سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

چه ویتامینی برای تقویت تخمدان خوبه؟

تقریباً ۷۰ درصد زنان با مشکل ناباروری با عامل اختلالات تخمدانی روبرو هستند. عوامل بسیاری نظیر تغذیه، وزن نرمال، ورزش و استفاده از برخی از داروها و مکمل‌ها بر تقویت تخمدان تأثیر‌گذار هستند. برای برخی افراد این سوال مطرح می‌‌شود که «چه ویتامینی برای تقویت تخمدان خوبه» یا  «معجون خانگی برای تقویت تخمدان وجود دارد؟ » ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکرد‌های مختلف بدن از جمله تولید مثل دارند؛ به همین دلیل ما در این مقاله ویتامین‌هایی که برای تقویت تخمدان و بارداری سریع موثر هستند را معرفی می‌کنیم

ویتامین E؛ یکی از انواع مواد مغذی مفید برای تقویت تخمدان‌ها

اگر برای‌تان سوال است که «چه ویتامینی برای تقویت تخمدان خوبه» در پاسخ می‌توان به ویتامین E اشاره کرد. ویتامینE به سلامت و کیفیت تخمک‌ها کمک می‌کند و نقش موثری بر بهبود عملکرد سیستم تولید مثلی زنان دارد. هم‌چنین مصرف مکمل ویتامین E دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز بعد از قاعدگی، گرفتگی، اضطراب و سایر علائم PMS را کاهش می‌دهد. هم‌چنین این ویتامین با تنظیم سطح هورمون‌های بدن درد پریود و خونریزی قاعدگی را نیز کمتر می‌کند. ویتامین ای در بسیاری از غذاها، مانند روغن آفتابگردان، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه‌ها و روغن جوانه‌ گندم یافت می‌شود. قرص ویتامین E به‌صورت مکمل نیز در دسترس است؛ از‌‌این‌رو شما با مصرف انواع مولتی ویتامین بانوان می‌توانید کمبود این ویتامین در بدن را جبران کرده و به تقویت تخمدان‌های خود نیز کمک کنید.

ویتامین C؛ ویتامین موثر برای تقویت تخمدان و بارداری سریع

ویتامین C در کنار تقویت سیستم ایمنی و حفاظت از بدن در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و سرفه، در تسریع روند باروری زوجین و تقویت تخمدان‌ها تاثیرگذار است. این ویتامین نه‌تنها به بهبود تعادل هورمونی بدن کمک می‌کند بلکه اسید آسکوربیک موجود در آن در تنظیم عملکرد تخمدان و چرخه قاعدگی نیز موثر است.

با‌توجه‌به تاثیر این ویتامین در چرخه تولید مثل زنان، شانس بارداری در زنانی که در رژیم غذایی روزانه مکمل‌های ویتامین C را دریافت می‌کنند نسبت به سایر خانم‌ها بیشتر خواهد بود. ویتامین سی در انواع مرکبات، توت‌ها، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات سبز به مقدار کافی موجود است. در‌صورتی‌که شما با کمبود این ویتامین در بدن مواجه هستید، بهتر است با مشورت پزشک از قرص جوشان مولتی ویتامین یا قرص جوشان ویتامین C استفاده کنید.

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

در این قسمت می خواهیم به انواع ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز برای درمان تنبلی تخمدان اشاره کنیم.

اینوزیتول برای تنبلی تخمدان

اینوزیتول مهمترین مکملی است که می تواند به زنان دچار تنبلی تخمدان که قصد باردار شدن دارند، کمک کند. تقریبا 70 درصد از زنان دچار تنبلی تخمدان دارای سطوحی از مقاومت انسولین هستند. مقاومت انسولین باعث می شود که بدن، انسولین اضافی تولید کند که باعث می شود تخمدان ها، هورمون های آندروژن بیشتری مثل تستسترون بسازند و نسبت هورمون ها را تغییر دهند. بهم ریختن تعادل هورمون ها می تواند به رشد تخمک آسیب بزند و عملکرد تخمدان را مختل کند. اینوسیتول بدلیل توانایی برای بهبود فعالیت گیرنده انسولین و احیای مقاومت انسولین معروف است. میو-اینوزیتول ممکن است مقاومت انسولین را تا 70درصد کاهش دهد. اینوزیتول بر قاعدگی، تخمک گذاری و نرخ باروری در زنان دچار تنبلی تخمدان موثر است.

مکمل ویتامین دی

67 تا 85 درصد از زنان با سندروم تخمدان پلی کیستیک دچار کمبود ویتامین دی هستند که ممکن است علایم تنبلی تخمدان از جمله مقاومت انسولین، روند تخمک گذاری، بی نظمی قاعدگی، ناباروری، هایپرآندروژنیسم و چاقی را تشدید کند. مکمل ویتامین دی اثرات سودمندی بر سیکل منظم قاعدگی و روند تخمک گذاری دارد.

ان-استیل-سیستین (NAC)

بدن از ان-استیل-سیستین (NAC) استفاده می کند تا آنتی اکسیدان بسازد. آنتی اکسیدان هایی که از این ترکیب تولید می شوند، به حفاظت و ترمیم سلول ها در اثر آسیب سلولی کمک می کنند. با کاهش آسیب سلولی، ترکیب NAC به مقابله با التهاب و فشار اکسیداتیو که می تواند به روند باروری آسیب بزند، کمک می کند. NAC به طور طبیعی در مواد غذایی یافت نمی شود بنابراین باید آن را به شکل مکمل مصرف کرد.

در تنبلی تخمدان، NAC می تواند به کاهش مقاومت انسولین، کاهش تستسترون، تنظیم روند تخمک گذاری و بهبود باروری کمک کند. کاهش تستسترون به مقابله با علایم ثانویه تنبلی تخمدان مثل آکنه و رشد موهای زائد در صورت کمک می کند. با بهتر شدن روند باروری، NAC می تواند شانس زنان با تنبلی تخمدان را برای باردار شدن افزایش دهد.

امگا3 یا روغن ماهی

مکمل روغن ماهی فواید و مزیت های زیادی برای سلامتی زنان بخصوص زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. مطالعات نشان دادند که مکمل روغن ماهی می تواند روند تخمک گذاری، عملکرد تخمدان و باروری را بهبود بخشد. روغن ماهی همانند اینوسیتول یک مکمل مفید برای زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک است چون این مکمل می تواند به بهبود مقاومت انسولین کمک کند. التهاب ویژگی دیگر تنبلی تخمدان است که تاثیر نامطلوبی بر باروری دارد. روغن ماهی خاصیت ضدالتهابی برای درمان تنبلی تخمدان دارد.

مکمل استیل-ال-کارنیتین

استیل-ال-کارنیتین (ALC) یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و به بدن کمک می کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. یک مطالعه نشان داد که زنان غیرچاق با سندروم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با زنان سالم دارای سطح پایینی از ال-کارنیتین هستند. پایین بودن سطح ALC می تواند با هایپرآندروژنیسم و مقاومت انسولین ارتباط داشته باشد که این دو مورد از ویژگی های تنبلی تخمدان است.

قرص کیوتن برای تنبلی تخمدان

کوآنزیم Q10 اثرات سودمندی برای باروری زنانی با تنبلی تخمدان دارد. مصرف کوآنزیم Q10 قبل از IVF می تواند پاسخ تخمدان را بهبود بخشد. کوآنزیم Q10 با دلایل ناباروری مرتبط با سن از جمله کاهش کمیت و کیفیت تخمک مقابله می کند و علاوه برتقویت باروری فواید ویژه ای برای تنبلی تخمدان دارد.

ویتامین‌های گروه B؛ نقش فولات و ویتامین B12 در تخمک‌گذاری سالم

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پاسخ به سوال «چه ویتامینی برای تقویت تخمدان خوبه» می‌توان به آن اشاره کرد، ویتامین‌های گروه B است. بااین‌حال، از میان ویتامین‌های این گروه، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات) و ویتامین B12، نقش بسزایی در تقویت تخمدان دارند. با مصرف کپسول مولتی ویتامین حاوی ویتامین‌های گروه B، به تخمک‌گذاری سالم کمک می‌کنید و مشکلات ناباروری کاهش پیدا می‌کند.

علاوه‌بر این، فولات (B9) برای رشد و تقسیم سلو‌ل‌ها ضروری است و نقش مهمی در رشد تخمک ایفا می‌کند. فولات خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان را نیز کاهش می‌دهد و برای رشد اولیه جنین حیاتی است. علاوه‌بر این، بین مصرف ویتامین B12 و افزایش باروری در زنانی که تحت IVF یا سایر روش‌های درمانی ناباروری قرار می‌گیرند، ارتباط موثری وجود دارد.

ویتامین D؛ یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت تخمدان و بارداری سریع

یکی دیگر از ویتامین‌های موثر برای تقویت تخمدان و بارداری سریع، ویتامین D است. شاید عجیب باشد که بدانید بیش از ۶۰ درصد زنانی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند، به کمبود ویتامین D دچار هستند! این آمار تعجب‌برانگیز، اهمیت مصرف ویتامین D برای تامین سلامتی تخمدان‌ها را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، کمبود ویتامین D با نارسایی زودرس تخمدان و سرطان تخمدان نیز مرتبط است.

ویتامین D با تنظیم هورمون‌های بدن، به تنظیم چرخه قاعدگی نیز کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود با خرید ویتامین d و مصرف دوز مناسب آن در طول روز، خطر ابتلا به اختلالات تخمدانی و ناباروری را کاهش دهید. علاوه‌بر قرص ویتامین D، با مصرف ماهی‌های پرچرب، زرده تخم مرغ، قارچ و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به‌صورت طبیعی سطح ویتامین D را در بدن خود بالا ببرید.

مصرف چه ویتامین ها و غذاهایی برای باروری ضروری است؟

توصیه میشود زوجها از 3 ماه قبل از اقدام به بچه دار شدن به تغذیه شان توجه بیشتری کرده و مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ، روی و اسید فولیک را در اولویت قرار دهند.

1- مصرف غذاهای تازه مانند میوه و سبزیجات همچنین مصرف روغن ماهی به صورت هفتگی برای این افراد تأکید می شود

2- برای افراد مبتلا به تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک استفاده از ویتامین 6 B ، B کمپلکس و منیزیم توصیه میشود .-

3- مغزهایی همچون بادام ، بادام زمینی ، گردو و کنجد بهترین منبع تامین کننده ویتامین E است که بعنوان انتی اکسیدان عمل کرده و بدن را در مقابل عوامل اسیب رسان محافظت می کند.

4- روغن های گیاهی همچون روغن زیتون ، کانولا ، بادام زمینی ، آفتابگردان و کنجد و همچنین بسیاری از مغزها و تخمه های خوراکی و نیز میوه آوکادو می تواند تا حدود زیادی ریزمغذی های ضروری و امگا-3 مورد نیاز بدن را برای بارور شدن تامین کند .

5- منابع غذایی حاوی روی نظیر صدف خوراكی، لوبیا پخته، گوشت لخم گاو و قسمت تیره گوشت مرغ بسیارمفید است.

6- جایگزینی روغنهای مایع و غیر اشباع به جای روغنهای جامد هیدروژنه که دارای اسیدهای چرب ترانس هستند حائز اهمیت است.

7- ویتامین C نوعی انتی اکسیدان است و به جلوگیری از ایجاد نقص در اسپرم کمک کرده و تحرک آن را افزایش میدهد. مصرف حداقل 90 میلیگرم ویتامین C روزانه از طریق مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C ( مرکبات، کلم بروکلی ، توتفرنگی ، طالبی ، انبه ، فلفل قرمز ، مرکبات ، سیب زمینی شیرین و گوجه فرنگی ) توصیه میشود.

8- مصرف 1000 میلیگرم کلسیم و 400 واحد ( 10 میکروگرم ) ویتامین D در روز میتواند قدرت باروری در مردان را بالا ببرد. منابع خوب کلسیم عبارتند از شیر ، ماست کم چرب و کلم بروکلی و از منابع ویتامین D میتوان به شیر ، تخم مرغ و ماهی آزاد وروغن کبد ماهی اشاره کرد. اشعه آفتاب تولید این ویتامین را دربدن تحریک می کند .

9- آب برای عملکرد نرمال اعضای بدن و جذب بهتر مواد مغذی ، الزامی است. بنابراین مصرف آب فراوان توصیه میشود.

10- مصرف آهن و اسید فولیک مخصوصا اسید فویک الزامی است.

دکمه بازگشت به بالا