جامعهکسب و کار برتر

نحوه طرح و دفاع عملی دعاوی ملکی

دوره وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی

از مهمترین خلاءهای آموزش در همه زمینه ها، به خصوص در رشته حقوق، آموزش کاربردی در کنار بررسی تئوری مطالب  است. مؤسسه‌ی حقوقی دادبانان در راستای حل این مسئله  با همکاری دانشکده ی کارآفرینی و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دانشگاه کانون وکلای دادگستری مرکز و سایر نهادهای دخیل در این امر، اقدام به برگزاری دوره‌ هایی به صورت حضوری و آنلاین (با امکان مشاهده آفلاین) در جهت ایجاد عدالت آموزشی می‌نماید. این دوره‌ها کاملاً کاربردی و مبتنی بر تجربه‌های عملی  و علمی  وکلا، اساتید و متخصصین هر حوزه برنامه ریزی و  اجرا می‌شود.

گزاف نیست که اگر ادعا کنیم هم اکنون اکثر دعاوی حقوقی رایج، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با بحث های حقوقی وکیل ملکی در کرج است .اما با وجود کثرت چنین موضوعاتی، وکیلی که به صورت تخصصی در باب اکثر موضوعات این مباحث مسلط باشد، اندک است .

هدف از برگزاری دوره وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی، آشنایی وکلا و مشاورین حقوقی با موضوعات  پر کاربرد در پرونده‌های ملکی و همچنین افزایش دانش آنها نسبت به مقررات مربوط به دعاوی ملکی و نحوه طرح دعوا و دفاع  در این گونه پرونده ها می‌باشد.

How to propose and defend real estate claims

ویژگی های این دوره :

۱بررسی کاربردی مسائل رایج در پرونده‌های ملکی

در این دوره با طرح پرونده‌های واقعی که در بردارنده موضوعات پر تکرار و رایج در دعاوی ملکی است و یا نگاه کاربردی به رویه و مقررات موجود، سعی می‌شود تا وکلا و مشاوران حقوقی به طور عملی با نکات اصلی و فن دفاع در دعاوی ملکی آشنا شوند.

۲جامع بودن دوره

دعاوی راجع به املاک جنبه‌های متعددی دارد. در پرونده‌هایی که وکیل دادگستری حضور دارد، تسلط وکیل به مباحث مربوط به دعاوی قراردادهای مشارکت در ساخت، دعاوی پرکاربرد ملکی، حقوق ثبت املاک کاربردی، اراضی ملی و اصلاحات ارضی و موقوفات، تغییر کاربری اراضی و مقررات شهرداری بسیار حائز اهمیت است. در این دوره کلیه مباحث مذکور مورد کنکاش و بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطبین، تسلط لازم را نسبت به مباحث حقوقی مربوط به املاک به دست آورند.

۳توجه به رویه قضایی

بررسی آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه و ارائه نمونه آرای قضایی، جهت کشف رویه قضایی که تاثیر بسزایی جهت پیروزی در دعوا دارد، از دیگر ویژگی‌های دوره وکیل حرفه‌ای در دعاوی ملکی است.

۴حضور اساتید مجرب

با توجه به اهمیت جنبه کاربردی پرنده های ملکی، ملاک انتخاب اساتید هر درس علاوه بر ظرفیت های علمی، تجربیات عملی آنها در مسائل ملکی بوده است تا در هر موضوع علاوه بر ارائه محتوای علمی مناسب، تجربیات ارزشمند استاد محترم نیز به مخاطب منتقل شود.

۵آنلاین برگزار شدن دوره با امکان مشاهده آفلاین :

به دلیل مشغله‌ی زیاد وکلا و مشاوران حقوقی و عدم وجود فرصت مناسب برای شرکت حضوری در جلسات، این دوره به صورت کاملا مجازی به صورت آنلاین برگزار می شود که هر شرکت کننده دسترسی به مشاهده فیلم ها و نمونه قرارداد ها و دادخواست ها و آرا و لوایح را روی سایت دادبانان داراست.

۶ارائه مدرک از دانشگاه کانون وکلای مرکز

عناوین ساعت و تاریخ و مدرس کلاس های  نهمین دوره وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی:

۱) روزهای شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۱ از ۴ آذر ۱۴۰۲ لغایت ۱۵ آذر ۱۴۰۲ به مدت ۱۰ ساعت با تدریس دکتر فرهاد بیات، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس حقوق کسب و کار، مؤلف کتاب های شرح جامع قانون مدنی، آنچه مشاور حقوقی باید بداند ‌و اصول و مهارت‌های قراردادنویسی

قراردادهای مشارکت در ساخت همواره به دلیل عدم تنظیم دقیق آن بستر ایجاد دعاوی بسیار متنوع ملکی می باشد که با تسلط بر مباحث آن می توان به عنوان وکیل سازنده یا مالک در این گونه مسائل به صورت تخصصی فعالیت نمود. در این کلاس پس از بررسی اشتباهات رایج در نگارش این قراردادها، دعاوی متنوعی مثل الزام به اعطای وکالت کاری، الزام به اخذ جواز، الزام به اخذ پایان کار، اعلام انفساخ یا تایید فسخ قرارداد، الزام به چرداخت مابه التفاوت ناشی از اضافب یا کسری مساحت و … مورد بررسی قرار می گیرد.

۲) روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۱ از ۶ آذر ۱۴۰۲ لغایت ۹ بهمن ۱۴۰۲ به مدت ۳۰ ساعت با تدریس استاد وحید فقیهی محمدی، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه، مدرس دعاوی تخصصی ملکی، کاندیدای دکترای حقوق و هادی خسرو سرشکی (خسروی)، مدیر دپارتمان وکالت دعاوی مؤسسه‌‌ حقوقی دادبانان، مدرس دعاوی تخصصی ملکی، وکیل پایه یک دادگستری.

۳) حقوق ثبت املاک کاربردی :

روزهای شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۱  از ۱۳ دی ۱۴۰۲ لغایت ۴ بهمن ۱۴۰۲ به مدت ۲۰ ساعت با تدریس دکتر سیدعلی خراسانی در این کلاس به مباحثی مثل آشنایی با قوانین حوزه اراضی، آشنایی با دعاوی پر کاربرد در حوزه اراضی ملی، نکات کاربردی اصلاحات ارضی، نکات کاربردی موقوفات و نکات کاربردی  اراضی موات پرداخته می شود.

۴) تغییر کاربری اراضی:

روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۱  از ۷ بهمن ۱۴۰۲  لغایت ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ به مدت  ۱۰ ساعت با تدریس استاد امید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری، متخصص حقوق املاک، حقوق شهری و شهرداری، مدرس دانشگاه، کاندیدای دکترای حقوق و مؤلف چندین جلد کتاب در حوزه حقوق املاک، حقوق شهرداری، تغییر کاربری و …

مخاطبان کارگاه:

  • وکلا و کارآموزان
  • مشاوران حقوقی
  • سردفتران
  • مشاوران املاک و مستغلات
  • دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته حقوق

اهم سرفصل‌های کارگاه:

  • اثبات مالکیت
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا
    3. دلایل و منضمات دادخواست
    4. مرجع صالح برای رسیدگی
    5. نحوه اجرای رای
    6. نکات کلیدی مرتبط با دعوا
    7. مستندات قانونی
    8. رویه قضایی
    9. نمونه آراء قضایی
  • اثبات وقوع بیع
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا
    3. دلایل و منضمات دادخواست
    4. مرجع صالح برای رسیدگی
    5. نحوه اجرای رای
    6. نکات کلیدی مرتبط با دعوا
    7. مستندات قانونی
    8. رویه قضایی
    9. نمونه آراء قضایی
  • الزام به تنظیم سند رسمی
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا
    3. دلایل و منضمات دادخواست
    4. مرجع صالح برای رسیدگی
    5. نحوه اجرای رای
    6. نکات کلیدی مرتبط با دعوا
    7. مستندات قانونی
    8. رویه قضایی
    9. نمونه آراء قضایی
  • الزام به تنظیم سند رسمی اعیانی
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا
    3. دلایل و منضمات دادخواست
    4. مرجع صالح برای رسیدگی
    5. نحوه اجرای رای
    6. نکات کلیدی مرتبط با دعوا
    7. مستندات قانونی
    8. رویه قضایی
    9. نمونه آراء قضایی
  • الزام به اخذ پایان کار
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا
    3. دلایل و منضمات دادخواست
    4. مرجع صالح برای رسیدگی
    5. نحوه اجرای رای
    6. نکات کلیدی مرتبط با دعوا
    7. مستندات قانونی
    8. رویه قضایی
    9. نمونه آراء قضایی
  • الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی
    1. مبنای حقوقی دادخواست
    2. طرفین دعوا

هدف از برگزاری هفتمین کارگاه وکیل حرفه‌ ای در دعاوی ملکی (متخصص حقوق املاک) چیست؟

قبل از معرفی دوره وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی باید اشاره کرد که یکی از ریسک‌های معاملات املاک، بخصوص در املاک تجاری، بحث بدهی‌‌های مربوط به املاک در مراجع عمومی مثل شهرداری، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی است. اساساً سوال اصلی اینجاست که آیا بدهی‌های مربوطه، به مالک تعلق می‌گیرد یا به ملک؟ و اگر شما ملکی را خریداری کردید که چنین بدهی‌هایی داشت، چه طور می‌توانید مانع زایل شدن حق خود بشوید؟ ادعای فسخ معامله گزینه بدی نیست.

شخصی با در دست داشتن یک مبایعه‌نامه عادی و چند نامه در سربرگ بنیاد مسکن و اداره ثبت، به دفتر وکالت شما مراجعه و اعلام می‌کند که سی سال قبل زمینی را در یکی از مناطق نزدیک همدان خریداری نموده و اکنون که برای دریافت سند مالکیت به اداره ثبت مراجعه نموده، پاسخ مشخصی به وی داده نشده است. لذا از شما درخواست می‌کند تا مشاوره لازم را به او ارائه کرده یا وکالت ایشان را جهت دریافت سند مالکیت قبول نمایید.

شخصی به شما مراجعه نموده و اعلام می‌کند که 10 سال پیش حکم قطعی دادگاه مبنی بر اثبات مالکیت نسبت به یک قطعه زمین 2،000 متری دریافت نموده و اخیراً که در حال انجام تشریفات صدور سند مالکیت در اداره ثبت بوده، به ایشان اعلام شده است که ملک مورد نظر در محدوده اراضی ملی قرار دارد. موکل از شما درخواست می‌کند که به وکالت از ایشان نسبت به فرایند ملی شدن اراضی مذکور اعتراض کنید.

برای یافتن راه حل این پرونده‌ها در وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی یا ارائه مشاوره حقوقی لازم، نیاز به چه مدارک و اطلاعاتی دارید و لازم است در جستجوی پاسخ چه سئوالاتی باشید؟ به کدام قوانین و مقررات رجوع می‌کنید؟ چه مرجعی را برای احقاق حق موکل انتخاب می‌کنید؟

ویژگی ­های کارگاه وکیل حرفه‌ ای در دعاوی ملکی چیست؟

1- بررسی کاربردی موضوعات رایج در پرونده‌های ملکی

در کارگاه وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی با طرح پرونده‌های واقعی که در بردارنده موضوعات پر تکرار و رایج در دعاوی ملکی است، سعی می‌شود تا وکلا و مشاوران حقوقی به طور عملی با نکات اصلی و فن دفاع در دعاوی ملکی آشنا شوند.

2- جامع بودن دوره دعاوی املاک

دعاوی راجع به املاک جنبه‌های متعدد و متنوعی دارد. در پرونده‌هایی که وکیل دادگستری حضور دارد، انعقاد قرارداد حق‌الوکاله با موکل و رعایت جنبه‌های قانونی و کاربردی آن حائز اهمیت است. به علاوه، تسلط وکیل به مباحث مربوط به شهرداری، مالیات املاک، حقوق ثبت و تغییر کاربری اراضی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این دوه کلیه مباحث مذکور مورد تدقیق و بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطبین، تسلط لازم را نسبت به مباحث حقوقی مربوط به املاک به دست آورند.

3- توجه به رویه قضایی

بررسی آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه و ارائه نمونه آرای قضایی، در مواردی که رویه قضایی برای مخاطب حائز اهمیت می‌باشد، از دیگر ویژگی‌های دوره وکیل حرفه‌ای در دعاوی املاک است.

4- حضور اساتید مجرب

با توجه به اهمیت جنبه کاربردی کارگاه وکیل حرفه ای در دعاوی ملکی، علاوه بر ظرفیت علمی به ظرفیت تجربی اساتید نیز توجه گردیده تا در هر موضوع علاوه بر ارائه محتوای علمی مناسب، تجربیات ارزشمند استاد محترم نیز به مخاطب منتقل شود.

دکمه بازگشت به بالا