جامعه

شناسایی بیش از ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور /بسیار نگرانیم

وزیر بهداشت گفت: “وضعیت Omicron در جهان بسیار بحرانی است، بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده در تضاد بسیار جدی با Omicron هستند و این بیماری و کشورهای همسایه روزانه بیش از 1500 نفر را در ایالات متحده می کشند. من بسیار نگران هستم. Omicron قدرت انتشار قوی دارد.

به گزارش مجله خانواده، دکتر برهم آئین‌ورهی از نزدیکان همایش سراسری روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مجتمع شهدای حرم مشهد گفت: از کشوری به کشور دیگر هم مسری است و در کشور ما اومیکرون با رفت و آمد مسافران وارد کشور شد.

وی افزود: آزمایشات تشخیصی انجام شده تاکنون بیش از 2000 بیمار Omicron را در کشور شناسایی کرده است، اما همه بیماران مورد آزمایش قرار نمی گیرند، اما این آزمایشات به صورت تصادفی و در جامعه انجام می شود. دو هفته، و با افزایش مراجعات سرپایی، بستری شدن در بیمارستان و بیماران بدحال ممکن است افزایش یابد، که نگران کننده است.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تاکنون حدود 13 میلیون نفر سومین تزریق را دریافت کرده اند و یکی از دلایل مرگ و میر پایین بیماران کلون شده در کشور این روزها، واکسیناسیون گسترده است. خوشبختانه این حدود 89 درصد از جمعیت مورد نظر تاکنون بوده است. یک دوز و حدود 79 درصد نیز دو دوز تزریق کردند.

عینو راهی با بیان اینکه ایمنی واکسن محدود به زمان است و تضمین کننده زندگی ما نیست، گفت: بنابراین در کشورهای غربی که واکسیناسیون را زود شروع کرده اند، ایمنی کاهش یافته و مردم تحت تاثیر قرار می گیرند و واکسیناسیون سوم سختگیرانه است. در ایران بیشتر واکسن های تزریق شده در شهریور، آنلاین و آبان است و کسانی که سه ماه است واکسینه شده اند باید سریعا تزریق شوند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما عادی سازی مردم است و نباید فکر کنند همه چیز تمام شده است.» مهم ترین نکته بهداشت فردی استفاده از ماسک است. ثابت شده است که استفاده مداوم از ماسک به طور قابل توجهی از Emicron جلوگیری می کند. متاسفانه برخی افراد در اماکن عمومی ماسک نمی زنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز با بهمن، اسفند و فروردین مواجه هستیم، بنابراین به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی دستور می‌دهیم که مراکز درمانی باید برای مواجهه با موج جدید بیماری آمادگی خوبی داشته باشند. عده‌ای شهید شده‌اند، اما آماده خدمت به مردم هستند، اما مهم‌تر از همه، تقویت پایبندی خود به پروتکل.

عنورهی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به اعمال محدودیت ها گرفته است و وزارت بهداشت در این زمینه توصیه های کارشناسی ارائه خواهد کرد. با توجه به شرایط کشور، ستاد ملی کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد. استفاده از ماسک در جامعه و رعایت فواصل زمانی می تواند تا حدودی از ابتلا به عفونت Omicron جلوگیری کند.

وی تاکید کرد که: ما به مردم عزیزمان این اطمینان را می دهیم که واکسن های لازم را در داخل و خارج از کشور تهیه خواهیم کرد.» متأسفانه شایعاتی مبنی بر عدم واردات واکسن خارجی به کشور در فضای مجازی شنیده می شد، اما در واقع همه واکسن های لازم را وارد کنید. تا امروز حدود 185 میلیون واکسن کرونا تامین شده که حدود 152 میلیون آن وارداتی و مابقی داخلی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: وی افزود: خوشبختانه در زمینه تولید داخلی واکسن‌های کرونا رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و واکسن‌های فخرا، پاستوکوووک، کوایران برکات، کوپارس رازی، اسپیکوژن که در مرحله واکسیناسیون هستند تولید کردیم. واکسن نورا در مرحله 3 است. آزمایش های. دانشمندان ایرانی در این زمینه تلاش‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند و با توجه به جهش‌های موجود در این ویروس، تولید واکسن‌های داخلی برای ما امیدوارکننده و اطمینان‌بخش است.

آینه راهی خاطرنشان می کند: در واقع ثابت می‌کند که واکسن‌های مورد نیاز داخلی یا خارجی در حال تهیه است و رئیس‌جمهور خودش در این مورد تصمیم گرفت و شخصاً با روسای جمهور مختلف از جمله چین دیدار کرد. کشورها، مذاکراتی در حال انجام است و دولت مصمم است. واکسیناسیون را جدی بگیریم، اما اگر کشور واکسن کافی داشته باشد، مردم باید فورا واکسن سوم را انجام دهند.

ودا گفت: در جلسات مدیران دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور درباره برنامه کلی وزارت بهداشت بحث های کارشناسی انجام شد. در برنامه وزارت بهداشت که فردا اعلام شد، دو ویژگی عمده عدالت و تعالی در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوانیم عدالت را در حوزه های مختلف از جمله درمانی، آموزشی و پژوهشی در سراسر کشور برقرار کنیم. و به شناخت علمی و ذهنی پزشکی کمک می کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ کشور کاهش جمعیت است که آینده کشور را تهدید می کند. وزارت بهداشت تضمین می کند که به تعهدات قانونی خود در سیاست جمعیتی عمل می کند. هیأت وزیران مصوب کرده است که هزینه ناباروری برعهده بیمه گر باشد، اما با توجه به هزینه های بالا در این زمینه، گامی اساسی در راستای اجرای سیاست های جمعیتی است.

آینه راهی در ادامه می گوید: متأسفانه در سال های اخیر برخی مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه در اقشار تحصیل کرده دارای فرزند هستند و مسائل مالی و معیشتی مهم و واجب است.» ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا