جامعه

چمران: رسیدن به یک شهر امن را باید با تحقیق و پژوهش کاربردی آغاز کنیم

رئیس شورای شهر تهران گفت: برای رسیدن به شهر امن در تحقیقات کاربردی باید شروع کنیم.

به گزارش مجله خانواده مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوآوری پژوهشی مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش مدیریت روستایی گفت: اگر امروز می خواهید این شهر امن را در نظر بگیرید، در نگاه اول ممکن است به موضوع امنیت و پلیس بپردازید. اما واقعیت امر این است که امنیت به عنوان اولین نیاز یک شهر به امنیت فیزیکی و نظامی محدود نمی شود. همچنین با هدف ایجاد آرامش برای مردم شهر می باشد. اگر شهری بسازیم که تمام زیبایی و آرامش جسمی را داشته باشد اما امنیت روحی، روانی و اجتماعی نداشته باشد، آن شهر برای مردم امن نیست.

وی افزود: این مشکل و زیبایی بصری نیز مورد نیاز است، اما وجود زیبایی بصری در شهر نمی تواند زیبایی معنوی ایجاد کند. شاید بتوان همزمانی سلامت جسمی و روانی انسان را در این زمینه به تصویر کشید. وقتی می خواهیم شهرمان امن و آرام باشد، باید هم زیبایی و هم آرامش روحی و جسمی داشته باشیم. همان سرزمین امنی که خداوند در قرآن قسم خورده است.

او ادامه داد. وی ادامه داد: ما در مراحل اول انقلاب به این گونه مسائل توجه چندانی نداشتیم، زیرا در سال های اول انقلاب درگیر جنگ و سپس جنگ بودیم، شاید هویت غربی، با تقلید از ایران خارج شدیم و هویت های اسلامی کمی دورتر از هویت ما هستند و امروز هم هستند افرادی که به هویت اسلامی و دانشگاهی ایران در گذشته و بعد از مشروطه اعتقادی ندارند، مانند افرادی مانند تقی زاده در دام تقلید افتادند و این تقلید را پیشرفت می دانستند. ، اما معلوم شد که این کار نمی کند.

وی تاکید کرد: بنابراین روستاها و شهرها نباید در این مسیر سقوط کنند. مثلاً عده ای فکر می کنند که تهران باید مثل شهرهای دیگر دنیا باشد پس نباید روستاییان و شهرهای کوچک را تهران تصور کرد. با آسمان خراش های تهران، ما بسیار پیشرفته خواهیم بود.

چموران می گوید: «برخی از پیشرفته ترین شهرها روی کره زمین وجود دارند، اما آنها الگوی شهرها را بیش از هر جای دیگری حفظ می کنند و بیشتر شهرها ساختمان در چهار طبقه یا بیشتر ندارند.» در طول سال ها ساختمان ها و این موارد شهرها در سراسر جهان به عنوان شهرهای نمونه شناخته می شوند. البته در برخی از نقاط شهر آسمان خراش هایی وجود دارد.

وی افزود: استاندارد یک شهر یک تقلید رایج در شهر ما نیست. مثلاً معماری تهران را تقلید کردند و کورکورانه از شهر تقلید کردند و خرد ملی را زوال کردند. زمانی که ابیجان آنجا بود، ما قدرت طراحی آن را به عنوان یک شهر یا روستای کوچک به دنیا ارائه کردیم. یا می توانید به ماسوله و ارزش های پنهان آن توجه کنید.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مسیر ما باید در مرحله دوم انقلاب اصلاح شود، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در مرحله دوم انقلاب اولین پایه علم را گذاشتند. علم یعنی دستیابی به بهترین نتایج با انجام بهترین عملیات تحقیقاتی. برای رسیدن به شهر درست و امن، مرحله دوم انقلاب، باید از همین تحقیقات کاربردی شروع کرد و این پژوهش را انجام داد و از آن بهره برد.

وی افزود: کاری که ما در تحقیقات خود انجام می دهیم نباید برای قفسه ها، بلکه برای اعدام در کف خیابان باشد. ما نمی خواهیم تحقیقات را در قفسه بگذاریم و بعد بگوییم که ما خیلی کار کردیم. در زمینه های مختلف بسیار عقب مانده است، اما هنوز دریچه های آهنی پل به اندازه میزان آسفالت نیست و یا آب باران در جو باقی می ماند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین نیاز به تحقیقات عملیاتی و نظری است تا بتوان آن را در شهرستان انجام داد. امیدواریم این جلسات و تحقیقات محلی باشد که بتوانید دستاوردها و اثرات عملیاتی شهرستان را تجربه کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا