سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

سریع ترین روش درمان ریزش مو

اما اگر بتوانیم علت ریزش مو را پیدا کنیم می‌توانیم روند درمان را سرعت بخشیم و یا حتی از ریزش موهایمان جلوگیری کنیم. در این مقاله ابتدا به بررسی علت‌های اصلی ریزش مو، انواع ریزش مو، راه‌های درمان و جلوگیری از آن و … می‌پردازیم. برای درمان سریع ریزش مو تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

The fastest way to treat hair loss

میزان ریزش عادی موها در طول روز

هر انسانی به طور معمول در طول شبانه‌روز تعدادی از تارهای موی خود را از دست می‌دهد. طبق تحقیقات و آمار آکادمی پوست آمریکا ریزش بین 50 تا 100 تار مو در طول روز عادی است. جالب است بدانید تعداد تارهای موی سر هر انسان در حالت عادی حدود 100 هزار تار مو است که ریزش حدود 100 عدد از آن در طول روز بسیار ناچیز است و با رشد تارهای جدید مو جایگزین می‌شود.

ریزش مو (آلوپسی ) چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی یک اتفاق رایج در بین افراد در همه سنین است که حتی برای کودکان هم اتفاق می‌افتد اما در بین بزرگسالان و به ویژه آقایان رایج‌تر است. ریزش مو هم می‌تواند به آرامی و طی چند سال رخ دهد و هم می‌تواند به طور ناگهانی و طی حتی 1 الی 2 ماه رخ دهد که به علت آن بستگی دارد.

علت ریزش مو چیست؟

در زیر به برخی از علت‌های ریزش مو اشاره می‌کنیم:

ریزش مو در اثر مشکلات تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند یا هورمون‌های خاصی را بیش از حد نیاز بدن تولید می‌کند. کم‌کاری تیروئید موجب بروز مشکلاتی همچون افزایش وزن و خستگی مفرط و … می‌شود. پرکاری تیروئید نیز می‌تواند علائمی مانند کاهش وزن و عصبی شدن فرد را در پی داشته باشد. که البته هر دو مشکل یعنی هم کم‌کاری و هم پرکاری تیروئید می‌تواند موجب خشکی و شکننده شدن موها، نازک شدن و ریزش موها شود.

برای مثال کم شدن تولید هورمون‌ها توسط غده تیروئید به ویژه هورمون‌های T3 و  T4 موجب اختلال در رشد ریشه مو می‌شود. موها می‌ریزند و رشد موهای جدید هم بسیار کم می‌شود به طوری‌که نمی‌تواند جایگزینی برای موهای ریخته شده باشد و در نتیجه باعث نازک و کم پشت شدن موهای سر و حتی ابروی شما می‌شود. اما نگران نباشید. ریزش موی ناشی از تیروئید موقتی است و با مصرف داروهایی که برای مشکلات تیروئید خود استفاده می‌کنید ریزش مو بسیار کم و حتی قطع شود و منجر به رفع ریزش مو می‌شود.

در ابتدا محققان با آزمایش روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که هورمون استرس سلول‌های بنیادی لازم برای رشد مو را در موش‌ها متوقف می‌کند و سپس به آزمایش و تحقیق روی انسان‌ها و کشف راه‌های درمان آن پرداختند. اگر استرس طولانی‌مدت یا شدید باشد منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای سلامتی افراد از جمله افسردگی، اختلالات گوارشی و اختلال در خواب می‌شود. همچنین استرس مزمن باعث مشکل ناگوار ریزش مو در افراد می‌شود.

محققان با آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که قرار گرفتن موش‌ها در معرض استرس موجب افزایش تولید کورتیکوسترون و کاهش رشد مو می‌شود. در واقع فولیکول‌های مو در مرحله استراحت باقی می‌مانند و این هورمون جلوی رشد مجدد موها را می‌گیرد. بیماری و ویروس مزمن و کشنده کرونا یا کووید 19 که در دسامبر 2019 از کشور چین آغاز شد و کل دنیا را فراگرفت -که تاکنون ( سال 2022 ) هنوز ریشه‌کن نشده و ادامه دارد- دارای عوارض طولانی مدت روی بدن بیمار پس از بهبودی می‌باشد. یکی از این عوارض طولانی‌مدت ریزش مو می‌باشد که تا 3 الی 6 ماه پس از بهبودی شخص ادامه دارد.

گفته شده کووید 19 باعث ایجاد استرس فیزیکی و عاطفی در افراد شده و همین استرس موجب ریزش موی فرد می‌شود. در واقع هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر ریزش مو وجود ندارد. ریزش مو که علت آن استرس است در اصطلاح پزشکی تلوژن‌افلوویوم گفته می‌شود که اغلب 3 ماه پس از اتفاقات استرس‌زای زندگی مانند زایمان یا یک عمل جراحی بزرگ رخ می‌دهد.

عمده ترین دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایلی که باعث ریزش مو می‌شوند به راحتی قابل درمان است اما برخی مواقع برای درمان ریزش مو باید به پزشک مراجعه کنید. عمده‌ترین را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • تغذیه نامناسب
  • سبک زندگی نادرست
  • استرس شدید یا مشکلات عصبی
  • تغییرات هورمونی
  • مشکلات پوستی مثل ابتلا به قارچ و …
  • ریزش مو به صورت ژنتیکی
  • ریزش مو بر اثر بیماری‌های مختلف

بهترین درمان خانگی ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه‌ای نوعی از ریزش مو است که یک ناحیه از موهای سر یا ریس دچار ریزش شدید در حد طاسی می‌شود. این نوع ریزش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر دچار ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته برخی درمان‌های طبیعی و خانگی روی این نوع ریزش موثر هستند. برای مثال استفاده از نوشیدنی آلوئه‌ورا و مصرف عصاره آلوئه‌ورا به صورت موضعی، استفاده از آب پیاز در ناحیه ریزش، استفاده از روغن‌های مختلف، مصرف مکمل‌های پوست و مو مثل زینک و … در درمان و بهبود این نوع ریزش بسیار موثر هستند.

مطالعه نتایج یک تحقیق

در مقاله‌ای از سایت می‌خوانیم: در یک تحقیق تاثیر مواد طبیعی روی درمان آلوپسی زخمی مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیق از موادی مثل اسید آزلائیک، روغن نعناع فلفلی، روغن هسته کدو تنبل، مکمل های سیر / شامپو، روغن کرچک سیاه، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن زیتون  روغن گیاه دم اسب، روغن اسطوخودوس، روغن نارگیل، روغن بابونه، روغن آویشن، روغن درخت چای، روغن گوگرد، منتول و روغن رزماری استفاده شد.

چندین ماده طبیعی اثر بهبودبخش در آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی پسوریازیس نشان دادند. چندین ماده گیاهی و طبیعی، اثری نویدبخش در درمان آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا دارند. البته برای ارزیابی بهتر گزینه‌های درمان، از جمله روش‌های طبیعی، برای خدمات بهتر به بیماران، باید مطالعات بالینی بیشتری انجام شود.

دلایل دیگر ریزش مو چیست؟

  • ژنتیک: شایع ترین دلیل ریزش مو، ویژگی های ارثی است که از خانواده به شما منتقل می شود. کچلی مو نیز معمولا به علل ژنتیکی اتفاق می افتد. اگر در خانواده خود سابقه کچلی یا ریزش مو داشته باشید، به احتمال زیاد شما نیز این ژن را دارید.
  • هورمون ها: تغییرات هورمونی به ویژه در زنان در دوران بارداری و پس از زایمان، استفاده از قرص های ضد بارداری، دوران قاعدگی و سنین بالا باعث تغییر در رشد مو و یا ریزش مو می شوند.
  • رسیدگی غلط به موهای وز: روش های غیراصولی و نااستاندارد برای شاید صافی و لختی را موقتی به شما هدیه دهد اما قطعا در ادامه ریزش موها را در پی دارد.
  • بیماری: بیماری هایی از جمله کرونا، مشکلات تیروئیدی، عفونت پوست سر، بیماری های مربوط به فولیکول مو، سرطان، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و حتی افسردگی می توانند باعث ریزش مو شوند.
  • تغییرات جسمی یا روحی: عواملی مانند استرس شدید، فوت یکی از افراد نزدیک، کاهش وزن زیاد، تب شدید و … نیز می توانند باعث ریزش بیش از حد مو شوند.
  • کمبود مواد مغذی: کمبود ویتامین ها، پروتئین، آهن و دیگر مواد مغذی در بدن و رژیم غذایی شما تاثیر زیادی در میزان رشد و ریزش مو‌ دارد. توصیه میشود در صورت گیاهخوار بودن با یک پزشک مشورت کنید.
  • مراقبت نادرست از مو: موها برای سالم ماندن نیاز به مراقبت صحیح دارند. کشیدگی مو بر اثر شانه زدن های محکم یا بستن همیشگی مو به صورت دم اسبی، گوجه کردن، حتی بستن مو هنگام خواب می تواند باعث ریزش مو شود.
دکمه بازگشت به بالا