سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را اصلاح می‌کند؟

انواع روش های درمانی دکتر ارتودنسی

دکتر مبینا ملایی با دانش خود درباره بی‌نظمی‌های فک و دندان، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک از گزینه‌های درمانی برای شما یا فرزندتان بهترین است، همانطور که گفتیم، ارتودنسی روش های مختلفی دارد.

مهمترین روش های درمانی که متخصصین ارتودنسی ارائه می‌دهند عبارتند از:

ارتودنسی ثابت:

ارتودنسی ثابت رایجترین و البته قدیمی ترین نوع ارتودنسی است. این بریس ها از اجزای مختلفی مثل سیم قوس دار، باند، الاستیک ها و براکت ها تشکیل شده اند. و از رایجترین سیستم های ارتودنسی ثابت می‌توان به، ارودنسی ثابت، سرامیکی،لینگوال و دیمون اشاره کرد.

ارتودنسی متحرک:

ارتودنسی متحرک که بیشتر برای اصلاح فک کاربرد دارد، بیشتر برای مراجعه‌کنندگان با سن پایین پیشنهاد می‌شود. چون رشد فک آنها کامل نشده است. اما اگر بیمار بزرگسال باشد، یک دکتر ارتودنسی خوب ارتودنسی‌های ثابت و جراحی فک را تجویز می‌کند.

ارتودنسی نامرئی :

ارتودنسی نامرئی مناسب افرادی است که مشکلات دندانی و فک دارند اما، دوست ندارند کسی متوجه شود که ارتودنسی کرده اند و بریس ارتودنسی آنها پیدا شود. از مجمله انواع آن می‌توان به ارتودنسی سرامیکی، لینگوال یا پشت دندانی و الاینترهای شفاف و ریتینرها یا نگهدارنده اشاره کرد.

چرا باید به بهترین دکتر ارتودنسی مراجعه کرد؟

همانطور که گفتیم، لبخند شما از باارزش‌ترین دارایی‌های شماست؛ به همین خاطر، باید مطمئن شوید که بهترین متخصص ارتودنسی را انتخاب می‌کنید. انتخاب صحیح روش درمان و اجرای موفق آن نه تنها در زیبایی و اعتماد به نفس موثر است، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

دلیل بعدی این است که این یک درمان یک تا دوساله است. اگر درمان توسط یک متخصص ارتودنسی خوب به درستی برنامه‌ریزی نشود و جلو نرود، مانند این است که هزینه و زمان خود را هدر داده‌اید. از طرف دیگر، نصب اشتباه بریس‌ها می‌تواند به شدت فرد را در طول درمان آزار دهد، و به بافت دهان و لثه‌های او آسیب بزند.

در حالت ایده‌آل، هر درمان ارتودنسی باید توسط متخصصان ثبت‌شده در سازمان نظام پزشکی ارائه شود. دندانپزشک ارتودنسی مهارت و دانش لازم برای تشخیص صحیح مشکلات فک و دندان، تجویز درمان درست و نظارت بر مراحل درمان را دارد.

چطور بهترین متخصص ارتودنسی را انتخاب کنیم؟

  • در نظر داشته باشيد که زمان درمان ارتودنسی ممکن است خيلي طولاني شود. پس بايد از همان ابتدا اطمينان حاصل کنيد که شما يا کودکتان با پزشک و همکاران او که در آينده تا مدت‌ها با آنها سر و کار خواهيد داشت، احساس راحتي داريد.
  • حتماً در ابتدا بررسی و سرچ کنید و در مورد سوابق کاري هر فرد و درمان‌هايي که در گذشته انجام داده است، اطلاعات کسب کنيد.
  • با دوستان و آشنایانی که قبلا تجریه ارتودنسی داشتند مشورت کنید، زیرا می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد دکترهای مختلفی کسب کنید.
  • به مطب چندین متخصص مراجعه کنید و در آنجا هر سؤالي که داريد را بدون تعارف بپرسيد. به خاطر داشته باشيد که شما اصلاً براي همين کار اينجا هستيد و اين حق شما است و براي شما بسيار اهميت دارد که بدانيد چه روش‌هايي براي ارتودنسی وجود دارد و کدام روش براي شما بهترین روش درمان است.
  • یک دکتر باسابقه و فعال، حتما تا به حال به مشتری‌های زیادی کمک کرده است. تجربه این افراد را بررسی کنید، و نمونه‌کارهای متخصص (عکس‌های قبل و بعد) را حتما ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید.

تعداد متخصصان و کلینیک‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اصلا کم نیست. اما با توجه به چندنکته، می‌توانید بهترین دکتر ارتودنسی و کلینیک‌های آنها را پیدا کنید.

شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی می توانند هر شخصی را تحت تاثیر قرار دهند. والدین باید از مشکلات دهان و دندان فرزندان خود آگاهی داشته باشند و برای معاینه های بیشتر وی را نزد ارتودنتیست ببرند. مشکلات ارتودنسی در هر سنی قابل درمان هستند اما بهتر است در سنین پایین درمان شوند تا از ادامه دار شدن مشکل و آسیب های بعدی به دندان ها یا بیماری لثه (پریودنتیت) جلوگیری شود. ارتودنسی در کودکان فواید بسیاری دارد.

اما شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی که اغلب کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند، کدام است؟ در ادامه به ۵ مشکل شایع که ارتودنسی قادر به درمان آنهاست می پردازیم:

۱-  عدم تناسب صحیح استخوان های فک

علائم این مشکل می تواند پیچیده و متفاوت باشد؛ این علائم شامل دردناک و حساس شدن استخوان فک، درد در نواحی اطراف گوش، درد مداوم در کل صورت، دشواری هنگام جویدن و باز کردن کامل دهان، صدا دادن یا قفل شدن فک که باز یا بسته کردن دهان را مشکل می کند.

۲-   دندان های نامرتب و نامتناسب

 این مشکل یکی از مشکلات مال اکلوژن محسوب می شود که در صورت درمان نشدن می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. علت این نامرتبی می تواند موارد زیر باشد:

    مشکلات بایت(مال اکلوژن): به معنای موقعیت نادرست دندان ها هنگام روی هم قرار گرفتن فک بالا و پایین می باشد که شامل کراس بایت، آندر بایت، اُپن بایت و … می باشد.

    مشکلات لثه یا پریودنتیت: پریودنتیت به معنای عفونت جدی لثه است که به بافت های نرم دهان آسیب وارد می کند و استخوان نگه دارنده ی دندان را تخریب می کند. پریودنتیت می تواند باعث شل شدن و از دست رفتن دندان شود.

    مشکلات بهداشت دندان: مسواک زدن غلط یا ناکافی، عدم استفاده ار نخ دندان و دهان شویه می تواند باعث باقی ماندن ماده ی پلاک بر روی دندان ها و در نهایت پوسیدگی و کرم خوردگی دندان شود.

    شلوغی شدید دندان ها

    فواصل زیاد بین دندانی

    بد شکلی دندان ها

بریس های ارتودنسی با استفاده از جاگذاری براکت ها و بند ها، به آرامی دندان ها را به سمت موقعیت اصلی شان حرکت می دهند. این حرکت باعث بهبود مشکلات بایت و فواصل بین دندانی می شود. مشکلات ارتودنسی در صورت درمان نشدن توسط دکتر درویش پور، ممکن است منجر به آسیب های همیشگی به دندان ها، استخوان فک و دهان شود.

سوالات متداول از دندانپزشک ارتودنسی

    آیا در طول درمان، دندانی توسط متخصص ارتودنسی کشیده می‌شود؟

یک متخصص خوب ارتودنسی همه تلاش خود را می‌کند تا جای ممکن از اینکار جلوگیری کنند. اما برخی شرایط مانند شلوغی بسیار زیاد دندان‌ها و کوچک بودن فک، چاره دیگری را برای ارتودنتیست نمی‌گذارد. البته در این صورت متخصص سراغ دندان‌های مشکل‌دار می‌رود.

    متخصص ارتودنسی در تهران چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

رفع مشکلاتی مثل ناهماهنگی فک‌ها با استخوان صورت، رفع کجی و نامرتبی دندان ها، اصلاح طرح لبخند، اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی و فک، درمان شکاف کام لب و هر گونه مشکلات موجود فک و صورت از جمله وظایف یک دکتر ارتودنسی خوب است.

    آیا ارتودنسی محدودیت سنی دارد؟

یک دکتر خوب ارتودنسی می‌تواند به تمام گروه‌های سنی کمک کند، اما با درمان‌های متفاوت؛ هرچه افراد در سن پایین‌تر به پزشک مراجعه کنند، دروه درمان آنها کوتاه‌تر خواهد شد.

    نظر دکتر ارتودنسی  درباره طول دوره درمان چیست؟

بسته به شدت ناهنجاری دندان و فک، سن بیمار، نوع ارتودنسی، همکاری بیمار و تعهد به مراقبت‌های توصیه‌شده، کشیدن یا نکشیدن دندان و …، ارتودنسی ثابت به ۱۵ تا ۲۴ زمان احتیاج دارد. درمان‌های متحرک اما کوتاه‌تر هستند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا