جامعه

غذاهایی که موجب افسرگی می‌شود را بشناسیم

مجله خانواده/ خراسان رضوی ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی قوی تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند. بنابراین، بررسی اینکه آیا رژیم غذایی شما ممکن است دلیل افسردگی شما باشد، ضروری است.

به گزارش هلث، متخصصان تغذیه و محققان در حال پاسخ به سوالاتی در مورد اینکه آیا غذاهایی که می خورید بر خطر ابتلا یا بدتر شدن علائم افسردگی تاثیر می گذارد یا خیر؟

«رژیم غذایی می تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری و درمان افسردگی داشته باشد.

وی می گوید: افسردگی می تواند اشتها را افزایش یا کاهش دهد و خلق و خوی منفی به عنوان تحریک کننده میل به غذاهای غنی از قند، چربی یا نمک شناخته شده است، اما مشکل اینجاست که مصرف مکرر این غذاهای کم مغذی می تواند منجر به دریافت کم شود. سطوح توصیه شده مواد مغذی ضروری مغز مانند ویتامین های B، روی، اسید فولیک و منیزیم. بدن شما باید این مواد مغذی را در سطوح بهینه نگه دارد تا به ایجاد مواد شیمیایی مغز کمک کند که احساس خوبی داشته باشید و کمتر افسرده شوید.

دیو می گوید که خوردن احساسی نیز می تواند مشکل ساز باشد. این رفتار همچنین منجر به احساس خجالت، انزجار و گناه می شود و فرد را افسرده تر می کند و در نهایت به یک چرخه معیوب می انجامد.

رابطه علی بین غذا و خلق و خوی نسبتاً ساده به نظر می رسد، اما رابطه پیچیده ای بین مغز و روده وجود دارد.

یک متخصص تغذیه گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که میکروبیوم روده – انبوهی از باکتری هایی که در روده زندگی می کنند و از بسیاری جهات به سلامت کلی کمک می کنند – بین افراد سالم و افسرده تفاوت قابل توجهی دارد.

غذایی که می خورید باکتری های روده شما را تغذیه می کند و سویه های مختلف این میکروب ها ترجیحات متفاوتی دارند. باکتری ها، پروتئوباکتری ها).

مطالعات انجام شده بر روی موش ها و انسان ها نشان می دهد که Bacteroidetes و Firmicutes بیشترین تاثیر را بر افسردگی دارند. علاوه بر این، بدن شما به منبع کافی از مواد مغذی برای کمک به توانایی خود در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، که گاهی اوقات مواد شیمیایی احساس خوب نامیده می شود، نیاز دارد.

محقق دیگری در این بررسی، الین چاوز، افزود: این ماده عمدتاً در سیستم گوارشی تولید می شود که با میلیون ها سلول عصبی یا نورون پوشیده شده است.

نحوه عملکرد نورون ها و تولید سروتونین تحت تأثیر میکروبیوم روده است که بر روی باکتری های خوب رشد می کند که اغلب در مکمل های پروبیوتیک با هدف حمایت از سلامت روده یافت می شود. این باکتری خوب، به نوبه خود، با غذاهای کامل که دارای فیبر بالا و غنی از مواد مغذی هستند، مانند سبزیجات برگ‌دار، چربی‌های سالم و غلات کامل رشد می‌کند.

مطالعات نشان داده اند که برای افسردگی، آنچه می خورید می تواند علائم شما را بهبود یا بدتر کند.

متخصص تغذیه میا گفت: رژیم غذایی سرشار از غذاهای با کیفیت بالا که مواد مغذی مهمی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند، ممکن است به تغذیه مغز و محافظت از آن در برابر رادیکال های آزاد کمک کند.

رژیم های غذایی که به طور کلی برای پیشگیری و تسکین علائم توصیه می شود شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، ماهی و محصولات لبنی کم چرب است. این نوع رژیم اغلب به عنوان رژیم مدیترانه ای شناخته می شود. مطالعات نشان داده است افرادی که از این نوع رژیم غذایی استفاده می کنند 25 تا 35 درصد کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل و تصفیه نشده حاوی پروتئین، چربی های سالم و فیبر می تواند به تثبیت سطح قند خون پس از غذا کمک کند و برای خلق و خوی شما مفید باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا