حوادث

معاون عمرانی وزیر کشور: به روستاهای بالای ۲۰ خانوار، دهیاری داده شود

در هفته پیمایش سومین نشست معاونین هماهنگ کننده امور عمرانی سراسر کشور در موسسه حوادث طبیعی برگزار شد.

به گزارش مجله خانواده، به نقل از روابط عمومی موسسه حوادث طبیعی، مهدی جمالی نژاد معاون هماهنگی عمران و توسعه شهری و روستایی کشور در سومین اجلاس نمایندگان هماهنگی عمرانی کشورهای سراسر کشور حضور یافت. امروز ۲۴ آذرماه (چهارشنبه) پژوهشکده بلایای طبیعی توسط وزارت کشور، معاونین و مدیران این منطقه برگزار شد.

مهدی جمالی نژاد معاون هماهنگی امور عمرانی و عمران شهری و روستایی وزارت کشور در سومین همایش معاونان هماهنگ کننده امور عمرانی استان های سراسر کشور با قدردانی از برگزاری جلسات و کمیته های مستمر موسسه حوادث طبیعی گفت: حضوری خلاقانه، مثبت و جسورانه دارد. علاوه بر این، گزارش مستمر مورد نیاز است.

جمالی نژاد ادامه می دهد. رویکرد یک کارگزار مهندسی عمران دولتی باید راهنمایی، پشتیبانی و نظارت باشد. مسئولیت شهرداری ها بر عهده نماینده عمران است و در صورت بعید به وجود آمدن مشکل با نماینده عمران جهت تنظیم دوره مشورت خواهد شد. شهرداری ها و دهیاری ها نباید رها شوند و باید به تعامل با عوامل عمرانی ادامه دهند.

وی همچنین بر لزوم ایجاد درآمد پایدار با استفاده از توانمندی های موجود شهرها و روستاها تاکید کرد.

جمالی نژاد افزود: روستاهای دارای 20 خانواده یا بیشتر به حمایت محلی نیاز دارند. این امر برای روستاهای مرزی بسیار مهم است و به عنوان پدافند غیرعامل عمل می کند.

جماری نژاد همچنین با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماند، گفت: این موضوع یکی از اولویت های ملی است و در صورت ارائه طرح های کارشناسی به بودجه اختصاص می یابد.

جماری نژاد گفت: برای توزیع عادلانه تجهیزات و ماشین آلات کمپ ویژه ای به همین منظور راه اندازی شد. دولت جدید نیز در حال بازنگری در آیین نامه ها و قوانین است.

وی در پایان بر اهمیت توجه به هوای پاک، فرونشست زمین، موضوع هویت اسلامی ایرانی، ضرورت تفویض اختیار به مردم و اهمیت شورا تاکید کرد.

در این همایش ساعد امیرحسین گرکانی رئیس موسسه حوادث طبیعی ضمن خیرمقدم به مهمانان از مرحوم علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد مسکن یاد کرد.

وی با تاکید بر آسیب های مستقیم و غیرمستقیم مخاطرات، به پدیده ای به نام خشکسالی اجتماعی اشاره کرد و گفت: وقوع مخاطرات می تواند منجر به تهدیدات ایمنی شود.

در ادامه رئیس پژوهشکده بلایای طبیعی به معرفی و تأکید بر تاریخچه مؤسسه، گروه های پژوهشی و واحدهای مرتبط و همچنین رشته های موجود پرداخت. برگزاری همایش های تخصصی و استارت آپ ها در زمینه مدیریت بلایا یک موسسه تحقیقاتی است.

وی در سال 1388 تدوین سند زیر قانون مدیریت بحران را به مؤسسه بلایای طبیعی ابلاغ کرد. بیست و سه سند قانونی توسط مؤسسه در کمیته فنی با حضور بیش از 300 کارشناس ویرایش شد. .. ضمناً طرح آسیب شناسی قانون مدیریت بحران کشور در مؤسسه در حال اجراست.

گرکانی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت این سند بر اساس قانون مزرعه برنج گفت: تاکنون سه اساسنامه به تصویب هیأت وزیران رسیده و سایر اساسنامه ها در مرحله تصویب است. همچنین شامل اسناد راهبردی ملی مدیریت بحران، برنامه‌های ملی کاهش خطر حوادث، برنامه‌های آماده‌سازی و واکنش ملی، طرح‌های ملی بازسازی و توانبخشی، اسناد مدیریت رسانه‌های بحران، و مدیریت جامع بحران در ستاد ملی عملیات پیشگیری، هماهنگی و واکنش است. یک برنامه آموزشی. پیشنهاد شده است. در بحران.

وی می افزاید: موضوع مهم دیگر بحث موارد مغفول مانده در قانون مدیریت بحران در قالب ضوابط اجرایی مربوطه است و همه دستگاه های اجرایی در تدوین این اسناد مشارکت دارند.

رئیس موسسه حوادث طبیعی به تشریح برنامه های شناسایی روستاها و سامانه های در معرض خطر بلایای طبیعی در کشور پرداخت.

در ادامه محمدجواد بروکی ضمن تشریح وضعیت فرونشست کشور، دلایل فرونشست کشور را تشریح و به نمونه هایی از فرونشست و فرونشست در سطح کشور اشاره کرد.

بلورچی گفت: از 60 دریاچه و تالاب کشور 60 تا 100 درصد در خطر نابودی قرار دارند. در هر کجای کشور چاه وجود دارد، فرونشست زمین وجود دارد. زمین تمیز و کافی است.

بلورچی تاکید کرد: چیزی که ما از دست می دهیم غیر قابل جبران است. در پاسخ به این سوال که امروزه بهتر است یک مجموعه مهم احداث شود، می توان گفت که در کوه ها زلزله و رانش زمین و در دشت ها فرونشست زمین و سیل رخ می دهد. بنابراین مکان مناسبی برای ایجاد یک مجموعه مهم وجود ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به لزوم کنترل میزان برداشت آب از سفره، افزود: فرورفتگی پدیده ای نیست که بتوان آن را بازسازی یا ترمیم کرد، فقط باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد. میانگین میزان برداشت آب زیرزمینی در جهان 20 درصد است اما میزان برداشت آب در ایران بالای 100 درصد است. ما بیشترین مصرف آب را در دنیا داریم و کشورهای دیگر برای واردات آب مجازی تلاش می کنند اما همچنان در تلاش برای صادرات هستیم.

وی تاکید کرد که: بارندگی روز به روز کاهش می یابد و دما روز به روز افزایش می یابد. تغییرات آب و هوایی یک واقعیت است و جهان در حال خشک شدن است.

در ادامه توسط استاندار مصوب جلسه قبلی معاونت هماهنگی امور شهروندی سراسر کشور از جمله لزوم توجه به حاشیه شهرها، ایجاد پایگاه های پشتیبانی لجستیکی شهرداری ها در حوزه حمل و نقل و لزوم پرداخت توجه قانون هوای پاک، نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز. مسائل مربوط به خشکسالی و فرونشست زمین برجسته شد.

پس از آن معاونین استانداری در خصوص هماهنگی عمرانی استانداری تبادل نظر کردند و در این بخش مواردی از جمله لزوم تبیین ارتباط سیستم مدیریت بحران با عوامل عمرانی، لایحه 1401 و توجه ویژه به پوشاک مطرح شد. آنجا بود. سازه های غیررسمی، حرکت آب، نیاز به تطبیق طرح ها. زمین کشیده شده است.

همچنین با هدف آسیب شناسی قانون مدیریت بحران کشور، مطابقت شرح وظایف با انتظارات و توجه به ایمنی روستاهای در معرض خطر، پژوهشکده بلایای طبیعی و معاونت عمرانی، پیشنهاد تشکیل یک مشترک کارگروه موضوع دیگری بود. ..

شایان ذکر است در هفته پژوهش، موسسه ژئوتکنیک و ارزیابی غیرمخرب مقاومت مصالح و سازه ها در هفته پژوهش آغاز شد و معاونت استانداری امور عمرانی استانداری را هماهنگ کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا