مواجهه ایران با پدیده انفجار عمودی سالخوردگان تا سال ۱۴۲۰ 

مواجهه ایران با پدیده انفجار عمودی سالخوردگان تا سال ۱۴۲۰ 

به گفته کارشناسان ، ایران تا سال 1420 به پیری می رسد و نرخ رشد سالمندان از رشد کل جمعیت فراتر خواهد رفت. نگرانی ها در مورد رشد جمعیت سالهاست که مطرح شده و هنوز حل نشده است و تنها اقدام جدی مقامات در این زمینه در تهیه طرح “حمایت از جوانان و خانواده های جمعیت” بود. می توان گفت که وجود داشت. کارشناس.

به گزارش مجله خانواده جمعیت شناسان با استناد به شاخص های جمعیتی نگران جمعیت فعلی ایران طی چند سال آینده هستند.

در سال 1999 به دلیل ابتلا به بیماری همه گیر کوید 19 و کاهش هزینه های ازدواج ، ازدواج 5 درصد افزایش یافت ، اما به گفته افراد آشنا به این امر ، آموزش های حرفه ای برای جوانان ، بیکاری برای فارغ التحصیلان دانشگاه و مشکلات اقتصادی وجود دارد .. مشکلات ، مشکلات مسکن و هزینه های گزاف تشکیل خانواده و زندگی مستقل همه با ازدواج و ایجاد خانواده به عنوان یک خطر بزرگ برای جوانان ارتباط دارد.

از طرف دیگر ، زوج های جوان نیز همین مشکل را دارند و به دلیل هزینه های بالای زندگی ، از بچه دار شدن راضی هستند و یا اصلاً به فکر بچه دار شدن نیستند.

قرار گرفتن ایران در معرض پدیده انفجارهای عمودی در سالمندان تا سال 1420

سیده فاطمه محبی ، کارشناس تحقیقات اجتماعی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایران معتقد است که تا سال 1420 به پیری رسیده و با پدیده انفجار عمودی افراد مسن (فراتر از میزان افزایش در افراد مسن نسبت به رشد کل جمعیت) روبرو خواهد شد.

به گفته وی ، جمعیت کشور در دهه های آینده با پیری روبرو خواهد شد و نسبت افراد مسن به جوانان افزایش می یابد.
همچنین ، برای جلوگیری از تأثیر و پیامدهای سالخوردگی کشور ، سیاست گذاران مشکلات و نیازهای افراد مسن را شناسایی و برطرف می کنند ، وضعیت را رصد می کنند و برنامه های ملی را برای سالمندان در سال های آینده تهیه می کنند.

رشد پیری کشور دو برابر رشد جهان است

یک کارشناس برنامه رادیویی گفت: در حال حاضر تعداد افراد مسن 60 سال به بالا در ژاپن 8 میلیون و 200000 نفر است که حدود 9/9 درصد جمعیت این کشور است.
جمعیت سالخورده این کشور دو برابر سریعتر از سایر نقاط جهان است و جمعیت مسن آن بین 26 تا 31 میلیون نفر بین سالهای 1420 تا 1430 یعنی یک چهارم جمعیت این کشور است.

وی با بیان اینکه پیر شدن جمعیت همراه با کاهش زایمان است ، با تأکید بر لزوم گسترش گفتمان زایمان ، افزود: عکس هایی از سالخوردگی کشور که طی دهه های آینده از طریق مراکز مختلف بهداشتی و اساتید دانشگاه با آن روبرو خواهد شد ، جمعیت سالخورده در حال رشد از نظر بهداشت ، بهداشت ، اقتصاد و جامعه چه تأثیر و فشاری بر روی کشور خواهند گذاشت؟ دادن

یک حقوقدان و محقق خانواده گفت: “کمبود نیروی کار خانوادگی با کاهش نرخ زاد و ولد در آینده ، جوانان را تحت فشار مضاعف قرار می دهد و افراد مسن درگیر مالی و هزینه های بازنشستگی می شوند.” و سیستم بازنشستگی.

افزایش مرخصی زایمان ، مشوق های م forثر برای خانواده های دارای فرزند

به گزارش مجله خانواده ، روانشناسان بالینی ، مشاوران خانواده و تنها کودک پژوه که در این برنامه شرکت کرده اند ، ناهید دیناروند ، در دهه های اخیر به دلیل مهاجرت بیش از حد روستاییان به شهر و الزامات مدل های شهری ، زایمان کرده است.
آموزش و حمایت از روستاییان می تواند از مهاجرت آنها جلوگیری کرده و از فشار مضاعف بر شهر جلوگیری کند.

به گفته وی ، موضوع پیری مختص کشور ما نیست و همه جهان درگیر آن هستند ، اما با توجه به وضعیت ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در خاورمیانه ، جمعیت رو به رشد جوانان باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.

این محقق یک کودک معتقد است که شعار کاهش فرزندان برای زندگی بهتر نیش خورده ای است که غربی ها برای ما گرفته اند ، اما در کشورهای دیگر حداکثر 11 خانواده. من فرزند دارم.

دیناروند با تأکید بر لزوم تدوین مشوق ها و سیاست های زایمان افزود: افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه و مرخصی دو هفته ای برای پدر کودک از جمله تصمیماتی است که همه نهادها برای تشویق زایمان باید بگیرند. نقش بسیار موثری دارد.

کارشناسان جمعیت شناسی و روانشناسان بالینی گفتند: تغییر رفتار مستلزم تداوم و تکرار است و تغییر نگرش افراد جامعه و مسئولان برای آموزش عواقب پیری و نیاز به زایمان به رادیو و تلویزیون نیاز دارد. .. مرتباً این کار را تکرار کنید تا نگرش و اعتقادات خود را تغییر دهید.

از سوی دیگر ، جدی ترین اقدام مسئولان در این زمینه تدوین طرح “جمعیت جوانان و حمایت از خانواده” در شورای اسلامی بود که به صورت آزمایشی برای یک تجمع هفت ساله انجام شد.

سونامی ایران در دهه های آینده پیر می شود

به گزارش مجله خانواده ، به گفته کارشناسان ، برخی از این مطالب دارای مشکلات جدی بودند ، حتی اگر تصور می شد این طرح سالها توسط شورای اسلامی متوقف شده بود که حدود شش سال بعد با اجماع تصویب شد. مهمترین مسئله هرگونه غربالگری مادران باردار بود که نیاز به بازبینی طرح داشت.

اما علی رغم مخالفت با برخی منابع این طرح ، 150 تا 200 متر زمین برای خانواده ها برای تولد فرزند سوم برای افزایش زایمان و به طور کلی افزایش جمعیت و جوانی ، مشوق ها و وعده های خوبی مانند تعیین تکلیف را پیش بینی کنید.

صال گاسمی ، نماینده مردم جمعیت ، همچنین در مورد این طرح به رادیو گفت. “قانون حمایت از خانواده جوانان ، که اخیراً توسط پارلمان تصویب شده است ، انتظار می رود راه حلهای عالی برای حمایت از خانواده ها و مشوق های زایمان ارائه دهد.” اختیار اجرای مفاد این قانون.

کارشناسان آمار و سیاست های جمعیتی ایران و جهان گفتند: “متأسفانه هفت سال از اعلام سیاست کلی جمعیت می گذرد ، اما من شاهد این بوده ام که دولت فعلی هیچ توجهی به سیاست جمعیت ندارد.”

آقای گاسمی گفت ایران در دهه های آینده شاهد سونامی پیری خواهد بود. “متأسفانه ، کشور آماده پیری سونامی نیست.” این امر به ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور آسیب می رساند و مشکلات جدی برای کشور ایجاد می کند.

لزوم استفاده از تجربه جهانی برای ایجاد انگیزه برای فرزندان خانواده ها

“تنها راه مدیریت بحران پیری در این کشور سرمایه گذاری و حمایت از خانواده های در سن باروری است. ما از تجارت جهانی برای تشویق خانواده ها به داشتن فرزند از نظر اقتصادی و فرهنگی استفاده می کنیم. ما باید به آنها انگیزه دهیم.”

جمعیت شناسان با اشاره به کمبود برنامه ها و اقدامات برای مقابله با پیری کشور اظهار داشتند: “هر کشوری در جهان یک سند جامع درباره پیری دارد ، اما ایران هیچ سند و برنامه ای ندارد. ، مقامات هر ساله باران می گیرند.” متأسفانه ، هیچ برنامه ای وجود ندارد برای افراد مسن.

گاسمی افراد مسن را منطقه حفاظت شده از نور ، جامعه و خانواده می نامد و تأثیر پیری در کشور بسیار گسترده و جدی است و تأثیرات اقتصادی آن فراتر از بخشهای اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی است.

یک سوم جمعیت ایران در دهه آینده 60 ساله خواهد بود.

آینده پژوهان و آسیب شناسان با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد افراد مسن چهار و نیم برابر جوانان گران ترند ، افزودند: “در 10 سال آینده ، یک سوم جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند.”

مقامات باید به فکر اصلاح الگوهای جمعیت باشند

وی با اشاره به اینکه نرخ باروری کشور به موازات سطح پیری در حال کاهش است ، “اگر دولت ها و مقامات مربوطه اصلاح الگوی زایمان و جمعیت را در نظر نگیرند ، در سال های آینده مانند کشورهای غربی خواهد بود. جنبه های اجتماعی و اقتصادی این کشور همچنین با مشکلات کنترل جمعیت سالمند کشور روبرو خواهد شد.

هشدار در مورد اوضاع نابسامان جمعیت ایران

به جوانان و اشتغال آنها بیندیشید

با این حال ، به گزارش مجله خانواده ، بسیاری از کارشناسان معتقدند مهمترین موضوعات در کاهش ازدواج ، زایمان و در نهایت کاهش جمعیت ، اشتغال و معیشت جوانان است.

موسن ابراهین پور ، جمعیت شناس و استاد دانشگاه در یک مصاحبه رادیویی گفت که براساس شاخص های جمعیتی ، جمعیت ایران تا چند سال آینده خوب نخواهد بود. “او گفت. کار پایدار و پایدار را بارور کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید.

ابراهیم پور معتقد است که سیستم برنامه ریزی برای افراد مسن باید تغییر کند ، “مشکل اصلی ما کهولت سن نیست ، آنها همچنین نیاز به برنامه ریزی برای استفاده از این استعداد حرفه ای و بلند پروازانه دارند. من تأکید کردم. پیری یک مبحث تخصصی در جامعه شناسی و زیست شناسی است.

وی با اشاره به اینکه پیری به معنای معلولیت نیست ، افزود: “من در سن 90 سالگی به عنوان استاد دانشگاه و دکتر کار می کنم و افرادی را می شناسم که از این نظر خوب هستند.”

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مفهوم سالمندی و استفاده از نیروی کار در سنین پیری نیاز به تعریف مجدد دارد گفت: متأسفانه متوسط ​​سن بازنشستگان در ایران 49 سال است و باید این موضوع رفع شود.

متخصصان جمعیت شناسی بر لزوم تغییر و اصلاح قوانین در این زمینه تأکید کرده اند ، تمرکز جمعیت در حال حاضر بزرگترین ضربه به کشور ما است و برنامه ریزی منطقه ای می تواند توسعه متعادل جمعیت کشور را ایجاد کند.

وی با انتقاد از اینکه تأمین اجتماعی معمولاً حیاط خلوت دولت است و از آن نظارت نمی شود ، گفت: “معمولاً سازمان هایی که مسئولیت سیاست ها و برنامه های خود را ندارند ، بلند مدت نیستند.”

به گزارش مجله خانواده ، کارشناسان جمعیت شناسی می گویند که وضعیت جمعیتی ایران دیگر نگران کننده نیست ، بلکه نیاز به اقدام جدی و عملی مبتنی بر تخصص و برنامه ریزی دارد. اقدامات و برنامه هایی که از نظر تخصصی همه متخصصان درگیر در توسعه استفاده می کنند تا کاستی های برنامه تدوین شده را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا