوق و سلیقه باشد و نیز از هر گونه کبر و غرور به دور باشند. هزینههای این سالنها بر طبق تعرفه و همچنین خدماتی که ارائه میشود دریافت میگردد. درنتیجه از لحاظ هزینه تفاوت چندانی با سالن زیبایی معمولی ندارند.
استفاده از تکنولوژی های جدید
به طور کل در دنیای مدرن استفاده از تمامی امکانات و تکنولوژی جهت رقابت در بازار امری ضروری و غیرقابل انکار است و این امر تمامی مشاغل را در بر میگیرد. این ویژگی در حرفه آرایشگری نیز باید اعمال شود و به آن توجهای خاص داده شود. سالن زیبایی مدرن معمولا از تکنیکها و روشهای قدیمی استفاده نمیکند و برعکس تمام تلاش خود را در جهت به روز بودن روشها و متدها انجام میدهد تا از دنیای مدرن و پیشرفته دور نباشد. مثلا جهت بازاریابی از تکنیکهای جدید استفاده مینمایند و یا در اکثر سوشیال مدیاها فعال هستند، از ابزارها و وسایل مدرن و پیشرفته جهت خدماترسانی استفاده میکند. که این خود موجبات رضایت مشتری و ایجاد محبوبیت بین آنان را به دنبال دارد. سالن زیبایی مدرن تمام تلاش خود را میکند تا با هر سلیقهای که در مشتریان وجود دارد خود را منطبق نگه دارد.
تجهیزات و محصولات یک می تواند نشان دهنده ی یک آرایشگاه خوب باشد. بدیهی است که یک سالن زیبایی با تجهیزات جدید و وسایل مدرن، خدمات بسیار بهتری از آرایشگاهی ارائه میدهد که برای فر کردن مو هنوز از بیگودیهای صد سال قبل استفاده میکند. البته سالنهای مدرن و باکیفیت معمولا هزینه بیشتری هم دریافت میکنند اما قبول کنید که هزینۀ بیشتر برای حفظ سلامت و زیبایی می صرفد. مثلا یک سالن زیبایی عروس که خدمات خوبی ارائه می دهد و از محصولات باکیفیت برای مشتریانش استفاده می کند، هزینه بیشتری هم دریافت خواهد کرد و این یک امر طبیعی است.
توجه به تمیز و مرتب بودن محیط
همه افراد دوست دارند که خدمات زیبایی و ارایشی خودشون رو در محیطی کاملا آرام، تمیز و بهداشتی دریافت کنند و اگر در یک سالن زیبایی این موارد رعایت نشه، مطمئنا دوباره به آن مراجعه نخواهند کرد. بنابراین تمیز و درخشان بودن تمام بخش ها و لاین های یک سالن زیبایی و ابزار و وسایلی که مورد استفاده قرار می گیره، انواع دستگاه ها صندلی انتظار و… به خودی خود نشان دهنده حرفه ای بودن آن سالن هست و هرچه بر روی این امر تمرکز و دقت بیشتری داشته باشند، مراجعه کنندگان بیشتر و ماندگارتری هم خواهند داشت. علاوه بر این پوشیدن لباس های تمیز، زیبا و جذاب توسط پرسنل هم یکی دیگه از ویژگی ها و خصوصیات بارز یک آرایشگاه حرفه ای هست!
داشتن تیم حرفه ای و متخصص
امروزی معمولا تمام خدمات آرایشی و زیبایی رو به طور یک جا و در لاین های مختلف ارائه می دهند. یک سالن زیبایی حرفه ای معمولا برای هر بخش، دارای پرسنل متخصص بوده و در هر لاین، افراد متخصص و تیم حرفه ای فعالیت می کنند. همین موضوع باعث میشه تا مراجعه کنندگان این اطمینان رو پیدا کنند که خدمات آرایشی و زیبایی مورد نظر خودشون رو با بهترین کیفیت و زیر نظر افراد متخصص دریافت می کنند و از حرفه ای بودن آرایشگاه هم مطمئن خواهند بود!
بعد از انتخاب اسم اولین کاری که جهت شناساندن سالن آرایش خود باید انجام دهند طراحی لوگو است. در انتخاب لوگو باید نهایت دقت و درایت را داشته باشید؛ زیرا اولین نماینده سالن زیبایی شما جهت معرفی به مشتری محسوب میگردد. برای این کار از متخصصین تبلیغات و گرافیستهای ماهر کمک بگیرید. در طراحی لوگوی سالن زیبایی خویش وسواس به خرج دهید و از این موضوع سرسری عبور نکنید.
شعار تبلیغاتی مناسب و کوتاهی که هدف اصلی مجموعه شما را به مخاطب برساند را همیشه در سرلوحه کار تبلیغاتی خود قرار دهید. تدوین کمپینهای تبلیغاتی، معرفی و تبلیغات سالن زیبایی از طریق سایتهای مختلف، روزنامهها، مجلهها، فضای مجازی و یا حتی تبلیغات رادیو و تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی از دیگر موارد و راههای معرفی یک سالن زیبایی مدرن محسوب میشود.
در انتها باید بگوییم که آپدیت کردن مهارت و استفاده از تمامی فرصتهای شغلی و آموزشی از ویژگیهای منحصر به فرد سالن زیبایی مدرن و پیشرفته محسوب میگردد. بنابراین اگر تمایل دارید سالن آرایشگری و زیبایی مطابق با متدهای روز دنیا داشته باشید سعی کنید از همه لحاظ، خود، پرسنل خود و سالن آرایش خود را با تکنولوژیها، آموزشها، روشهای تبلیغ و خدمات مدرن دنیا منطبق کنید.
در بخشهای قبلی گفتیم که سالنهای زیبایی حرفه ای از شما هزینۀ بیشتری دریافت میکنند. این هزینه بیشتر بهواسطه استفاده از مواد باکیفیتتر و تجهیزات بهتر است؛ باوجوداین، برای انتخاب آرایشگاه مناسب باید به جیبتان هم دقت کنید. آرایشگاهی که با بودجهبندیتان تناسب ندارد، گزینه خوبی برای مراجعه مداوم نخواهد بود. پس بهدنبال سالنی باشید که با نیازها و بودجهتان سازگاری بیشتری دارد. واقعیت این است که این موضوع تا حد زیادی به سبک زندگی و برنامهریزیهای شخصیتان وابسته است. اما ازآنجاکه مراجعه به آرایشگاه برای دریافت خدمات مختلف میتواند به یک روتین و برنامه دائمی خوشایند برایتان بدل شود، بهتر است که جایی را انتخاب کنید که توانایی پرداخت هزینههایش را داشته باشید. مثلا وجود یک برنامه ثابت در ماه برای مرتبکردن ابروها و موها، دریافت خدمات ناخن و پوست و…، برنامهای جذاب است و در صورتی ممکن خواهد بود که بتوانید از پس هزینههایش برآیید
یک آرایشگر ضمن اینکه تکنیکهای آرایشگری را میداند باید ابتکار عمل داشته باشد و بتواند به طرزرقابت زیادی بین سالنهای زیبایی مختلف وجود دارد. آرایشگاههای محبوب و موفق، اغلب ویژگیهای مشترکی دارند. مثلاً این که از چندین روش مختلف برای گسترش کار و جذب مشتری استفاده میکنند. یکی از مشخصترین ویژگیهای یک آرایشگاه خوب این است که آرایشگرهای حرفهای و خوبی دارد که میتوانند ترندترین مدلهای مو و آرایش صورت را به خواست مشتری پیاده کنند.
برخورد مناسب با مشتری
راضی نگه داشتن مشتری خیلی بیشتر از یک مدل موی خوب یا آرایش قشنگ است. یکی از ویژگیهای یک آرایشگاه خوب این است که وقتی واردش میشوید، رفتار آرایشگرها و کارکنان با شما به گونهای است که احساس خاص بودن میکنید. یکی از ویژگیهای یک آرایشگاه خوب این است که وقتی واردش میشوید، رفتار آرایشگرها و کارکنان با شما به گونهای است که احساس خاص بودن میکنید.
به عبارت بهتر، رفتار محترمانه و دوستانهی آرایشگر باعث میشود راحتتر بتوانید با او ارتباط برقرار کنید و دربارهی آرایش یا مدل موهایتان مشورت کنید. به علاوه رعایت نوبت و احترام به وقت مشتری در آرایشگاههای خوب جدی گرفته میشود.
درباره بخوانید.
فعال بودن در فضای مجازی
امروزه در دورانی زندگی میکنیم که همگام بودن با فناوری در هر شغلی از جمله آرایشگری بسیار مهم است. البته فعال بودن در فضای مجازی شرط حتمی و لازم هر آرایشگاه خوب نیست. اما از جهات بسیاری ممکن است نوعی امتیاز محسوب شود. بهتر است بگوییم از ویژگیهای یک آرایشگاه خوب این است که نمونه کارهای آرایشگرهایش به آسانی قابل مشاهده هستند.
فضای مجازی از این جهت به درد میخورد که دیگر مجبور نیستید برای دیدن این نمونه کارها حضوراً به آرایشگاه مراجعه کنید. بلکه میتوانید با جستجوی ساده در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، سبک آرایش و توانایی یا خلاقیت آرایشگر مد نظرتان را مشاهده کنید و تصمیم بگیرید.
مرتب و تمیز بودن
یکی از مهمترین ویژگیهای یک آرایشگاه خوب، تمیز و منظم بودن آن است. تمیزی آرایشگاه به خودی خود مشتریان زیادی را جذب میکند. سرویس بهداشتیهای کثیف، موهای جمع شده روی زمین و نامرتب بودن وسایل آرایشی، نشانگر میزان غیر حرفهای بودن آرایشگاه است.
شما ممکن است در آرایشگاه صورتتان را اصلاح کنید یا به هر نحوی اجازه دهید آرایشگر با پوستتان تماس داشته باشد، در چنین شرایطی طبیعی است که نگران تمیزی وسایل آرایشی و خود آرایشگر باشید. شما ممکن است در آرایشگاه صورتتان را اصلاح کنید یا به هر نحوی اجازه دهید آرایشگر با پوستتان تماس داشته باشد، در چنین شرایطی طبیعی است که نگران تمیزی وسایل آرایشی و خود آرایشگر باشید. پس آرایشگاه خوب و قابل اعتماد، آرایشگاهی است که تمام پروتکلهای بهداشتی را به درستی رعایت میکند و نظم و ترتیب دارد.
داشتن آرایشگرهای ماهر
داشتن آرایشگرهای ماهر از مشخصترین ویژگیهای یک آرایشگاه خوب است. همان طور که پیشتر گفتیم آرایشگرها باید از ترندهای آرایشی روز باخبر باشند و بتوانند آنها را با مهارت بالا اجرا کنند. همچنین آرایشگر خوب میداند چه نوع مدل و رنگ مو یا آرایشی برای افراد مختلف بسته به رنگ پوست و حالت صورتشان مناسب است. به همین جهت میتواند در انتخاب استایل مناسب، به خوبی مشتری را راهنمایی کند.
برخورد خوب بین آرایشگرها و کارکنان آرایشگاه با همدیگر
از دیگر ویژگیهای یک آرایشگاه خوب، برخورد مناسب آرایشگرها و کارکنان با همدیگر است که به اندازهی برخورد آنها با مشتری اهمیت دارد. آرایشگاهی که هر کس در آن هر سازی که میخواهد میزند، مثال وقتی است که آشپز دو تا میشود. هماهنگی بین آرایشگرها و ارتباط خوب و دوستانه آنها با هم نه تنها نتیجه بهتری میدهد، بلکه فضای مثبتی را در آرایشگاه ایجاد میکند که مشتری میتواند در آن راحت باشد.
داشتن قیمتهای معقول از مهمترین ویژگیهای آرایشگاه خوب
متاسفانه اوضاع اقتصادی باعث شده است بعضی از آرایشگاهها در قبال خدمات خود، قیمتهای خیلی زیادی از مشتری بگیرند. از این رو داشتن قیمتهای معقول از دیگر ویژگیهای یک آرایشگاه خوب است. برای اطمینان از درستی قیمتهای آرایشگاهی که انتخاب کردهاید، میتوانید آنها را با تعرفهی قیمتهای اصولی مقایسه کنید یا از دوستان و آشنایان خود دربارهی قیمتهای واقعی پرس و جو کنید.
حتی اگر آرایشگر بهترین کارش را انجام بدهد، باز هم نباید قیمت کارش از تعرفههای مجاز تخطی کند. این مثال در شرایط برعکس هم صدق میکند. منظورمان آرایشگاههایی است که برای جذب مشتری قیمتهای خیلی کم پیشنهاد میکنند. یکی از اشکالات این کار این است که بعضی از آنها ممکن است کارشان را به درستی انجام ندهند، اما در صورت اعتراض مشتری، قیمت کمی که در قبال خدماتشان گرفتهاند را بهانه کنند.
استفاده از لوازم آرایشی باکیفیت
استفاده از لوازم آرایشی باکیفیت یکی از مهمترین ویژگیهای یک آرایشگاه خوب است. استفاده از لوازم آرایشی مرغوب باعث میشود آرایش دیرتر خراب بشود و زیباتر به نظر برسد. اما علاوه بر این به پوست آسیب کمتری میرساند. این درست است که استفاده از به مدت طولانی و به طور مداوم برای پوست ضرر دارد.
حالا فکر کنید اگر این لوازم آرایشی نامرغوب باشد، چقدر برای سلامت پوست ناخوشایند و مضر خواهد بود. پس استفاده از لوازم آرایشی باکیفیت یکی از مواردی است که هنگام انتخاب یک آرایشگاه خوب باید به آن دقت کنید.