عمومی

آخرش چه می شود؟ – مجله خانواده

هنگام استفاده از خشونت علیه اعتراض مسالمت آمیز:
یک: معترضان کینه دارند.
دوم اینکه ترس آنها از خشونت شما به تدریج از بین می رود و این برخوردها برایشان عادی می شود.
سوم، آنها احساس شجاعت و غرور می کنند.
چهارم، دیگران نیز به تدریج به آنها ملحق می شوند.
پنجم، اعتراضات نهادینه می شود، در زندگی همه تثبیت می شود، بخشی از زندگی روزمره می شود و در طول زمان ادامه می یابد. بنابراین، بر خلاف این ایده، برخورد با معترضان و مداخله در حقوق قانونی آنها به جای «جمع آوری» اعتراضات، به معنای «کشیدن» اعتراضات است. در واقع، شما مانند یک بازیکن “دوئل” خواهید بود که بدون سلاح در گل به مبارزه ادامه می دهد. “دوئل در گل” مداوم ترین نوع برخورد است، زیرا هیچ یک از طرفین نمی توانند طرف مقابل را نابود کنند. البته می توان گفت موج در صورت برخورد نکردن پخش می شود. پاسخ این است:
اول از همه، ابراز اعتراض خشم را کاهش می دهد و احتمال تاخیر در پاسخ به درخواست ها را کاهش می دهد.
دوم، عدم درگیری باعث افزایش همدلی بین طرفین می شود. در “دوئل گلی” رحمت “راه حل” صحیح است و خشونت “راه حل نیست”.
ثالثاً، قانون اعتراضات غیرخشونت آمیز را منع نمی کند.
مگر اینکه اساساً نمی خواهید روند مسدودسازی را تغییر دهید. خیلی خوب! در این صورت شما و کشورتان می دانید. این.
چه باید بکنیم
1. راه حل اساسی درازمدت یک راه حل سیاسی-اجتماعی است که به تنوع سیاسی و فرهنگی مردم ایران می رسد. من قبلاً بسیاری از راه حل های حقوقی و سیاسی را در این ستون شرح داده ام. در اینجا یک راه حل موقت وجود دارد:
2. منبر معروف باید از دمیدن در شیپور فتنه و دامن زدن به نفرت با شعارهای توخالی خود دست بردارد. این لفاظی ها الهام بخش بسیاری از جوانان است و بهانه ای برای جنایتکارانی است که در پشت صحنه نشسته اند. لفاظی شما فقط یک «کاتالیزور» است که بشکه های باروت درد و رنج را به هم وصل می کند. شما هنوز نمی دانید با جامعه چه کرده اید. از مشاهدات ما در صحنه به نظر می رسد که یک «سیاست جدی» در دستور کار است. این سیاست در قالب برخوردهای خیابانی ممکن است عده‌ای را از کمپین بترساند، اما مهم‌ترین آسیب این است که نه تنها «دوئل» را طولانی می‌کند، بلکه باعث می‌شود بسیاری از «خودی‌ها» احساس انزجار کنید. «راه‌حل عظیم» را که جمهوری اسلامی تاکنون برای مقابله با اعتراضات ناشی از راهبردهای دوران درگیری و خطرناک برای نظام به کار می‌برد، ترک می‌کند، یا دست‌کم بر آن تأکید نمی‌کند. همانطور که انتظار میرفت.
3. بسیاری از این جوانان از جنس دیگری هستند. اینها را باید بدانید پر از کینه های گوناگون و آرزوهای ناگفتنی است. بشکه های پودر در جامعه وجود دارد. این بشکه ها به هم متصل هستند. سعی کنید به جای اینکه بشکه را میخکوب کنید، خواسته ها را برآورده کنید. شما با خانه تیمی گروه‌های «حوزه‌ای» دهه 60 که از جامعه جدا شده‌اند، روبرو نیستید. بسیاری از آنها هم از نظر فرهنگی و هم از نظر نیازهای اولیه زندگی تحت فشار هستند و مهمتر از آن با همه اقشار و اقشار جامعه در ارتباط هستند. چون در خانواده، کوچه و بازار هستند. اساساً زرادخانه “هوشمند” آنها خانواده آنهاست. آنها را تحریک نکنید اساسا شما آنها را نمی شناسید. به قول آن شخص، شما از فلج تحلیل رنج می برید. اساسا نمی توانید با آنها صحبت کنید. به جز دیگران، شما به شبه نظامیان برای مداخله اعتماد نکرده اید. در چند سال گذشته، کلیپ هایی از نوجوانان و جوانان را در فضای مجازی تماشا کرده ام که مملو از نفرت، خشم و خشونت است. من تعجب می کنم که نوجوانان «غیرسیاسی» می توانند اینقدر خشن شوند. اما اکنون همه آنها با هم مخلوط شده اند، گویی وجه اشتراک آنها نفرت آنها از وضعیت موجود است. سخنان تکان دهنده و توخالی برخی از گویندگان که در فضای مجازی به شدت افشا می شود، اتفاقا یکی از عوامل شکل گیری آنها بود. کارکرد برخی از این سخنرانان و منبرها «پرورش چریک» بود. آنها خودشان بخشی از مشکل هستند و این که در تریبون های رسمی و رادیو «شیپور خشونت» را می دمند، فقط بشکه های باروت را به هم می بندد.

4. ما چنین دوره ای را به طور گسترده تری برای عصر انتقال نیرو پیش بینی کردیم. این فصل از سال مختص این کشور نیست. بنا به دلایلی، پس از یک دوره طولانی ثبات، در دوران “آشفتگی قدرت و رهبری” احتمال شورش و هرج و مرج خشونت آمیز و قتل و غارت وجود دارد که نشان داد چه اتفاقی می افتد. اگر اهل مصداق و پیش بینی باشیم.
5. در مورد معترضان چه می توان گفت؟ البته ما به آنها دسترسی نداریم و آنها مطالب ما را گوش نمی دهند و نمی خوانند. ما فقط می توانیم به معدود شهروندان متمدنی که متون ما را می خوانند توصیه کنیم. سعی کنید از خشونت در جمع های خانوادگی و گروه های شبکه های مجازی پرهیز کنید. بگذارید معترضان تاریخ را به خاطر بسپارند. برای کمک به جوانان و نوجوانان در اجتناب از خشونت و دور کردن مرزها از آتش افروزان، بیایید کمپین آگاهی و مدنی را برای پرهیز از خشونت در عین داشتن حق اعتراض آغاز کنیم. بدون شک هر یک از ما با نوجوانان و جوانان زیادی ارتباط برقرار می کنیم و می توانیم به خصوص در شبکه های اجتماعی با آنها صحبت کنیم و عدم دسترسی به فضا حداقل در گفتگوهای حضوری یا مجازی آن را موثر می کند. مهم این است که موج خشم و نفرت از جوانان، فرهیختگان ما را غارت نکند. مهمترین ویژگی معترضان نفوذ رسانه های خارج از کشور است. برای برخی خارجی ها باید به شما هشدار دهم که خونشان را روی اسکناس دلار نریزید. انسداد و خشونت غیر عمدی است و هیچ هدفی ندارد. یک کودک 10 ساله کشته می شود، کردستان غرق در خون، مخفیگاه های خانوادگی در کامیالان و مهاباد مورد حمله قرار می گیرند، جوانان به طرز فجیعی به قتل می رسند و اجساد آنها را به رودخانه می اندازند. زمین جاده کرج با منطق انسانی ناسازگار است.
همچنین باید هشدار داد که تدارکات اسرائیل و آمریکا، خاتمه برجام، لفاظی آذربایجان، همسایگی طالبان، هرج و مرج عربستان، بازی روسیه و همه بی تدبیری های ارائه شده. بستری برای جنگ همه جانبه برای ایران. اما ابتدا باید این هشدار را به گوش مسئولان برسانید.

* رئیس انجمن علوم سیاسی ایران

6565

دکمه بازگشت به بالا