سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

چگونه مهارت‌های خود را برای کنکور بهبود دهیم؟

روش های تندخوانی برای کنکور +آموزش گام به گام

یکی از بهترین مهارت ها برای جلو افتادن از رقبای کنکوری خصوصا در کنکور زبان ۱۴۰۰، استفاده از تکنیک تندخوانی است. با خواندن سریع یک مطلب، به طور کلی متوجه می شوید که آن مطلب درباره چیست و ذهنتان آماده یادگیری آن می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کلی و اجمالی، با فواید و مهارت های تندخوانی آشنا کنیم. در ضمن برای اینکه بتوانید به صورت خیلی حرفه ای تر سرعت مطالعاتی و کیفیت درس خواندنتان را افزایش دهید، ما استفاده از بهترین کتاب برنامه ریزی درسی که در سال 2014 به عنوان دومین کتاب خودیاری جهان شناخته شد، یعنی برنامه ریزی با دوربین مدار بسته رو به شما پبشنهاد می کنیم. با استفاده درست از این کتاب، می توانید در مدت زمان کوتاهی، سرعت مطالعاتی و مهارت تندخوانی خود را 2 برابر کنید.

7 راز موفقیت در کنکور | اسرار موفقیت در کنکور | تکنیک بعد سوم کنکور

لزوم تندخوانی دروس

مهم‌ترین عامل در رسیدن به موفقیت، کسب دانش بیشتر است. اما سرعت زندگی مدرن امروزی آن‌قدر زیاد است که به‌ محض یادگیری یک موضوع جدید، می بینید که منسوخ ‌شده است. بنابراین باید سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم که موثرترین راه برای انجام این کار، بهبود سرعت خواندن، و یادگیری تکنیک‌های تندخوانی است. اگرچه این امر نیاز به تمرین و تکرار دارد، اما با توسعه این مهارت‌ ها در خود می‌ توانید از دیگران پیشی بگیرید.

بسیاری از منابع نشان می‌دهد که میانگین سرعت خواندن اکثر بزرگ‌سالان شرکت کننده در کنکور زبان ۹۸؛ حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. دانش آموزان اغلب برای یادگیری در مدت ‌زمان اندک تلاش می‌ کنند تا میانگین سرعت مطالعه خود را افزایش داده و به حدود ۳۰۰ کلمه در دقیقه برسانند. از این‌ رو از تکنیک‌ های تندخوانی برای افزایش سرعت مطالعه استفاده می‌ کنند. بیایید در ابتدا بررسی کنیم به طور معمول چگونه یک متن را می خوانیم و درک می کنیم.

    • به‌ طورمعمول در زمان خواندن به یک یا چند کلمه نگاه می‌ کنید. این عمل «تثبیت» نامیده می‌شود که به‌ طور متوسط حدود ۰٫۲۵ ثانیه زمان می‌ گیرد.
    • زمانی که چشم خود را به کلمه بعدی یا گروهی از کلمات انتقال می‌ دهید، این عمل «حرکت چشم» نامیده می‌ شود که حدود ۱ ثانیه طول می‌ کشد.
    • زمانی که این روال یک یا دو بار تکرار شد، شما برای درک مطلب و فهمیدن آن متوقف می‌ شوید که این مرحله حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ ثانیه طول می‌ کشد.

 درنهایت با جمع‌ کردن مدت‌ زمان تثبیت و حرکت چشم و مکث برای درک مطلب، شما قادر خواهید بود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخوانید.

تحقیقات نشان می‌ دهد که مغز انسان قادر است گروه کلمات و یا شبه کلمات را به ‌خوبی تک کلمه‌ ها درک کند. بنابراین می‌تواند در مدت ‌زمان اندک، مطالبی که خوانده است را پردازش کرده و مفهوم آن را درک کند. زمانی که یک فرد در حالت عادی به مطالعه مطلبی مشغول است، ناچار است برای درک مطلب توقف‌ های زیادی داشته باشد. از این ‌رو عدم پیشرفت در مطالعه ممکن است او را بی‌ حوصله کند و تمرکز حواس را از وی بگیرد. در این صورت حضور ذهنی کاهش‌ یافته و درک مطلب برای وی دشوار خواهد شد. اما کسی که از تکنیک‌ های تندخوانی بهره می‌ برد عادت می‌ کند تا شبه جمله ها را ببیند و به ‌طور طبیعی مفهوم آن‌ها را درک کند.

بیشتر بخوانید:  سوالات کنکور ۱۴۰۰ انسانی با جواب

آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟

 براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، مغز انسان می تواند گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت آسان تر است. ما هنگام مطالعه جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانیم؛ بلکه آن را برای درک شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن ها هستند، مطالعه می کنیم. به عنوان مثال، خواندن جمله « منمیتوانمتندخوانیکنم »، خیلی دشوارتر از خواندن این جمله است « من می توانم تندخوانی کنم ».

کسی که سرعت مطالعه پایینی دارد باید کار مغزی بیشتری نسبت به یک فرد تندخوان انجام دهد؛ زیرا باید پس از تشخیص هر کلمه، معنای آن را به معنی کلمه بعدی بیفزاید. اما فردی که سرعت مطالعه بالایی دارد، هر بار شبه جمله ها را می بیند و فقط یک اتصال ساده را بین دو قسمت انجام می دهد. بنابراین کار کمتری انجام داده و انرژی کمتری مصرف می کند.

بنابراین یکی از فواید اصلی العاده تندخوانی کردن، کار فیزیکی کمتر توسط چشمان بر روی هر صفحه می باشد که باعث می شود شما هنگام مطالعه و درس خواندن کمتر احساس خستگی کنید. در این صورت به جای اینکه خواننده حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید بر روی هر صفحه انجام دهد، فرد تندخوان نزدیک به ۱۰۰ توقف در صفحه خواهد داشت که عضلات چشم را کمتر خسته می کند.

 باورهای غلط درباره تندخوانی

۱. فرد تندخوان مفاهیم را درک نمی کند.

 یکی از باورهای اشتباه درباره تندخوانی این است که فرد تندخوان مفاهیم را به صورت عمیق درک نمی کند. اما درواقع عکس این مطلب درست است؛ یعنی کسی که هنگام مطالعه توقف و شروع های مکرری داشته باشد و آهسته مطالعه کند، امکان دارد که بی حوصله شود، تمرکز حواسش را از دست بدهد، حضور ذهنش کاهش یابد و نتواند مفهوم و معنی مطلبی که می خواند را به درستی درک کند. اما فرد تندخوان به دلیل اینکه عادت دارد شبه جمله ها را با هم ببیند و آن ها را به هم متصل کند، مفهوم آن ها را هم به همراه یکدیگر درک می کند. علاوه بر این، تندخوانی هنگام درس خواندن باعث می شود مطالب کم اهمیت درسی زودتر شناخته شوند و دانش آموز روی مطالب مهم تر تمرکز کند.

۲. حداکثر سرعت مطالعه ۵۰۰ کلمه در دقیقه است!

 این باور نیز اشتباه است؛ براساس بررسی هام انجام شده شما در هر توقف می توانید تا حد شش کلمه را زیر دید قرار دهید، همچنین شما می توانید در هر ثانیه تا چهار توقف را انجام دهید. درنتیجه به راحتی می شود سرعت مطالعه را تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد؛ البته این کار با انجام تمرینات تندخوانی و استفاده از روش صحیح تندخوانی که در ادامه به شما خواهیم آموخت امکان پذیر است.

 ۳. با افزایش سرعت مطالعه تمرکز حواس کاهش می یابد.

 درواقع اینطور نیست. سرعت مطالعه متوسط، طبیعی نیست؛ اما آموزش های ابتدایی نادرست درباره خواندن از یک سو و اطلاعات غیرکافی درباره طرز کار چشم و مغز هنگام مطالعه از سوی دیگر باعث ایجاد این سرعت مطالعه های متوسط شده است. این تصور عمومی که آهسته خواندن به معنی درک کردن کامل مطلب است، اشتباه است؛ برای اینکه بدانید شما مطلبی را خوب یادگرفته‌ اید یا نه، راه‌ های دیگری نیز وجود دارد؛ برای مثال می توانید از خودتان سوال بپرسید، تمرین های کتاب یا جزوه را حل کنید، تست بزنید و یا مطالبی را که خوانده اید به صورت خلاصه ارائه دهید. در این صورت متوجه خواهید شد که مطالب را تا چه حدی یاد گرفته اید.

فواید روش های تندخوانی کنکور

۱. صرفه جویی در وقت

 بزرگ ترین مزیت یادگیری روش تندخوانی دروس صرفه جویی در وقت است. با انجام تمرینات تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه می توانید در وقتتان صرفه جویی کنید که باعث می شود تا وقت های اضافی پیدا کنید، از آن ها برای کارهای شخصی تان بهره ببرید و حتی درس های دیگرتان را بهتر و کامل تر بخوانید. اکثر دانش آموزان و کنکوری ها از نداشتن وقت کافی برای مطالعه و انجام کارهای روزانه شکایت دارند.

اگر شما هم تا امروز چنین مشکلی داشته اید و یا به مطالعه علاقه زیادی دارید اما وقت کافی برای مطالعه تمام مطالب دلخواهتان را ندارید، بدانید که با انجام تمرینات تندخوانی قادر خواهید بود در مدت زمان مشخصی مقدار بیشتری مطالعه کنید. تندخوانی ، سرعت مطالعه را حدود پنج تا شش برابر افزایش می‌دهد. اگر از جمله داوطلبان کنکوری هستید که تاکنون مطالعه‌ ای معمولی داشته‌ اید و از هم اکنون تصمیم دارید تا با تندخوانی پیش بروید، باید به خاطر داشته باشید که میزان پیشرفت سرعت شما در تندخوانی به مقدار تمرین، پشتکار، علاقه و انگیزه شما بستگی دارد و هرچه تمرینات تندخوانی را بیشتر انجام دهید، موفق‌ تر خواهید بود.

۲. جلوگیری از حواس پرتی یا عدم تمرکز

 یکی دیگر از مزایای تندخوانی ، جلوگیری از حواس پرتی است؛ زیرا زمانی که شما به صورت کند و غیرصحیح مطالعه می‌کنید دچار عدم تمرکز می‌شوید. تصور کنید که به کندی در حال مطالعه هستید؛ در این شرایط راحت‌ تر می‌توانید خوراکی خورده، تلویزیون نگاه کرده یا به صحبت‌های اطرافیانتان گوش کنید؛ در حالی که شخصی که با سرعت بالا در حال مطالعه است، مجبور است که برای بالا بردن دقت خود، بیشتر تمرکز کند؛ پس تندخوانی چاره‌ای است برای افرادی که می گویند: « هنگام مطالعه تمرکز ندارم. »

۳. افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه

 حتما برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را با علاقه شروع به مطالعه می‌ کنید، اما کمی بعد از مطالعه آن خسته می‌ شوید و کتاب را کنار می‌ گذارید. یکی از عوامل بروز این خستگی، کندخوانی است. وقتی به صورت آهسته و کند می‌ خوانید، حواستان پرت و چشمانتان خسته شده و در نتیجه نسبت به مطالعه بی‌علاقه می‌ شوید؛

البته این موضوع به آن معنی نیست که حتی اگر مطلبی را بلد نیستید، روی آن فکر نکرده و سرسری از آن مطلب بگذرید؛ چون اساس مطالعه،  یادگیری است و شما تا وقتی مطالعه خود را در مورد یک مطلب کامل نکرده‌ اید، نباید به سراغ موضوع دیگری بروید؛ بلکه این به آن معنی است که با درگیر کردن مغز و حواس خود روی یک مطلب راحت که بسیار سریع‌ تر می‌ توانید آن را یاد بگیرید، انگیزه خود را بری ادامه مطالعه و یادگیری بالا ببرید.

۴. جلوگیری از خستگی

 کی از مزایای تندخوانی این است که از خستگی زود هنگام شما در زمان مطالعه جلوگیری می‌کند. اگر شما جزء آن دسته از افرادی باشید که در مطالعه به کندی پیش می‌روید، ممکن است که دچار خستگی روحی یا جسمی شوید. در خستگی جسمی به علت کندخوانی ، کم کم شروع به لم دادن می‌ کنید، خمیازه می‌کشید، خود را کش و قوس می‌دهید و در نهایت دراز می‌کشید. در آخر هم شاید خوابتان ببرد؛ زیرا از نظر جسمی خسته می‌‌ شوید. همچنین علت دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه ، خستگی چشم است که از معایب کندخوانی است؛ علاوه بر این درک کم در هنگام کندخوانی نیز باعث ایجاد خستگی ذهنی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا