آزمایش های تشخیص سن دقیق جنین

اگر قصد بارداری دارید یا برای علائم بارداری به پزشک مراجعه کرده اید، احتمالاً نام تست بارداری بتا را شنیده اید. تست بارداری بتا که تست بتا-hCG نیز نامیده می شود، سطح هورمون بتا-هورمون گنادوتروپین جفتی (hCG) را در خون یک زن باردار اندازه گیری می کند تا بارداری را تایید کند. این تست می تواند بارداری را قبل از تست بارداری بیبی چک تشخیص دهد و می تواند به حفظ بارداری کمک کند، زیرا سطح hCG باید با پیشرفت بارداری افزایش یابد. بهتر است قبل از انجام این تست اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید. اگر علائم مرتبط با بارداری را تجربه کردید، از طریق وب سایت پزشک خود با بهترین پزشک تماس بگیرید. به غیر از سامانه نوبت دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی نیز وجود دارد.

 

تست بارداری بتا چیست؟

 بارداری | سن دقیق جنین

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، احتمالاً در مورد آزمایشات بارداری بتا شنیده اید. این آزمایش یکی از آزمایشاتی است که برای تشخیص بارداری انجام می شود. آزمایش فاکتور بتا HCG وضعیت یک زن باردار را مشخص می کند.

 

HCG هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی است که به عنوان هورمون بارداری نیز شناخته می شود. این هورمون پس از 10 روز از بارداری تولید می شود. هورمون های بارداری توسط سلول های جفت تولید می شوند. پس از لقاح، سلول های جفت تخمک را تغذیه کرده و به دیواره رحم می چسبانند.

 

حدود 11 روز پس از لقاح، این هورمون با آزمایش خون قابل تشخیص است. با تجزیه و تحلیل ادرار 12 تا 14 روز پس از لقاح مشخص می شود. به طور معمول، سطح هورمون HCG هر 72 ساعت دو برابر می شود. میزان این هورمون در هفته 8 تا 11 بارداری به اوج خود می رسد و در هفته های بعدی بارداری کاهش می یابد.

 

هورمون HCG را می توان در آزمایش خون و ادرار تشخیص داد و به تشخیص کمک می کند. اما آزمایش ادرار فقط کیفی است و می تواند وجود یا عدم وجود هورمون بارداری را تشخیص دهد. آزمایش خون کیفی نیز برای تشخیص بارداری انجام می شود. اما تست بارداری بتا یک آزمایش کمی است و با خون انجام می شود. در این آزمایش سطح هورمون HCG به طور دقیق در هر میلی لیتر اندازه گیری می شود.

 

تست بارداری بتا چه زمانی انجام می شود؟

 

  • تشخیص بارداری و نظارت بر خطر بارداری

 

  • ارزیابی درمان های باروری: درمان های باروری شکل مصنوعی هورمون HCG را وارد بدن کرده و به بالغ شدن فولیکول ها و تحریک تخمک گذاری کمک می کند.

 

تشخیص برخی مشکلات در دوران بارداری مانند حاملگی خارج از رحم

 

  • نگرانی از سقط جنین: در این شرایط، آنالیز هر دو یا سه روز تکرار می شود و سرعت رشد هورمون HCG بررسی می شود.

 

  • تعیین سن جنین: تشخیص سن دقیق جنین با آزمایش بتا امکان پذیر نیست. اما با تاریخ آخرین پریود و نتایج تست بارداری بتا، پزشک می تواند محدوده مورد انتظار را تعیین کند.

 

  • غربالگری جنین: در هفته پانزدهم تا بیستم بارداری، این آزمایش سه بار و در غربالگری چهارم برای تشخیص مشکلات سلامت جنین مانند سندرم داون انجام می شود.

 

  • آزمایش های غربالگری ممکن است برای تشخیص برخی سرطان های غیر از بارداری انجام شود.

 

نشانه های عدد بتا در بارداری چیست؟ (عدد بتا در تست بارداری چقدر باید باشد؟)

 

تست تیتر بتا چقدر است؟ عدد بتا این آزمایش میزان HCG یا هورمون بارداری را در خون تعیین می کند. این هورمون 10 روز پس از لقاح تولید می شود و اندازه گیری سطح آن اطلاعات زیادی را به دست می دهد.

 

اگر سطح عدد بتا در تست بارداری بتا بالاتر از حد طبیعی باشد، نشانه بارداری است. در یک زمان مشخص، این آزمایش باید تکرار شود و سطح بتا تعیین شود. اگر افزایش یابد، بارداری به طور طبیعی در حال پیشرفت است و اگر بتا کاهش یابد، باید علت آن مشخص شود.

 

تعداد بتا در هفته اول بارداری مشخص نیست. هورمون بتا-hCG معمولا پس از لانه گزینی تولید می شود که حدود 6 تا 12 روز پس از لقاح طول می کشد. بنابراین، انتظار می رود که در هفته اول بارداری، تعداد بتا صفر یا بسیار کم (شمارش صفر بارداری-بتا) داشته باشید.

 

آیا برای آزمایش بارداری باید ناشتا بود؟

 

آیا آزمایش خون بارداری باید ناشتا باشد؟  یا برای تست بارداری باید ناشتا باشیم؟ قبل از انجام تست بارداری بتا نیازی به ناشتا بودن نیست. با این حال، ادرار نباید پس از نوشیدن مقادیر زیاد مایع جمع آوری شود، زیرا رقیق تر می شود و ممکن است باعث نتایج منفی کاذب شود.

 

تصویر زیر تصویری از مثبت بودن تست بارداری (تصویر تست بتای مثبت) را نشان می دهد.

 

چگونه نوار تست بارداری بتا را بخوانیم؟

 

چگونه تست بارداری را بخوانیم و در تست بارداری چقدر بتا باید باشد؟ در تست انیمیشن بتا، اندازه عدد بتا تست را تعیین می کند. محدوده سالم برای هر فرد مطابق جدول زیر است.

شرایط شخص آزمایش دهنده

محدوده عدد بتا (سطح هورمون HCG)

خانم‌های غیر باردار

کمتر از ۵ mIU/ml

آقایان سالم

کمتر از ۲ mIU/ml

هفته سوم بارداری

۵ تا ۷۲ mIU/ml

هفته چهارم بارداری

۱۰ تا ۷۰۸ mIU/ml

هفته پنجم بارداری

۲۱۷ تا ۸۲۴۸ mIU/ml

هفته ششم بارداری

۱۵۲ تا ۳۲۱۷۷ mIU/ml

هفته هفتم بارداری

۴۰۵۹ تا ۱۵۳۷۶۷ mIU/ml

هفته هشتم بارداری

۳۱۳۶۶ تا ۱۴۹۰۹۴ mIU/ml

هفته نهم بارداری

۵۹۱۰۹ تا ۱۳۵۹۰۱ mIU/ml

هفته دهم بارداری

۴۴۱۸۶ تا ۱۷۰۴۰۹ mIU/ml

هفته دوازدهم بارداری

۲۷۱۰۷ تا ۲۰۱۱۶۵ mIU/ml

هفته چهاردهم بارداری

۲۴۳۰۲ تا ۹۳۶۴۶ mIU/ml

هفته شانزدهم بارداری

۸۹۰۴ تا ۵۵۳۳۲ mIU/ml

 

 

هفته بارداری و نتایج آزمایش، نمودار اعداد بتا در دوران بارداری

 

تفسیر نتایج تست بارداری بتا (تفسیر تست بارداری بتا)

 

نتیجه این تست چه باید باشد؟ برای تفسیر نتایج آزمایش بتا، باید به عدد بتا توجه کنید. این عدد می تواند نشان دهنده یک آیتم خاص در هر محدوده باشد. اگر سطح بتا کمتر از 5 باشد، نتیجه بارداری منفی است. بیش از 5 نشانه بارداری است. جدول بالا اعداد بتا را برای هر هفته بارداری نشان می دهد.

 

  • بارداری دوقلو یا چند قلو

 

  • کوریوکارسینوم رحم

 

  • •مول هیداتی فرم رحم

 

  • سرطان تخمدان.

 

در مردان، تعداد بالای بتا ممکن است نشانه سرطان بیضه باشد. اگر تعداد بتا در دوران بارداری بر اساس سن حاملگی کمتر از حد طبیعی باشد، پس از مطالعه آزمایش بتا و تفسیر تست بارداری، ممکن است نشانه یکی از مشکلات زیر باشد:

 

  • مرگ جنین

 

  • سقط جنین ناقص

 

  • خطر سقط جنین خود به خودی

 

  • حاملگی خارج رحمی.

 

گاهی اوقات علت کم بودن تعداد بتا در مقایسه با سن بارداری، محاسبه اشتباه سن بارداری است. پزشک ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال را برای بررسی عوارض احتمالی بارداری توصیه کند. در این سونوگرافی حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین مشخص می شود.

 

بتای بالای ۱۰۰۰۰ نشانه چیست؟

 

بتا 1000 چند هفته است؟ سطح بتا hCG 10000 در اوایل بارداری معمولا نشان دهنده بارداری سالم و در حال پیشرفت است. با این حال، مشورت با متخصص زنان برای تفسیر نتایج بسیار مهم است. سطح بتا 1000 و جنسیت کودک به هم ارتباطی ندارد و نمی تواند پسر یا دختر بودن آن را تعیین کند. تعیین جنسیت معمولاً با سونوگرافی یا آزمایش ژنتیک در پایان بارداری انجام می شود.

 

اعداد بتا نرمال در هفته چهارم از 5 تا 426 mIU/mL متغیر است. تعداد بتا در هفته سوم بارداری معمولا کم است و ممکن است با آزمایش خون استاندارد تشخیص داده نشود. تعداد بتا در هفته چهارم بارداری معمولا کم است، اما به طور پیوسته شروع به افزایش می کند. سطح بتا 200 در هفته پنج بارداری در محدوده مورد انتظار است و عدد خوبی است.

 

منفی بودن تست بارداری معمولا به این معنی است که وجود هورمون بتا-hCG شناسایی نشده است. سطح پایین بتا-hCG در بارداری اول ممکن است با خطر بالای سقط جنین همراه باشد، اما این شاخص دقیقی نیست و سطوح پایین بتا و بارداری موفق ممکن است.

 

بهتر است جواب آزمایش خون بارداری منفی و مثبت را بخوانید و تست بارداری را با متخصص زنان تفسیر کنید.

 

چرا بتا بالا باعث ناباروری می شود؟

 

سطوح بالای بتا-hCG در دوران بارداری می تواند ناشی از حاملگی خارج از رحم، تومورهای خاص (مانند بیماری تروفوبلاستیک) و عدم تعادل هورمونی باشد.

 

برای تفسیر نتایج آزمایش بارداری بتا با کدام پزشک تماس بگیرم؟

 

تعداد بتا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نتایج آزمایش از هر آزمایشگاه ممکن است کمی متفاوت باشد. به همین دلیل، بهتر است برای درک تفسیر دقیق آزمایش خود با یک متخصص زنان مشورت کنید. می توانید با متخصص زنان خود مشورت کنید و نتایج آزمایش را از طریق وب سایت پزشک خود ارسال کنید. علاوه بر سامانه ملاقات حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی نیز وجود دارد.

 

همچنین می توانید از خدمات آزمایشگاهی پزشک خود برای انجام آزمایش بارداری بتا و یافتن آزمایشگاهی در نزدیکی خود استفاده کنید. همچنین امکان انجام آزمایش در محل در مطب پزشک وجود دارد.

 

نحوه دریافت تست بارداری بتا (شرایط دریافت تست بارداری بتا چیست؟)

 

بهترین زمان برای انجام تست بارداری بتا چه زمانی است؟ نمونه خون برای انجام آزمایش بارداری بتا لازم است. ممکن است در حین خون گیری کمی درد یا احساس سوزش داشته باشید. هیچ آمادگی خاصی برای این آزمایش خون لازم نیست و می توانید هر زمان که بخواهید آزمایش را انجام دهید. آزمایش بتا hCG نیازی به ناشتایی ندارد.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام آزمایش بتا، می توانید از یک متخصص زنان مشاوره بگیرید و سپس آزمایش خود را در آزمایشگاه دکتر ثبت کنید. نتیجه آزمایش به صورت آنلاین برای شما ارسال می شود و توسط پزشک در وب سایت پزشک قابل تفسیر است.

 

اعداد بتا در دوران بارداری دوقلو

 

در جدول بالا به میزان هورمون بتا در هر هفته بارداری اشاره کرده ایم. اگر سطح عدد بتا با توجه به هفته بارداری بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است بیش از حد باشد. تفسیر آزمایش را می توان با عکس نتیجه تست بارداری دوقلو مثبت فهمید.

 

عدد بتا در حاملگی خارج رحمی

 

، اگر تعداد بتا بر اساس سن حاملگی کمتر از حد طبیعی باشد، احتمال حاملگی خارج از رحم وجود دارد. تعداد کم نیز ممکن است نشان دهنده مرگ جنین، خطر سقط جنین یا سقط ناقص باشد. برای تشخیص عارضه، متخصص زنان آزمایشات بیشتری را تجویز می کند.

 

عدد بتا در دوران بارداری در رحم

 

بارداری مولار وضعیتی است که در آن بیشتر بافت به جای جفت در داخل رحم رشد می کند. در این حالت عدد بتا بالاتر از حد معمول است. برای تشخیص مشکل، پزشک آزمایش را تکرار می کند یا آزمایش های دیگری را تجویز می کند.

 

عدد بتا و ژنتیک جنین

 

برخی مطالعات نشان داده اند که اگر جنین دختر باشد، عدد بتا کمی بیشتر از پسر باشد. هفته 10-14 بارداری. جنسیت را می توان با آزمایش بارداری در هفته 2 تعیین کرد. البته عوامل مختلف محیطی، وضعیت مادر و سلامت جنین بر سطح عدد بتا تاثیر دارند.

 

آزمایش بتا در مردان

 

تفاوت آزمایش بتا از خون و ادرار چیست؟

 

در حالی که این آزمایش به طور خاص سطح گنادوتروپین جفتی بتا انسانی (HCG) را در خون اندازه گیری می کند، آزمایش ادرار می تواند این هورمون را به طور غیر مستقیم تشخیص دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا