جامعه

جای خالی خودروهای برقی در کشور و ضرورت توجه دولت به آن

تا پایان سال 2020 ، سهم خودروهای برقی به 1 درصد از کل خودروهای جهان رسید ، اما در ایران ، به ویژه در شهرهای بزرگ تهران ، خبری از خودروهای برقی و هیبریدی نیست. کارشناسان واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گویند که دولت مهم ترین نقش را در تأمین امکانات و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی ایفا می کند.

به گزارش مجله خانواده در سال های اخیر ، شرکت های بزرگ خودروسازی داخلی خودروهای برقی را به بازار عرضه کرده اند و به تولید انبوه نرسیده اند ، اما صاحبان دو بزرگترین خودروساز ژاپنی تصمیم گرفته اند تا ماه آگوست تا سال 1401 خودروهای برقی تولید کنند.

به گفته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، این وعده ها زمانی که فروش خودروهای برقی تا پایان سال 2020 از 10 میلیون دستگاه فراتر رفت و به ترتیب در سال 2015 و 2018 به حدود 1 میلیون و 5 میلیون دستگاه رسید ، محقق می شود. .. این حدود 4.6 درصد از سهم جهانی فروش خودروهای جدید در سال 2020 است که به ترتیب معادل 1.3 و 2.5 درصد در سال 2017 و 2019 است. در سال های اخیر بازار خودروهای برقی به سمت تولید خودروهای تمام برقی سوق پیدا کرده است. نسبت جهانی خودروهای برقی به هیبریدی در سال 2019 74:26 بود ، اما در سال 2016 به 60:40 و در 2012 به 56:44 افزایش یافت. اما این نسبت در سال 2020 از 69 درصد به 69 درصد اندکی کاهش یافت.

افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در کشورهای مختلف جهان باعث تقاضای مصرف کننده ، قیمت بازار ، در دسترس بودن زیرساخت های شارژ ، دستورالعمل های بلندمدت نظارتی ، از جمله مشوق های خرید و توسعه مناطق کم انتشار ، استانداردهای اقتصاد سوخت می شود. تحت تأثیر سیاست های دولت مانند این موتور احتراق داخلی است که انتشار گازهای گلخانه ای را کنترل می کند.

سولماز احدی به نقش مهم خودروها در ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی اشاره می کند مجله خانواده وی گفت: “وسایل نقلیه برقی آلودگی بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی تولید می کنند ، بنابراین سیاست ها باید به سمت افزایش سهم خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت های لازم در کشور حرکت کنند.”

وی گفت: مردم باید بدانند که استفاده از خودروهای برقی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت دارد. استفاده از وسایل نقلیه برقی باید فرهنگی باشد ، اما مهمترین نقشی را که دولت باید ایفا کند ، دارد نه مردم.

به گفته این کارشناس در واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، خودروهای برقی کندتر از خودروهای بنزینی هستند ، بنابراین دولت وظیفه دارد خروجی و سرعت این خودروها را افزایش دهد ، یارانه اختصاص دهد و امکانات جایگزین ایجاد کند. به اتومبیل های برقی در مقابل خودروهای اسقاطی حذف اتومبیل های قدیمی مردم را مجذوب خود می کند. همچنین از آنجا که خودروهای برقی قابل شارژ هستند ، باید زیرساخت های لازم مانند احداث ایستگاه های شارژ این خودروها را فراهم کنند.

تا دسامبر 2020 ، چین دارای بالاترین تعداد اتومبیل های برقی با شماره قانونی در جهان است ، حدود 4.6 میلیون ، که 42 درصد ناوگان وسایل نقلیه برقی مورد استفاده جهان را تشکیل می دهد. در سال 2019 ، این کشور حدود 98 درصد سهم اتوبوس های برقی و 65 درصد وسایل نقلیه سبک تجاری جهان را به خود اختصاص داده است. در اروپا ، تا پایان سال 2020 ، تعداد خودروهای سواری برقی حدود 30 میلیون دستگاه خواهد بود که حدود 30 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص می دهد. این قاره در سال 2019 دومین سهم بزرگ (31)) از وسایل نقلیه تجاری برقی را داشت. تا دسامبر 2020 ، تعداد خودروهای برقی فروخته شده در ایالات متحده تقریباً 1.74 میلیون دستگاه بود که تنها در کالیفرنیا از 800.000 دستگاه (46 درصد از فروش ملی) فراتر رفت.

از دسامبر 2020 ، آلمان پیشرفته ترین کشور اروپایی از سال 2010 است و تعداد خودروهای برقی به حدود 700000 دستگاه افزایش یافته است. نروژ همچنین دارای بالاترین سهم بازار در جهان و بیشترین سهم خودروهای برقی (74.7 درصد) در فروش خودروهای جدید در سال 2020 است. بیش از 10 درصد از کل خودروهای سواری نروژی در سال 2018 خودروهای برقی بودند ، در حالی که این رقم در سال 2020 15 درصد بود. هلند همچنین تا سال 2019 متراکم ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در جهان را داشت. فروش خودروهای سواری برقی در سال 2020 به بالاترین حد خود رسید و اروپا تا پایان سال از چین به عنوان بزرگترین بازار پیشی گرفت.

وسایل نقلیه برقی (PEV) عموماً به دو دسته تقسیم می شوند. این وسیله نقلیه تمام الکتریکی یا خودروی تمام الکتریکی باتری (BEV) و خودروی هیبریدی (PHEV) است که از منبع تغذیه باتری و موتور احتراق داخلی استفاده می کند. در برخی از کشورها ، خودروهای برقی به دلیل یارانه های دولتی ، افزایش برق و کاهش هزینه باتری و دوستدار محیط زیست به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند. با این حال ، تا پایان سال 2020 ، سهم وسایل نقلیه برقی تنها 1 of از کل خودروهای جهان خواهد بود که دو سوم آن خودروهای تمام برقی خواهند بود.

به گزارش مجله خانواده ، بر اساس آخرین فهرست نشر تهران ، حرکت خودروها ، تاکسی ها ، موتورسیکلت ها ، اتوبوس ها ، کامیون ها و … در تولید “ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون” به عنوان مهمترین آلاینده های هوا در پاییز و زمستان. 60 درصد گزارشات سهم منبع عبارتند از. در ایران ما بر تولید خودروهای هیبریدی تمرکز می کنیم ، اما البته تولید تجاری هنوز زیاد نیست و اقدامات مهمی در زمینه واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی و واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی انجام نشده است. به نظر می رسد. ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از این وسایل نقلیه در سراسر کشور.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا