سلامت و تندرستی

خیز بزرگ « بن سلمان » برای تبدیل شدن به غول دنیا در صنعتی که وعده دولت سید ابراهیم رییسی بود اما …!

عربستان سعودی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای تنوع دادن به اقتصادش و دور شدن از نفت، از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود، می‌خواهد به یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی ۱۸۴ میلیارد دلاری بازی تبدیل شود. Savvy Games Group که شرکت زیر مجموعه صندوق عربستان محسوب می‌شود، پس از تمرکز اولیه بر صنعت ورزش‌های الکترونیک که با مشکل مواجه شده، اکنون به دنبال توسعه، انتشار و خرید بازی‌های سطح بالا و حمایت از صنعت بازی در ریاض است.

«برایان وارد»، مدیرعامل Savvy در مصاحبه‌ای به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «ما اکنون بیشتر یک شرکت ورزش‌های الکترونیکی هستیم تا یک شرکت بازی. کاری که امسال انجام می‌دهیم تمرکز بیشتر بر انتشار و توسعه بازی است.»

پیشرفت عربستان در بازار بازی‌های ویدیویی

برنامه‌های Savvy در بازار پر از بازیگر بازی‌های ویدیویی که در آن شرکت‌های قدیمی مانند الکترونیک آرتز (Electronic Arts) در حال اخراج کارمندان خود است، جاه طلبانه به نظر می‌رسد. اما این صندوق تاکنون سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری روی شرکت‌هایی مانند نینتندو، تنسنت و اکتیویژن بلیزارد انجام داده است که به گفته وارد، Savvy قصد دارد از این ارتباطات برای ایجاد تجارت خود استفاده کند.

وارد می‌گوید: «ما می‌خواهیم از این سرمایه‌گذاری‌ها برای شروع کار با این شرکت‌ها استفاده کنیم و درباره انتشار بازی‌های در خاورمیانه و شمال آفریقا با یکدیگر همکاری داشته باشیم، کسب‌وکارهای eSport آن‌ها را اداره کنیم یا IP جدیدی را با یکدیگر توسعه دهیم.»

این صندوق در ماه فوریه سهام خود در نینتندو را به ۸.۳ درصد افزایش داد تا به بزرگ‌ترین سهامدار خارجی آن تبدیل شود.

عربستان سعودی در زمینه توسعه بازی‌های جهانی، تقریباً هیچ کارنامه‌ای ندارد. با این حال، افزایش سریع جمعیت گیمرهای این شرکت باعث شد تا وارد، یکی از مدیران سابق الکترونیک آرتز، اکتیویژن و مایکروسافت به ریاض نقل مکان کند تا رهبری Savvy را به عهده بگیرد.

به گفته تحلیلگران Niko Partners، تقریبا ۲۱ میلیون گیمر در این کشور وجود دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶، ارزش بازار بازی در خاورمیانه و شمال آفریقا با رشد ۵۶ درصدی به ۲.۷۹ میلیارد دلار برسد.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا