جامعه

چرا ورزش‌کردن آی‌کیو را تقویت می‌کند؟

فکر نمی کنم بدن ربطی به مغز داشته باشد، اما هر روز بیشتر و بیشتر مشخص می شود که این فرضیه اشتباه است. مطالعات نشان می دهد که ورزش یکی از بهترین راه ها برای تقویت هوش و حفظ آن تا سنین بالا است.

به گزارش مجله خانواده فرادید او می نویسد: “اگر می‌خواهید ضریب هوشی خود را بهبود ببخشید، باید ورزش کنید. اما ورزش عضلات چگونه به مغز شما کمک می‌کند؟ فکر نمی‌کنم بدن شما ربطی به مغز شما داشته باشد، اما این فرضیه اشتباه است. این موضوع روز به روز آشکارتر می‌شود. هر روز مطالعات نشان می دهد که ورزش یکی از بهترین راه ها برای تقویت هوش و حفظ آن در سنین بالا است.

مطالعه‌ای که در آلمان انجام شد نشان داد که افراد مسن‌تر با ورزش‌های سبک، مانند باغبانی، 50 درصد کمتر احتمال دارد که در سنین بالا دچار زوال شناختی شوند.

در آزمایش دیگری، افراد مسن‌تری که در طول هفته برای چند دقیقه به آرامی راه می‌رفتند، نمرات بهتری در آزمون‌های توجه و حافظه خود نشان دادند. اما افراد مسن تنها کسانی نیستند که از چنین ورزش هایی بهره مند می شوند. بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند نسبت به همکلاسی‌هایشان که به مدرسه می‌روند تمرکز بیشتری دارند و نمرات آزمون بالاتری دارند.

یکی از دلایل این است که ورزش گردش خون در مغز (و البته اکسیژن رسانی) را بهبود می بخشد و انرژی بیشتری را برای تفکر به ارمغان می آورد.

دلیل دیگر می تواند این باشد که ورزش باعث رشد سلول های عصبی و احتمالاً ترشح برخی از انتقال دهنده های عصبی و هورمون های رشد می شود که برای سلامت کل مغز ضروری هستند. همه اینها منجر به تمرکز و حافظه بهتر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا