سلامت و تندرستی

بیماران دیابتی می‌توانند “روزه” بگیرند؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر کارون شاه ابراهیمی، با تاکید بر لزوم مشورت بیماران دیابتی با پزشک معالج جهت روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: روزه داری برای بیماران دیابتی بسته به وضعیت و شرایط بیماری آنها متفاوت است، بنابراین توصیه می شود این بیماران حتما پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی افزود: بطور کلی، روزه داری برای آن دسته از بیماران دیابتی که از قرص های تنظیم کننده قند خون استفاده می‌کنند، بلامانع است، اما آن دسته از بیماران دیابتی که از قرص های پایین آورنده قند خون استفاده می کنند، روزه داری برای آنها توصیه نمی شود.

وی افزود: با بیان اینکه در طول مدت روزه ممکن است بدن کم آب شود، لذا برای آن دسته از بیماران دیابتی که مشکلات کلیوی دارند هم روزه داری توصیه نمی شود.

وی افزود: همچنین آن دسته از بیماران که اقدام به تزریق انسولین می کنند هم روزه داری برای آنها ممنوع است.

این فوق تخصص غدد در ادامه در خصوص نکات ضروری برای بیماران دیابتی درطول مدت روزه داری گفت: چنانچه بیمار دیابتی تصمیم به روزه داری دارد، در صورت افت قند خون درطول مدت روزه، باید روزه خود را بشکند.

وی افزود: همچنین اگر قند خون بیمار در طول مدت روزه افزایش پیدا کرده و به بالاتر از 250 تا 300 برسد، ادامه روزه داری توصیه نمی شود.

شاه ابراهیمی در ادامه در تشریح نکات تغذیه ای بیماران دیابتی در ماه مبارک رمضان گفت: در وعده افطار توصیه می شود بیماران پرخوری نکنند، چرا که یکباره با افزایش قند خون در ساعات پس از افطار مواجه می شوند.

وی افزود: در وعده افطار مصرف غذای سبک و قندهای ساده مانند خرما به همراه شیرگرم و لبنیات توصیه می شود.

این فوق تخصص غدد گفت: در وعده شام و سحری هم پرخوری اصلا توصیه نمی شود و افراد باید ازغذاهای مغذی استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا