سلامت و تندرستی

اگر گرسنه اید به این غذا‌ها لب نزنید

آفتاب‌‌نیوز :

مواد خوراکی که در ادامه به شما معرفی می‌شوند در واقع از احساس سیری در شما جلوگیری کرده و شما را به بیشتر خوردن تشویق می‌کنند.

‍۱. پیتزا

پیتزا حاوی آرد سفید، روغن هیدروژنه، پنیر فراوری شده و انواع مواد نگهدارنده است، این مواد سبب اافزایش سطح قند خون شما به صورت ناگهانی شده و تولید هورمون گرلین که موجب احساس سیری در بدن شما می‌شود را مختل می‌کنند. اگر پیتزا را در خانه طبخ کرده و خمیر آنرا با آرد کامل درست کرده و در آن از گوشت بدون چربی یا کم چرب، سبزیجات و پنیر کم استفاده کنید، وعده‌ای پر پروتئین و فیبر تهیه کرده‌اید که بعد از آن احساس سیری خواهید کرد.

۲. تنقلات آماده

مواد غذایی همچون چیپس و پفک، شامل کربوهیدرات ساده هستند که به سرعت هضم شده و سطح انسولین بدن شما را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهند؛ به علت دریافت نشدن کافی قند از این مواد غذایی و همچنین کافی نبودن طول زمان هضم این مواد، پس خوردن این خوراکی‌ها شما پس از مدت زمان کوتاهی با احساس نیاز به خوردن مواد شیرین مواجه می‌شوید.

۳. نان سفید

نان سفید موجود در بازار از آرد کاملا تصفیه شده تولید می‌شود. در هنگام تصفیه این آرد لایه خارجی دانه یا در اصطلاح سبوس آن که حاوی فیبر و انواع ویتامین «ب» است به طور کامل از آن جدا شده و فقط مواد نشاسته‌ای آن باقی می‌ماند. آمار نشانگر آن است که افراد استفاده کننده از نان سفید ۴۰ درصد بیشتر از افرادی که از نان و غلات کامل در غذای خود استفاده می‌کنند دچار بیماری چاقی می‌شوند.

۴. انواع ساندویچ

چربی ترانس موجود در انواع فست‌فود‌ها و غذا‌های آماده جلوی ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین را می‌گیرد. این دو هورمون به همراه گرلین انتقال دهنده‌های عصبی بدن برای احساس سیری هستند. همچنین فست‌فود‌ها اکثرا چرب و شور هستند؛ بدن برای جذب و هضم این مواد به آب فراوان نیاز داشته و در نتیجه شما احساس تشنگی خواهید کرد.

بدن عموما این نشانه را با احساس گرسنگی اشتباه گرفته و سبب افزایش مصرف مواد غذایی توسط شما می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا