سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

آیا میشود لمینت دندان را برداشت؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که روکش دندان را نصب می کنند، برداشتن روکش های دندانی است. برخی فکر می کنند لمینت برای تقویت دندان است که این یک تصور کاملا اشتباه است.لمینت برای زیبایی و سفید کردن دندان استفاده می شود.لمینت بسته به نحوه مراقبت از آن تا 10 سال عمر می کند.شخصی دیگر نمی خواهد. برای استفاده از لمینت به هر دلیلی و ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد خوشبختانه این امکان وجود دارد که در زیر نحوه حذف لمینت دندان را به نقل از وب سایت دکتر شیدا دندانپزشک توضیح خواهیم داد.

چه زمانی لمینت دندان باید برداشته یا جایگزین شود؟

همه افراد دوست دارند تا سال ها پس از لمینت دندان هایشان مانند روز اول درخشان و زیبا باشد. البته گاهی به دلیل مشکلاتی نیاز به تعویض لمینت با روشی جدید است. در زیر مواردی وجود دارد که ممکن است فرد را مجبور به تعویض لمینت خود کند.

شکستگی: یکی از دلایل برداشتن روکش، شکستگی دندان یا پر شدن لب بالایی است. لمینت ممکن است در اثر ضربه، خوردن اجسام سخت، ورزش، تصادف، دندان قروچه یا افتادن بشکند. در چنین مواردی، دندان مصنوعی باید تعویض شود. قطعات سرامیکی را نمی توان تکه تکه ترمیم کرد.

تغییر رنگ: برخی از افراد پس از نصب لمینت از ناهماهنگی رنگ با دندان های مجاور ناراضی هستند و سعی در حذف لمینت دندان دارند. هنگام انتخاب دندانپزشک زیبایی برای نصب لمینت، حتما احتیاط کنید و از دندانپزشک مجرب و آموزش دیده کمک بگیرید. گاهی اوقات رنگ لمینت به دلیل استفاده از مواد غذایی رنگی مانند چای، قهوه و نوشابه، سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی تغییر می کند. در این مواقع فرد برای ایجاد زیبایی لمینت را از روی دندان جدا کرده و آن را جایگزین می کند. همچنین ممکن است رنگ دندان های طبیعی شما سریعتر از لمینت تغییر کند و ناهماهنگی بین رنگ لمینت و رنگ دندان ایجاد شود.

پوسیدگی: گاهی اوقات دندان زیر تاج شروع به پوسیدگی می کند. دندانپزشک با برداشتن لمینت دندان پوسیدگی را درمان می کند. سپس می توانید لمینت جدید را دوباره نصب کنید.

نصب اولیه نامناسب: گاهی اوقات لمینت در حین کار به درستی نصب نمی شود و به راحتی بدون شکستگی جدا می شود. در این حالت دندانپزشک با نصب صحیح لمینت مشکل را حل کرد.

جداسازی لمینت های چینی: در برخی موارد دندان مصنوعی جدا شده یا از جای خود خارج می شود. هنگام برداشتن پوشش، آن را بردارید و در ظرف قرار دهید. وقتی نزد دندانپزشک می روید، دندانپزشک می تواند همان پوشش را روی دندان بگذارد.

عفونت ریشه: اگر مراقبت های دهان و دندان به درستی رعایت نشود، عوامل بیماری زا و باکتری های دهان می توانند به پالپ دندان رسیده و مشکلاتی را ایجاد کنند. پوسیدگی دندان نیز می تواند باعث عفونت ریشه شود. در این موارد برای انجام درمان ریشه باید لامینه دندان عفونی برداشته شود. پس از درمان ریشه می توان از لمینت جدید برای محافظت از تاج دندان استفاده کرد.

شکل و رنگ نادرست: گاهی به انتخاب دندانپزشک، لمینت های دندان به شکل یا رنگ متفاوتی نسبت به سایر دندان ها نصب می شوند. در نتیجه فرد از نتیجه کار راضی نبود و اقدام به برداشتن لمینت دندان کرد.

حذف لمینت دندان

آیا برداشتن لمینت دندان ضرر دارد؟

اینکه آیا برداشتن لمینت دندان دردناک است یا خیر، بستگی به میزان برداشتن مینای دندان و نحوه مدیریت سلامتی خود پس از لمینت دارد. اگر دندان‌های شما شکل خوبی دارند و دندان‌ها در حین استفاده از لمینت کمی به سمت پایین تر می‌شوند، برداشتن لمینت‌های دندان باید نسبتاً بدون درد باشد.

برداشتن لمینت دندان با برداشتن لمینت بدون درد است زیرا به دلیل نارضایتی بیمار از نتیجه در مدت کوتاهی پس از نصب، هم دندان و هم لمینت سالم هستند. اما اگر به هر دلیلی دندان درد دارید و می خواهید لمینت را بردارید، در حین برداشتن لمینت درد ایجاد می شود.

حذف لمینت معمولاً با اعمال فشار جزئی به لثه انجام می شود. معمولا کسانی که لمینت را برمی دارند چند ثانیه درد احساس می کنند. با این حال، برای افراد مبتلا به دندان درد، فشار لثه ممکن است باعث درد بیشتر شود. برخی از دندانپزشکان بسته به شرایط بیمار از بی حس کننده استفاده می کنند.

لازم به ذکر است در صورتی که نصب لمینت دندان توسط متخصص مجرب انجام شود، در هنگام برداشتن پلاک دندان درد زیادی احساس نخواهید کرد.

لمینت را بردارید

آیا حذف لمینت عوارضی دارد؟

لمینت دندان از مواد سرامیکی یا کامپوزیت ساخته می شود که فقط روی دندان ها نصب می شود. در نتیجه بدن انسان برای گذاشتن یا برداشتن لمینت دندان با مشکلی مواجه نمی شود. اما نکته مهم در حذف لمینت این است که در زیبایی دندان مشکل ایجاد می کند. در حین نصب لمینت، مینای دندان تراشیده می شود. پس از برداشتن لمینت، ظاهر دندان ها نامناسب می شود و احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد.

یکی دیگر از عوارض حذف لمینت دندان تغییر رنگ لمینت است. این مشکل به گیر کردن دندان در هنگام نصب لمینت مربوط می شود. با حرکت از دندان به لایه های داخلی ساختار دندان، سفیدی و درخشندگی دندان کاهش می یابد.

عوارض برداشتن لمینت دندان

تکنیک های حذف لمینت های دندان

روش های مختلفی برای تمیز کردن لمینت دندان یا پرسلن دندان وجود دارد که بهتر است توسط دندانپزشک انجام شود. دندانپزشک با انجام تکنیک های پیشرفته دندانپزشکی می تواند شیارهایی را در لمینت ایجاد کند و با کمک تجهیزات مخصوص دندانپزشکی لمینت جدا می شود. اگر دندانپزشک تجربه کافی نداشته باشد، هنگام برداشتن لمینت می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

روش های برداشتن لایه کامپوزیت از روی دندان

برداشتن ترکیبات به کمک سمباده یکی از روش های قدیمی برداشتن روکش دندان است. امروزه روش های پیشرفته تری برای حذف لمینت استفاده می شود. در این روش دندانپزشک مینای دندان های زیر لامینت کامپوزیت را با کمک سمباده نرم برمی دارد و کامپوزیت ونیر را صیقل می دهد.

گاهی اوقات از فرزهای کاربید برای حذف کامپوزیت استفاده می کنند. در این روش لمینت کامپوزیت با فشار سریعتر از سمباده از روی دندان خارج می شود. اما مشکل این روش این است که مته های کاربید انعطاف پذیر نیستند.

حذف لمینت دندان به روش هوا سایش یکی از پیشرفته ترین روش های حذف لمینت است. در این روش دندانپزشک از ابزاری برای کنترل جریان هوای حاوی ذرات اکسید آلومینیوم روی سطح دندان استفاده می کند. این جریان هوا باعث سایش جزئی سطح دندان و جدا شدن لمینت می شود.

ترمیم لمینت دندان چیست؟

در صورت وجود مشکل در لمینت دندان به خصوص در دندان های جلویی می توان از روش ترمیم لمینت دندان برای زیباتر نمودن لبخند و ظاهر افراد استفاده کرد. دندانپزشک پس از معاینه دندان، لمینت دندان، میزان آسیب دیدگی و هدف از ترمیم لمینت، روش مناسبی را انتخاب می کند. از انواع مختلف ترمیم لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از بریج یا روکش در صورت آسیب شدید ناشی از تاج دندان

چسباندن یک لایه نازک از لمینت یا روکش روی لمینت آسیب دیده که معمولاً به صورت ترک های کوچک در لمینت ظاهر می شود.

اگر دندان زیر لمینت آسیب دیده باشد، باید برای از بین بردن دندان، پرکردن دندان و ترمیم لمینت، درمان انجام شود.

لمینت کامپوزیت دندان راحت تر از لمینت دندان برداشته می شود. در هنگام نصب روکش مینای دندان تکان نمی خورد، بنابراین با برداشتن لمینت دندان مشکلات کمتری خواهد داشت. برای آشنایی با لمینیت ایمکس دکتر شیدا به سایت مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا