جامعه

چشم گربه در تور تلسکوپ فضایی هابل افتاد+عکس

سابقه کمترین سحابی شناخته شده

در فاصله حدود 3000 سال نوری از زمین، یکی از پیچیده‌ترین و کم‌شناخته‌ترین سحابی‌ها، منظره‌ای چرخان از گاز و غبار است که از مرگ یک ستاره به جا مانده است. تجسم رایانه ای جدید ساختار سه بعدی سحابی چشم گربه را نشان می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بازسازی دیجیتالی بر اساس تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، دو حلقه متقارن را در اطراف لبه سحابی نشان می دهد. رایان کلرمونت و همکارانش در گزارش ماهانه اکتبر انجمن سلطنتی نجوم گزارش می‌دهند که حلقه‌ها احتمالاً توسط گاز پرتاب شده از دو ستاره در مرکز سحابی تشکیل شده‌اند.

کلرمونت، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه استنفورد، گفت: “من متوجه شدم که از اوایل دهه 90 مطالعه جامعی در مورد ساختار سحابی انجام نشده است. سال گذشته، زمانی که او دانش آموز دبیرستانی در سن دیگو بود، من سه بعدی را مطالعه کردم. ساختار اجرام آسمانی من با یک اخترفیزیکدان در یک شرکت تصویربرداری علمی به نام Ilumbra تماس گرفتم که نرم افزاری برای بازسازی آن ایجاد کرد.

این تیم تصاویر هابل را با مشاهدات زمینی چندین طول موج نور ترکیب کرد تا حرکت گاز سحابی را آشکار کند. دانستن اینکه کدام قسمت‌ها از زمین نزدیک‌تر و دورتر می‌شوند، ساختار سه‌بعدی زمین را آشکار می‌کند.

این تیم دو حلقه جزئی را در دو طرف مرکز سحابی شناسایی کردند. تقارن و ماهیت ناقص حلقه ها نشان می دهد که آنها بقایای پلاسمایی هستند که از هسته سحابی خارج شده و قبل از تشکیل یک دایره کامل متلاشی شده اند. ولفگانگ استفن، یکی از شرکای ایلومبرا مستقر در کایزرسلاترن، آلمان، می‌گوید: چنین حلقه‌هایی معمولاً از تعامل بین دو ستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند تشکیل می‌شوند.

برای این کار، کلرمونت برنده جایزه در نمایشگاه بین المللی علم و فناوری 2021 شد. این یک کنفرانس سالانه است که توسط انجمن علمی برگزار می شود و توسط Science News منتشر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا