فاجعه عمیقی در یمن در حال رخ دادن است/ صلح؛ راه حل مشکلات جهان

حل مشکلات | راه حل مشکلات

دبیرکل کمیته بین المللی صلیب سرخ با قدردانی از اقدامات هلال احمر ایران با انتقاد از تحریم ها در مورد موضوع یمن، گفت: امروز 16 میلیون نفر در یمن روزه داری شبانه دارند.

به گزارش مجله خانواده، رابرت ماردینی در نشست خبری مشترک با رئیس جمعیت هلال احمر ژاپن که امشب در مرکز صلح سازی به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس جمعیت های هلال احمر در ایران برگزار شد، به تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: : «تغییرات اقلیمی مناطق مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.» و 25 کشور آنقدر تحت تأثیر قرار گرفته اند که نمی توانند با آن کنار بیایند. متأسفانه حدود 60 درصد از این کشورها نیز درگیر درگیری هستند و تغییرات اقلیمی بر حل این کشورها تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: علاوه بر کار منظم، باید با تامین انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی و تولید محصولات کشاورزی از طریق آبیاری قطره ای، تاب آوری جوامع خود را افزایش دهیم. این یک وظیفه تعیین کننده برای قرن ما بوده است و اکنون مرکز تغییرات آب و هوایی با کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون ملی جمعیت و 40 سازمان با سه کشور کمک کننده اصلی برای تسریع تغییرات آب و هوایی است. .

مالدینی افزود: وی افزود: “این اختلافات شرایط را بسیار جدی کرده است. وقتی صحبت از مدیریت مسائل مربوط به تغییرات آب و هوا در سیستم بین المللی می شود، باید سازگاری را به تعویق بیندازیم و افزایش دهیم. یعنی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای. در عین حال، سرمایه گذاری در سیستم بین المللی است. برای انطباق با کمبودها و مشکلات ضروری است.به یاد داشته باشید که این یک موضوع فوری، مهم و فوری است.کمیسیون بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در سال گذشته اعلام کرد.برنامه واکنش در برابر بلایای آب و هوایی را برای سازمان های بشردوستانه ایجاد و اعلام کرد.

سال گذشته، مدیر کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) با تاکید بر اهمیت نقش درگیری های مسلحانه در تشدید بحران خشکسالی، از تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم برای سازمان های بشردوستانه خبر داد. مثل گوشه و کنار آفریقا و خاورمیانه. همانطور که گفتم، اکنون 25 کشور به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

ماردینی با اشاره به اینکه عدم کنترل بحران تغییرات آب و هوایی بحران غذایی را در کشورهای محروم تشدید می کند، گفت: بحران غذایی مختص افغانستان نیست. در چاد، سواحل و شاخ آفریقا، برخی از کشورها به دلیل درگیری های مسلحانه به کمک های غذایی نیاز دارند. کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در حال حاضر برای تامین غذا برای افراد آسیب پذیر در افغانستان و یمن کار می کند. اما نه تلاش ما و نه تلاش های برنامه جهانی غذا و سایر سازمان های بشردوستانه کافی نیست. علاوه بر بحران غذایی کنونی در بسیاری از کشورها، ما باید به اثرات منفی خشکسالی و سایر تغییرات آب و هوایی فکر کنیم.

وی سیل ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش تولیدات کشاورزی و مشکلات قابل توجه را ضروری دانست و افزود: باید با حضور خود فشار بر مردم محلی را کاهش دهیم و تاب آوری آنها را افزایش دهیم. دست هم نمی گیریم. ما هر کاری که بتوانیم برای مدیریت بحران غذایی انجام می دهیم. امروزه بحران اوکراین نیز به این مشکلات غذایی می پیوندد و بسیاری از محصولات غذایی در سراسر جهان با مشکلات عرضه مواجه هستند.

صلیب سرخ 60 سال است که در یمن وجود دارد

مدیر کمیته بین المللی صلیب سرخ در پاسخ به سوال مجله خانواده گفت: یکی از جدی ترین بلایا در یمن است، بحران غذایی در یمن. این خیلی بزرگه. اما در نظر داشته باشید که رویداد یمن نه از سال 2015 بلکه 60 سال پیش آغاز شد. از آن زمان ما در یمن هستیم.

وی با بیان اینکه از 30 میلیون نفر جمعیت یمن، 16 میلیون نفر وابسته به کمک های بشردوستانه هستند، گفت: 16 میلیون نفر در یمن شب ها گرسنه می خوابند. متأسفانه یمن در سال 2015 وارد لایه وسیع تری از درگیری شد. در جلسه ای که چندی پیش برگزار شد، از یمن 2.4 میلیارد دلار کمک خواستیم که تنها 1.3 میلیون دلار آن وعده داده شد که هنوز تکمیل و پرداخت نشده است.

دبیرکل کمیته بین المللی صلیب سرخ تاکید کرد: وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش فعال و موثری در درگیری‌های منطقه ایفا کند، البته سایر کشورها نیز نفوذ دارند، اما نقش ایران مهم است که باید به خاطر داشت.

مالدینی حل مشکلات نظام جهانی و بین المللی را تلاشی برای صلح خواند و بر نقش موثر ایران در کاهش درگیری ها در خاورمیانه تاکید کرد. ما باید روی صلح سرمایه گذاری کنیم. ما باید در جهت صلح عمل کنیم. اینکه ما دائماً با کاهش منابع جهانی و افزایش قیمت کالاها، به ویژه بحران اوکراین که این مشکلات را تشدید می کند، معجزه ای نیست.

افغانستان مشکلات زیادی دارد

رابرت ماردینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلات مختلف مردم افغانستان به ویژه پس از ربوده شدن هواپیما توسط طالبان و افزایش هجوم مهاجران افغان به ایران گفت: در افغانستان مشکلات زیادی وجود دارد. اما ما و شرکایمان باید به دستاوردهای مهم خود افتخار کنیم. کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون ملی در خط مقدم پاسخگویی به مسائل بشردوستانه در افغانستان بوده اند. تمام تلاش ما این بود که از سقوط افغانستان جلوگیری کنیم. و از آنجایی که این کشور تا به امروز سقوط نکرده است، تلاش های ما نتیجه داده است.

وی با قدردانی از تلاش‌های ایران برای واکسیناسیون مهاجران در ایران، گفت: سال گذشته ارتباط بسیار نزدیکی با ساکنان جمعیت هلال احمر ایران در خصوص پناهجویان و پناهجویان افغانستانی داشتیم. پروژه مشترک ما و جمعیت هلال احمر ایران برای واکسیناسیون کرونا اتباع افغانستانی در خاک ایران تعریف و با موفقیت انجام شد. البته بخشی از کمک های بشردوستانه به مهاجرین افغانستانی بر اساس حضور داوطلبان جمعیت هلال احمر و سخاوت ایران است.

مالدینی با اشاره به مسائلی که در اجرای برنامه های بشردوستانه برای بسیاری از کشورها مانع ایجاد می کند، گفت: متأسفانه هر روز تحریم های بیشتری در سراسر جهان اعمال می شود. این به دلیل درگیری های جاری در یمن، سوریه، افغانستان و اکنون اوکراین و روسیه است. ماموریت کمیته بین المللی صلیب سرخ و صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر کاهش تأثیر مخرب تحریم ها بر شهروندان کشورهای تحت تحریم است. برای دستیابی به این هدف، ما به طور جدی توصیه های کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) را دنبال می کنیم و به طور مداوم در پشت صحنه با افراد و گروه های با نفوذی که بر توسعه تأثیر می گذارند، مذاکره می کنیم. تلاش‌ها نگرانی‌هایی را در شورای امنیت سازمان ملل ایجاد کرده و قطعنامه‌ای برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر صادر شده است. به عنوان مثال، در ماه اوت سال گذشته، جامعه جهانی به این نتیجه رسید که در افغانستان، همه باید به این نتیجه برسند که جامعه به دلیل عدم دسترسی به آب و غذا در حال فروپاشی است.

مدیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز امیدواری از موفقیت تلاش‌های این کمیته و همکارانش گفت: پرستاران و سایر آژانس های بهداشتی و خدماتی مهم. ما با طرف آمریکایی مذاکره کردیم تا راهی برای پرداخت حقوق کادر پزشکی پیدا کنیم. این می تواند یک مدل بشردوستانه باشد و می تواند در برنامه های بشردوستانه دیگر استفاده شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا