سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

آیا لیزر باعث نازایی میشود؟

لیزر با عوارض جانبی طولانی مدت همراه نیست. لیزر نمی تواند باعث ناباروری شود. ناحیه تحت تاثیر لیزر سطح پوست، رنگ و مو است. لیزر نمی تواند به عمق تخمدان ها یا تخمدان ها نفوذ کند.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن موهای زائد است. اگر از روش های سنتی رفع موهای زائد مانند اصلاح خسته شده اید، ممکن است به این نوع لیزر علاقه مند شوید. لیزر موهای زائد که توسط متخصص پوست یا سایر متخصصین آموزش دیده انجام می شود، از رشد فولیکول های موی جدید جلوگیری می کند. لیزر موهای زائد برای اکثر افراد بی خطر است. این روش همچنین با عوارض جانبی طولانی مدت همراه نیست.

الیزابت هیل، متخصص پوست و استادیار پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک می گوید: لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه در فولیکول های مو انجام می شود. به این ترتیب لیزر در فاصله یک میلی متری به پوست نفوذ می کند و رسیدن به تخمدان ها را غیرممکن می کند و باعث ناباروری می شود. لیزر موهای زائد روی رنگ تاثیر می گذارد و تاثیری در ناباروری ندارد. با این حال، بحث های زیادی در مورد عوارض جانبی این نوع لیزر وجود دارد. اگر چه عوارض جانبی موقت و جزئی پس از این روش ممکن است، اما سایر عوارض جانبی نادر مانند ناباروری با لیزر گزارش نشده است.

لیزر موهای زائد در کوتاه مدت چه عوارضی می تواند ایجاد کند؟

تنها نگرانی واقعی شما با این لیزر این است که بدانید چه کسی آن را می سازد و از چه لیزرهایی استفاده می کند. استفاده نادرست از لیزر صرف نظر از نوع پوست می تواند فرد را در معرض خطر سوختگی، اسکار و آسیب های پوستی قرار دهد اما ربطی به ناباروری در فرد ندارد. خطرات عوارض جانبی ناشی از لیزر بر اساس نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد عبارتند از:

قرمز به دلیل التهاب

لیزر موهای زائد می تواند باعث تحریک موقت شود. ممکن است قرمزی و تورم خفیف را در ناحیه تحت درمان تجربه کنید. با این حال، این تأثیر کمی دارد. آنها اغلب همان عوارض جانبی هستند که بعد از سایر درمان های رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون تجربه می کنید. احساس سوزش معمول باید ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین برود. سعی کنید از کیسه یخ استفاده کنید. اگر علائمی غیر از تحریک خفیف دارید یا اگر عوارض بدتر شد، باید به  برترین پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

رنگدانه را تغییر دهید

پس از لیزر موهای زائد در کلینیک لیزر مو غرب تهران، پوست ممکن است کمی تیره یا روشن شود. اگر پوست روشنی دارید، احتمال ایجاد لکه های تیره بعد از لیزر موهای زائد بیشتر است. در افرادی که پوست تیره دارند، ممکن است برعکس این اتفاق بیفتد. یعنی لکه های روشن تری بعد از لیزر روی پوست آنها ایجاد می شود. با این حال، مانند تحریک پوست، این تغییرات موقتی هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

پوست سوخته

سوختگی پوست می تواند در اثر تماس طولانی مدت لیزر موهای زائد با پوست و خنک سازی نامناسب ایجاد شود. نوع لیزر نیز می تواند در سوختگی تاثیر داشته باشد. از آنجا که دستگاه های جدیدتر تمایل دارند ویژگی های ایمنی بیشتری برای کاهش خطر سوختگی داشته باشند. همچنین افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا پوست برنزه‌تر دارند بیشتر در معرض سوختگی هستند. در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ملانین موجود در پوست با ملانین موجود در فولیکول مو رقابت می‌کند. به عنوان مثال، خطر آفتاب سوختگی برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار کم است زیرا سطح ملانین پوست پایین است.

احساس درد و ناراحتی

ممکن است در طول درمان با لیزر کمی ناراحتی ایجاد شود.

در لایه ها

لیزر موهای زائد می تواند باعث تورم، تاول و پوسته پوسته شدن در نواحی تحت درمان شود. بهبودی این نواحی ممکن است یک تا سه هفته طول بکشد. پس از بهبودی پوست، ممکن است پوست برخی افراد به مدت دو تا چهار هفته صورتی یا حساس به آفتاب باشد.

هماتوم و عفونت

برخی از لیزرها ممکن است باعث کبودی در ناحیه تحت درمان شوند. علاوه بر این، می توانید مقداری تورم را مشاهده کنید. همچنین ممکن است فرد پس از لیزر درمانی دچار تورم و عفونت پوست شود، اما این مشکل (عفونت) بسیار نادر است.

جای زخم و اسکار

جای زخم ناشی از لیزر موهای زائد نادر است. اما زمانی که سطح پوست دچار اختلال شود امکان پذیر است. برای به حداقل رساندن خطر ایجاد اسکار، مهم است که تمام دستورالعمل های پس از درمان را به دقت دنبال کنید.

آسیب به چشم

در طول عمل لیزر، عینک مخصوصی به شما تعبیه می شود که به عنوان محافظ عمل می کند. نگه داشتن این عینک همیشه در طول درمان برای محافظت از چشمان خود در برابر نور لیزر بسیار مهم است. در نهایت، لازم به ذکر است که احتمال عوارض لیزر موهای زائد بسیار بیشتر از مواردی است که توسط یک فرد ناآگاه انجام می شود. اغلب، عوارض ناشی از یک فرد ناشناس ممکن است قابل درمان نباشد. بنابراین بهتر است برای انجام این نوع لیزر با متخصص پوست مشورت کنید.

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری شود؟

خیر، لیزر نمی تواند باعث ناباروری شود. ناحیه ای که تحت تأثیر لیزر قرار می گیرد، سطح پوست، رنگدانه و فولیکول های مو است. لیزر نمی تواند به عمق تخمدان ها یا تخمدان ها نفوذ کند. بنابراین می توانید مطمئن باشید که لیزر بر توانایی فرد برای باردار شدن تاثیری نخواهد گذاشت و باعث ناباروری نمی شود. زیرا در این صورت هیچ بیمارستانی خدمات لیزری ارائه نمی دهد.

دکمه بازگشت به بالا