جامعه

زوج‌های نابارور چگونه می‌توانند وام ۴ درصدی درمان دریافت کنند؟

اجرای سیاست جمعیتی یکی از دغدغه های جدی دولت ما در سال های اخیر بوده است و یکی از زمینه های کلیدی در این زمینه ارائه خدمات مناسب و کم هزینه به زوج های نابارور برای درمان است. گسترش مراکز درمان باروری، پوشش بیمه خدمات درمانی ناباروری و تامین مالی زوج های نابارور از موضوعاتی است که به عنوان موضوعات مهم وزارت بهداشت مطرح شده است.

به گزارش مجله خانواده در حال حاضر حدود 40 مرکز دولتی باروری در کشور وجود دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت، این تعداد تا سال 1402 به 45 مرکز خواهد رسید و همه ایالت ها به خدمات باروری دولتی دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این، بیمه و وزارت بهداشت نیز وارد بحث پوشش بیمه ای درمان ناباروری شده اند و بسیاری از این خدمات تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. لذا بر اساس ماده 43 قانون حمایت از خانواده و جوانان، پوشش بیمه ای خدمات ناباروری به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت پیشنهاد شده است و زیرساخت ها و قراردادهای بیمه پایه برای ارائه خدمات الزامی است. دولت ارائه شد مرکز ناباروری بر این اساس و با حمایت دولت در زمینه تزریق اعتبار به بیمه سلامت، در پایان مرداد ماه 1400 به تصویب هیأت وزیران رسید که خدمات باروری از ابتدای سال 1400 شالیزار تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

بر این اساس شرکت بیمه در زمینه درمان زوج های نابارور و ارائه پوشش 90 درصدی در این زمینه اقدام کرده و در مراکز خصوصی با پوششی متناسب با هزینه مراکز دولتی غیردولتی مستقر شده است.

چه خدمات درمانی باروری تحت پوشش بیمه است؟

در حال حاضر بسته به نیاز و نوع ناباروری، خدماتی که هر سال برای هر زوج در نظر گرفته می‌شود شامل فناوری کمک باروری، انتقال جنین، تلقیح داخل رحمی (IUI) و سونوگرافی واژینال یا شکم می‌شود. مرکز درمان ناباروری توسط بیمه گذار پرداخت می شود، غرامت 90 درصدی داروهای باروری، جراحی باروری مردان، داروهای باروری مردان، PESA، تست TESE، برخی از آزمایشات ژنتیکی آزواسپرمی طبق استانداردهای وزارت بهداشت، کار و درمان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. رفاه .

شرایط وام برای زوج های نابارور

یکی دیگر از راه‌های کمک به زوج‌های نابارور، ارائه تسهیلات درمانی است. وزارت بهداشت اعلام کرد از شهریور ماه سال 1398 بر اساس تبصره 16 قانون بودجه، وزارت بهداشت و بانک مرکزی می توانند دستورالعمل اعطای تسهیلات را تدوین و از محل اعتبارات توزیع شده به بانک ها اقدام کنند. ارائه تسهیلات قرض الحسنه به زوج های نابارور.

البته شرایط پرداخت وام در قالب قوانین بانکی است. بر اساس این طرح به سه گروه از زوج های متقاضی درمان ناباروری تسهیلات درمان ناباروری ارائه می شود. زوج هایی که نیاز به خدمات اهدایی دارند، زوج هایی که نیاز به استفاده از داروهای وارداتی دارند که تحت پوشش بیمه نیستند، و زوج های باردار پرخطر و پرهزینه که نیاز به درمان IVF یا ICSI دارند. بر این اساس پس از دریافت معرفی نامه از مرکز درمان ناباروری که متقاضی در آن تحت درمان است، متقاضی به دانشکده پزشکی محل سکونت خود ارجاع و اقدامات اداری انجام می شود. وام گیرنده باید بیمه پایه داشته باشد. سایر موارد مانند داشتن زیر 45 سال، ملیت ایرانی، شرایط بانکی شامل ضامن. توجه داشته باشید که حتی اگر زوج ناباروری در شهر دیگری تحت درمان هستند، باید از مرکز درمان باروری معرفی نامه دریافت کرده و درخواست وام را به معاونت دانشگاه محل اقامت خود ارائه دهند.

مجموع اعتبار اعطای این وام مشخص است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، هر زوج تنها یک بار می توانند از این وام استفاده کنند. وظیفه ارجاع متقاضیان به بانک های عامل در حدود کلی سهمیه دولتی و تعیین حدود فردی تسهیلات متقاضی بر عهده کارشناسان معاونت علوم پزشکی و درمان است. دانشگاه. بازپرداخت اقساط تسهیلات تا 60 ماه (5 سال) با نرخ کارمزد سالانه 4 درصد می باشد.

توجه داشته باشید که وزارت بهداشت اعلام کرد هنگام اعطای این تسهیلات نیازی به اخذ پیش فاکتور بیمارستانی یا تجهیزاتی از متقاضی نیست و بانک عامل موظف به رعایت سایر بانک های مربوطه می باشد. قوانین و مقررات در اعطای تسهیلات قرض الحسنه. مراجعه متقاضیان به بانک عامل نیز بر اساس لیست انتظار بوده و مراحل اخذ وام تابع شرایط بانک عامل می باشد. لازم به ذکر است افراد پس از دریافت هر خدمت در سامانه های بیمه و وام مربوطه وزارت بهداشت ثبت نام می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا