جامعهکسب و کار برتر

چرا لباس ها بعد از شستن کوچک می شوند؟

آب رفتن لباس یا کوچک شدن لباس چه زمانی رخ می‌دهد؟

قطعاً می توان گفت که در زمان شستن، لباس آب می رود و یا کوچک می شود. اما اگر بخواهیم دقیق تر و موشکافانه تر به آن نگاه کنیم باید بافت پارچه را بررسی کنیم. تغییر سایز لباس بعد از شستن برای بسیاری از لباس ها با جنس های مختلف اتفاق می افتد ولی این موضوع برای پارچه های نخی بیشتر و عیان تر پیش می آید. در هنگام تولید پارچه های نخی، تولید‌کنندگان با فشر‌ده سازی تار و پود پارچه، یک قوام نسبی را در آن ها ایجاد می کنند که باعث می شود تا شکل پارچه به صورت یک دست و صاف و منظم باشد. زمانی که پارچه ها، با آب گرم شسته می شوند، بافت منسجم آن ها کمی آزاد می شود و تار و پود از حالت اولیه خود خارج می شوند. پس از آب کشی، و در زمان خشک شدن، بافت پارچه به حالت قبل باز می گردد، اما چون فرم اولیه بافت از بین رفته، کمی کوچک می شود و آب رفتن لباس‌ و یا به عبارتی تغییر سایز و کوچک شدن لباس، درست در همین زمان اتفاق می افتد.

آب رفتن لباس نی نی سایت | اب سرد لباس را تنگ میکند | چاره آب رفتن لباس

چگونه لباس آب رفته را درست کنیم؟

لباسم آب رفته را چکار کنم؟ الان ما دیگر می دانیم که چرا لباس هایمان پس از شستشو آب می روند. اما اکنون می خواهیم بدانیم که چگونه لباس آب رفته را درست کنیم و زمانی که به لباس آسیب رسیده است چه باید کرد؟ لباس نخی، جین و کتان، پشمی، ریون و الیاف و کاپشن و کاپشن پافر و  کاپشن دو رو از جمله لباس هایی هستند که آب می روند. ما در تیم تخصصی پادمیرا در این بخش از مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید با ترفندهایی ساده لباس های خود را که پس از شستن آب رفتن یا کوچک و تنگ شده اند را به حالت قبل برگردانید. در واقع باهم چاره آب رفتن لباس را می آموزیم.

– لباس نخی:

چگونه لباس نخی آب رفته را درست کنیم؟ برای رفع مشکل آب رفت لباس نخی باید در یک لگن یا تشت مقداری آب ولرم و نرم کننده یا شامپوی بچه بریزید و حل کنید. سپس لباس نخی خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل این محلول قرار داده و در انتها پس از شستن لباس، آب اضافی آن را با پیچیدن حوله به دور آن بگیرد. حال لباس را روی بند در هوای آزاد پهن کنید.

– لباس جین و کتان:

لباس های جین و کتان به دلیل نوع الیاف بکار رفته در آن ها و جنس پارچه هایشان مقاومت بیشتری نسبت به سایر لباس ها از خود نشان می دهند. زمانی که شما خود را می شویید و پس از خشک شدن آن را می پوشید انگاری برای اولین بار است که این لباس را به تن می کنید چرا که در هنگام شستشو لباس جمع شده و آب رفته است. ولی همین شلوار تنگ شده را اگر یکی دو بار بپوشید مجدداً به حالت اولیه و راحت خود بر می گردد. اما حالا می خواهیم لباس جین خود را در زمان کوتاه تری به حالت اولیه برگردانیم. برای این کار درون وان یا لگن خود را با آب گرم (در حدی که داغ نباشد) پر کنید و لباس های جین خود را کنار هم داخل آن بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه کاملاً آب را به خود جذب کنند. سپس آب را تخلیه و لباس را در جای مناسب پهن کرده و اجازه دهید تا خشک شود.

– لباس پشمی:

لباس پشمی آب رفته، چکار کنیم؟ آب رفتن لباس بافتنی یا همان پشمی زیاد ممکن است اتفاق بیافتد. اما راه حل آن این است که مانند لباس های نخی لگن یا تشت را از آب گرم پر کنید و به ازای هر یک لیتر یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید و سپس لباس های پشمی خود را درون این محلول غوطه ور کنید و پس از گذشت چند دقیقه لباس را آب کشی کنید و در هوای آزاد در جای مناسب پهن کنید تا خشک شود.

– لباس های ریون و الیاف مصنوعی :

لباس مجلسیم تنگ شده چیکار کنم؟ لباس های مجلسی اکثراً از جنس ریون و الیاف مصنوعی هستند. ظرافت پارچه‌های ریون و الیاف مصنوعی باعث شده تا نسبت به حرارت حساس باشند و در حرارت بالا آب بروند. برای برگرداندن لباس های ریون به حالت اولیه باید مانند لباس های نخی داخل وان یا سینک یا تشت را با آب با دمای معمولی و نرمال پر کرده و به ازای هر یک لیتر آب یک قاشق غذاخوری نرم کننده و یا شامپو بچه بریزید و کاملاً حل کنید. سپس لباس خود را داخل آن محلول قرار داده و پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه آن را خارج کرده و آب اضافی آن را بگیرید. فقط توجه داشته باشید که به هیچ وجه لباس را نچلانید و اجازه دهید خشک شود.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که این ترفندها قطعی و تضمین شده نیست و ممکن است در نهایت لباس شما به سایز مورد نظر نرسد ولی امتحان کردن آن می تواند بی ضرر باشد.

چرا لباس های خیس تنگ می شوند؟

زمانی که شما لباس خشکی را می پوشید کاملاً آزاد و راحت است و به بدن نمی چسبد. اما اگر همین لباس خشک کمی خیس شود و یا شما عرق کنید و تن شما خیس شود بلافاصله لباس به تن شما می چسبد. دلیل اینکه لباس های خیس تنگ می شوند به خاطر این است که آب هم با پارچه و هم با بدن خاصیت دگرچسبی دارد. یعنی بین دو جنس متفاوت خاصیت چسبندگی به وجود می آید و آب با بدن و با پارچه چنین خاصیتی را دارند. به همین علت است که زمان عرق کردن بدن و یا خیس شدن، لباس به تن شما چسبیده و آزاردهنده می شود.

چرا آب سرد لباس را تنگ می کند؟

زمانی که لباس ها را با آب گرم یا داغ می شویید به دلیل حالت انبساطی آب گرم، بافت پارچه در بسیاری از مواقع شل شده و در نتیجه لباس گشاد می شود. اما اگر همان لباس را با آب سرد بشویید به دلیل حالت انقباضی آب سرد، بافت پارچه از هم گسسته نخواهد شد و حالت خود را حفظ خواهد کرد و در بعضی مواقع باعث تنگ شدن لباس می گردد.

آب رفتن لباس یا کوچک شدن لباس چه زمانی رخ می‌دهد

پاسخ ساده‌است: وقتی در شستن و یا خشک‌کردن لباس عجله می‌کنید، لباس کاهش سایز می‌دهد و در اصلاح آب می‌رود. این اتفاقی است که تقریبا برای همه انواع پارچه رخ می‌دهد، اما این موضوع برای پارچه‌های نخی بیش‌تر از سایر پارچه‌ها اتفاق می‌افتد. در روند تولید پارچه‌های نخی، تولید‌کنندگان با فشر‌ده‌سازی تار و پود پارچه، یک قوام نسبی را در آن‌ها ایجاد می‌کنند که سبب می‌شود تا شکل پارچه یک‌دست و صاف و منظم باشد. زمانی که پارچه‌ها، با آب گرم تماس پیدا می‌کنند، بافت منسجم آن‌ها کمی آزاد می‌شود و تار و پود نظم سابق خود را از دست می‌دهد. پس از آب‌کشی، و در زمان خشک شدن، بافت پارچه به حالت قبل باز می‌گردد، اما چون فرم اولیه بافت از بین رفته، کمی کوچک می‌شود و آب رفتن لباس‌ و یا به عبارتی تغییر سایز و کوچک شدن لباس، در همین زمان رخ می‌دهد.

آب سرد، برای جلوگیری از کوچک شدن لباس: اولین راه حلی که به ذهنمان می‌رسد

خب، ممکن است همین حالا بگویید که شستن لباس با آب سرد راه‌حل درستی برای جلوگیری کردن از کوچک شدن لباس است. ایده بدی نیست، اما راه‌حل درست، چیزی است که در ادامه این مقاله برای شما بیان می‌کنیم. پیش از آن اجازه دهید تا بیش‌تر در مورد پارچه و بافت آن صحبت کنیم.

چرا پارچه‌های کتان و جین کم‌تر دچار تغییر سایز می‌شوند

پارچه‌های کتان، یا پارچه‌هایی که در دوخت و تولید لباس‌های جین (که عده زیادی آن‌ها را با نام برند لی می‌شناسند) استفاده می‌شوند، در زمان شستشو به تعداد بالایی دچار حوادث ناگوار کوچک شدن و آب رفتن می‌شوند. اما به جهت نوع چیدمان تار و پود در آن‌ها، و همین‌طور فشردگی کم‌تر‌ نخ‌ها به نسبت پارچه‌های نخی، آب، توانایی کم‌تری در سست کردن پیچ و تاب نخ‌هایی دارد که در ساخت این لباس‌ها به کار رفته‌است. برای همین، زمانی که این لباس‌ها خشک می‌شوند، به میزان کم‌تری (آ‌ن‌قدر کم که نامحسوس است)، اندازه و سایز قبلی خود را از دست می‌دهند.

حالا که بخش آکادمی کلاس تار و پود را پاس کردید، بهتر است به بحث اصلی برگردیم: این‌که چطور با کوچک شدن لباس و آب رفتن انواع پارچه مقابله کنیم.

مشکل آب رفتن لباس‌های کتانی و شلوار جین را به سادگی حل کنید

پارچه لباس‌های جین و البسه کتانی در برابر آب رفتگی مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. برای همین به ندرت ممکن است که کسی از آب رفتن لباس‌های جین بعد از شستشو ناراحت باشد. چون وقتی کسی لباس جین تازه شسته‌شده را می‌پوشد، درست مثل این است که در حال پرو کردن لباسی است که تازه قصد خریدن آن را دارد.

هیچ بعید نیست که تا این‌جای مقاله ما را همراهی کرده‌اید تا برای آب رفتن لباس خود راه‌حلی پیدا کنید. پس با ما همراه باشید، در ادامه به راه‌حل‌های جالب‌تری می‌رسیم.

آب رفتن لباس جین یا کتانی و یا به عبارتی کوچک شدن لباس جین‌تان بخاطر شرایط بد دمایی در هنگام شستشوی آن است. برای این‌که لباس آب‌رفته خود را به حالت اولیه برگردانید، ابتدا وان حمام را از آب گرم پر کنید. آب نباید به قدری گرم باشد که دست شما را بسوزاند. تنها به اندازه‌ای آن را گرم کنید که تحمل آن در مدت زمان طولانی برای دست شما سخت باشد. سپس تمام لباس‌های جین را در این آب بخوابانید و اجازه دهید که برای ۱۵ دقیقه در آب باقی‌بمانند. پس از ۱۵ دقیقه‌ آن‌ها را از وان بیرون بیاورید و در جایی برای خشک شدن پهن‌شان کنید.

مانع از آب رفتن لباس‌های پشمی شوید

شستن لباس‌های پشمی کاری بی‌اندازه دشوار است. پیش از هر چیز می‌خواهیم به شما خسته نباشید بگوییم. لباس سنگین، غیر قابل کنترل و آب‌رفته خود را در سینک ظرفشویی که از آب گرم پر شده غرق کنید. به ازای هر لیتر آب، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سفید خوراکی را به آب اضافه کنید. سپس آن‌ها را آب‌کشی کنید و خشک نمایید. با این کار مانع از آب رفتن و کوچک شدن لباس‌تان خواهید شد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا