جامعه

بی‌حوصلگی، چراغ سبز اعتیاد برای نوجوانان

مطالعه جدیدی که توسط محققان در کشور ما انجام شده نشان داده است که نوجوانانی که در چاله حوصله فرو می روند ممکن است شرایط سقوط در چاله اعتیاد را فراهم کنند.

به گزارش مجله خانواده طبق مطالعات ملی و بین المللی ، شیوع فزاینده اعتیاد در نوجوانان و اعتیاد آن بسیار نگران کننده است. زیرا بیشتر نوجوانانی که از اوایل نوجوانی شروع به استفاده از مواد مخدر می کنند ، در سالهای بعد و با نرخ مصرف مواد مخدر نیز به استفاده از این مواد ادامه می دهند. مشکلات مرتبط با آن دائماً در حال افزایش است. استرس در این مدت خطر سیگار کشیدن و مصرف مواد را افزایش می دهد. مواد مخدر به آنها مسئولیت مشترک با یک گروه مرجع خاص و شورش علیه اقتدار والدین یا ایجاد هویت فردی می دهد.

متخصصان می گویند نوجوانان بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد و اعتیاد هستند زیرا در موقعیت های اجتماعی متنوع تری قرار دارند. البته ، ژن ها بر میزان پاداش های حاصل از مصرف مواد می توانند تأثیر بگذارند ، زیرا حدود نیمی از خطر اعتیاد به مشکلات ژنتیکی مربوط می شود. این ممکن است نشان دهد که چرا برخی افراد پس از چند بار استفاده معتاد می شوند ، در حالی که دیگران اینگونه نیستند. بسیاری از نوجوانان در دام اعتیاد قرار می گیرند ، زیرا مطالعات آمادگی در مورد اعتیاد نوجوانان در حال حاضر دیدگاه منفی زیادی نسبت به این گروه از داروها ندارد و بار ارزش منفی آنها کاهش می یابد.

این موضوع به دلیل اهمیت خود ، مورد توجه محققان دانشگاه لرستان قرار گرفته است. این مطالعه به طور علمی رابطه بین بروز خستگی در دوره نوجوانی و آمادگی برای اعتیاد را ارزیابی می کند.

این مطالعه که در حدود 400 پسر نوجوان در منطقه 14 تهران 16-18 ساله انجام شد ، با استفاده از مقیاس های استاندارد ، بی صبری ، حساسیت به اعتیاد و بهزیستی ذهنی را اندازه گیری کرد. داده ها را با استفاده از این روش تجزیه و تحلیل کرد. تجزیه و تحلیل آماری پشتیبانی شده

نتایج مطالعات انجام شده در این مطالعه نشان داد که بین بی صبری نوجوانان و آمادگی اعتیاد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معناست که هرچه پسرهای خسته کننده تری داشته باشید ، به احتمال زیاد معتاد به مواد مخدر می شوید.

در همین رابطه ، سلمان زارای ، محقق دانشکده روانشناسی دانشگاه لرستان ، می گوید: “و کسالت آنها را کاهش دهید.”

وی گفت: “با مقایسه رفتارهایی مانند قمار ، بازی های آنلاین و مصرف مواد مخدر در نوجوانان ، محققان معتقدند سو abuse مصرف مواد به آنها احساس متفاوتی از تجربه عادی در زندگی روزمره می دهد.” “بنابراین ، ما می توانیم استنباط کنیم که هرچه میزان کسالت در نوجوانی بالاتر باشد ، احتمال اعتیاد آنها به مواد مخدر و اعتیاد بیشتر است.”

نتایج این مطالعه نشان می دهد که نوجوانان وقتی به مرور زمان خسته می شوند ، کنترل و رفتار تکانشی خود را از دست می دهند تا در برابر استرس ناشی از مدرسه و سایر مناطق زندگی ، با کسالت کنار بیایند. احساسات و درک آنها دست دادن یکی از این اقدامات ، جلب رضایت فوری در حال حاضر است ، نه پاداش بیشتر در آینده.

بنابراین ، به نظر می رسد به منظور تجربه استرس شدید ، از بین بردن بی حوصلگی و رفع خستگی و یکنواختی ناشی از این احساس ، نوجوانانی که سطح بالایی از بی صبری دارند ، مستعد لذت های روانی مانند استفاده از مواد هستند.

زارعی اظهار داشت: اما تقویت شادی و اعتقادات معنوی به جوانان کمک می کند تا بی حوصلگی روانشناختی خود را مدیریت کنند و احتمال اعتیاد آنها را کمتر می کند. “ایمان و بهزیستی معنوی مهارت ها و منابعی هستند که متخصصان می توانند از طریق آموزش و مشاوره مداخلات را افزایش دهند.”

نتایج این نظرسنجی در فصلنامه “تحقیقات اعتیاد” متعلق به دفتر تحقیق و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا