جامعه

یک بیماری ویروسی با تاول‌های دردناک

زونا می تواند تجربه دردناکی باشد که تقریباً از هر چهار بزرگسال یک نفر را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش مجله خانواده، این بیماری که “زونا” نیز نامیده می شود، ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که باعث آبله مرغان نیز می شود. این ویروس بسیار شایع است و بیش از 90 درصد از جمعیت جهان را آلوده می کند.

این بیماری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در کودکی به آبله مرغان مبتلا می‌شوند، اما ویروس از بین نمی‌رود و سال‌ها در سیستم عصبی بدن خفته باقی می‌ماند، ویروس دوباره فعال می‌شود و سال‌ها بعد باعث ایجاد زونا می‌شود.

علائم زونا چیست؟

فرد مبتلا به زونا، راش دردناکی را تجربه می کند که می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. به گفته NHS، این بثورات معمولاً مانند یک نوار منفرد از تاول ها هستند که در سمت چپ یا راست بدن ظاهر می شوند. آنها به صورت تکه های پوستی ظاهر می شوند که می ترکند و به تاول های تراوش کننده و خارش دار تبدیل می شوند. این بثورات ممکن است روی صورت و چشم های بیمار نیز ظاهر شوند. هنگامی که در اطراف چشم ظاهر می شود، می تواند بینایی، شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و حرکت یک طرف صورت را دشوار کند. کارشناسان کلینیک مایو می گویند که این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود. پس از چند روز، تاول خشک شده و به پوسته تبدیل می شود. با این حال، متخصصان می گویند که اگر بثورات در هر دو طرف بدن ظاهر شود، بعید است که زونا علت آن باشد.

این بیماری ویروسی چگونه درمان می شود؟

بهبودی زونا تا 4 هفته طول می کشد، اما در افراد بالای 50 سال می تواند جدی تر باشد. اگر علائم شدید نباشد، بیماران می توانند از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنند و چند بار در روز از کمپرس سرد روی بثورات استفاده کنند. همچنین توصیه می شود ناحیه جوش را تمیز و خشک نگه دارید و لباس های گشاد بپوشید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. با این حال، در برخی موارد ممکن است توصیه شود که با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بثورات دردناک بزرگ یا بثورات نزدیک چشم دارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

آیا زونا مسری است؟

به گزارش ایندیپندنت، زونا معمولا مسری نیست، اما اگر با تاول های روی پوست یک فرد بیمار تماس پیدا کنید – یعنی با پوشیدن لباس های فرد بیمار یا با لمس ترشحات این ضایعات پوستی – فقط در صورتی که روی پوست ما ریخته شود می تواند پخش شود. اما اگر فردی آبله مرغان نداشته باشد و با فردی که واکسن نزده تماس پیدا کند، ممکن است به آبله مرغان مبتلا شود. در صورت ابتلا، سرویس بهداشت ملی بریتانیا توصیه می کند از تماس نزدیک با زنان باردار که قبلا آبله مرغان داشته اند، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان زیر یک ماه خودداری کنند.

آیا واکسنی برای هرپس زوستر وجود دارد؟

آره. با این حال، اگر 70 سال یا بیشتر دارید، فقط در NHS در دسترس است. زونا می تواند از هر 1000 نفر بالای 70 سال یک نفر را بکشد. فقط یک دوز از واکسن مورد نیاز است، اما کسانی که به دلایل بهداشتی نمی توانند واکسن معمولی دریافت کنند باید دو بار واکسینه شوند. واکسن زونا خطر ابتلا به زونا را کاهش می دهد. همچنین، اگر به زونا مبتلا می شوید، علائم شما ممکن است خفیف تر و بیماری شما کوتاه تر باشد. حتی اگر قبلاً زونا داشته اید، می توانید برای جلوگیری از عود آن واکسینه شوید. با این حال، پس از بهبودی، ممکن است مجبور شوید تا یک سال قبل از واکسن زدن صبر کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا