جامعه

جایگزین‌های غذایی برای اسیدهای چرب اشباع را بشناسید

چربی ها به دو صورت هستند: اشباع و غیر اشباع. بیشتر غذاها حاوی هر دوی این چربی ها هستند، اما باید بدانید که هر نوع چربی در کدام گروه های غذایی قرار دارد و در صورت مصرف کدام یک مضر است.

به گزارش مجله خانواده لیپیدها مواد مغذی هستند که انرژی را تامین می کنند. همچنین به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های E، D، A و K کمک می‌کند. دو نوع چربی وجود دارد، اشباع و غیراشباع، و بیشتر غذاها حاوی هر دو هستند. اسیدهای چرب اشباع شده معمولاً در دمای اتاق جامد هستند. لازم به ذکر است که چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود.

منابع غذایی اسیدهای چرب اشباع شده در درجه اول شامل محصولات حیوانی مانند لبنیات پرچرب، بستنی، خامه، پنیر و گوشت است. پرندگان و ماهی ها نسبت به گوشت قرمز این اسید چرب کمتری دارند.اسیدهای چرب اشباع شده در روغن های مناطق گرمسیری مانند روغن نارگیل، روغن نخل و کره کاکائو نیز یافت می شود. البته این روغن ها کلسترول ندارند. غذاهای پخته شده با کره حیوانی، مارگارین یا روغن های شیرینی پزی حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده از جمله دسرهایی مانند کیک، کلوچه و بیسکویت و گوشت های فرآوری شده مانند شکلات، سوسیس، کالباس و همبرگر هستند.

مضرات اسیدهای چرب اشباع شده

خوردن مقادیر زیادی از غذاهای حاوی چربی اشباع شده می تواند کلسترول بد (LDL) را افزایش دهد که می تواند شریان ها را مسدود کند و باعث بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها، دیابت و غیره شود.

بهترین جایگزین برای چربی های اشباع شده

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با انواع غیراشباع، مانند جایگزینی روغن جامد با روغن مایع، یک انتخاب غذایی سالم است و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

بر این اساس توصیه می شود برای کاهش مصرف چربی های اشباع مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات بدون چربی یا کم چرب، غلات سبوس دار، مرغ، ماهی و آجیل افزایش یابد.مصرف محدود است و در صورت لزوم از گوشت قرمز استفاده شود. . مصرف بیسکویت، کیک، کلوچه، شیرینی و فست فود را کاهش دهید. برای پخت و پز باید به جای روغن جامد یا کره از روغن های مایع مانند روغن زیتون و روغن کلزا استفاده کرد. همچنین استفاده از سس سالاد باید محدود شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا