جامعه

بیش از 36 درصد مساحت کردستان در بافت ناکار آمد شهری قرار دارد

مجله خانواده / کردستان مدیرکل راه و شهرسازی کشور گفت: حدود 36.44 درصد از مساحت شهر کردستان از سازه های ناکارآمد تشکیل شده است.

محمد صدیق ساواتی در مصاحبه با مجله خانواده اظهار داشت: در یک مطالعه از هفت شهر در ایالت با جمعیت بیش از 50 هزار نفر ، مشخص شد که میزان بافت بی نظمی 4 هزار و 2727 هکتار است که معادل یک شهر ایالتی است. شامل 36.44٪ مساحت است.

از میان بافتهای ناصحیح ذکر شده ، 373 هکتار دارای بافتهای تاریخی ، هزار و 376 هکتار بافتهای ناقص ، 336 هکتار بافتهایی با پیشینه روستایی ، هزار و 107 هکتار بافتهای شهری ناسازگار ، 1،602 هکتار است. این دهکده غیر رسمی است. تبدیل شدن

ثابتی ادامه داد: جمعیت هفت شهر مذکور 1000 و 61000 نفر است که از این تعداد 51 درصد یا 53.6 هزار نفر در پنج منطقه ذکر شده زندگی می کنند.

وی افزود: در شهر سنندج وضعیت تقریباً مانند هر شهر دیگری در ایالت است. مساحت مصوب طرح جامع شهر سنندج 4 هزار و 830 هکتار است که از این تعداد 182 هکتار بافت تاریخی ، 220 هکتار بافت های دارای نقص متوسط ​​و 123 هکتار بافت هایی با پیشینه روستایی است. ، 527 هکتار سازه های شهری ناسازگار و 646 هکتار سکونتگاه های غیررسمی است.

ساوتی در ادامه افزود: “ با بررسی این آمار ، اصلی ترین ناکارآمدی بافت های سنندج به دلیل عواملی از جمله فقر اقتصادی ساکنان ، مهاجرت جدی روستایی به شهرها و قیمت های حیرت آور زمین به دلیل کمبود زمین سانداژ بوده است. می توان نتیجه گرفت که به یک شهرک غیررسمی اختصاص داده شده است که نتیجه آن است. “

در عین حال ، طبق گفته مدیر راه و شهرسازی ، طبق مصوبات اسناد ملی در مورد فعال سازی ، بهسازی ، توانبخشی ، توانمندسازی ساختارهای شهری فرسوده و ناقص ، و آغاز جریان جدیدی از احیای ملی شهری ، اداره کل برای شهرهای سقز ، مریوان ، بانه ، قروه ، بیجار برنامه های جدید تهیه شده است.

محمد صدیق ثابتی در ادامه خاطرنشان می کند: یک اتفاق مهم در تهیه این طرح ها ، سازگاری با برنامه های فراگیر شهر بود. این می تواند یک گام مهم به سمت جهت مشترک تر در نوآوری بافت باشد.

“جدا از تهیه برنامه های ذکر شده ، DG در حال تهیه برنامه های شهری به صورت محلی در موقعیت های تاریخی و واسطه ای است و با اجرای آنها برای نوسازی و رونق وضعیت مهم است. از مجموع 10 پروژه در حال انجام 3 پروژه است که در بهبود کیفیت مسکن برای ساکنان و بهبود خدمات در سطح شهر مؤثر خواهد بود.

ثابتی گفت: “با استفاده از صلاحیت مهندسین با استعداد در زمینه توانبخشی ، ما می توانیم از طریق کمیسیون ماده 5 نواقص احتمالی در برنامه تفصیلی را شناسایی و از بین ببریم. برای مثال ، یک طرح جامع در منطقه آگازامان سنندج یک محور 16 متری وجود دارد. ”اجرای آن می تواند اساساً برنامه ریزی و معماری شهر را در این منطقه اشتباه بگیرد. در همین راستا ، با کمک مهندس مشاور در گروه آزمایشی معماری کلانشهر ، موضوع این راهرو از برنامه جامع و تفصیلی خارج شد و منطقه با وجود شغل سابق خود به حالت قبلی خود بازگشت. ..

وی گفت: “این رویکرد می تواند الگوی بسیار خوبی برای احیای بافت تاریخی و ایجاد جذابیت گردشگری برای آنها باشد. در شهرهای دیگر ایالت ، تغییرات جامع و مفصلی در برنامه نیز وجود دارد. در نتیجه نمونه ای از این رویکرد وجود دارد که شاهد بهبود کیفیت خانه های محله هستیم. “

محمد صدیق ثابتی گفت: “خوشبختانه ادبیات مربوط به ایجاد مجدد در ایالت ، به ویژه در شهر سنندج ، یک مشکل اساسی است و حجم و مقیاس پروژه های در دست اجرا اثبات این ادعاست.”

ثابتی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر پروژه های اصلی و اقدامات شهرداری ها در مناطق و مناطق هدف براساس مفهوم و سیاست بازآفرینی شهری صورت گرفته است. مهمترین مکان برای ایجاد این برنامه مشترک در دفتر مرکزی بازآفرینی پایدار شهری است. کردستان یا جانشین وی به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی منصوب شده است.

“علاوه بر دفتر مرکزی ، دفتر مرکزی شهر و گروه های کاری زیر نیز در تقویت تعامل دستگاه در سطح شهر و بهبود خدمات در مناطق ناکارآمد کمک می کنند.”

به گفته وزارت راه ، در برنامه شهر ایالتی آمده است كه پروژه هفت باغ با استفاده از روش نوسازی شهری طراحی می شود و زمین هایی كه كمترین تأثیر را در بهبود كیفیت زندگی برای شهروندان سنندجی دارند كه از زمین ، انبارها ، بزرگراه ها و ماشین آلات استفاده می كنند. و قدرت دارایی ها را مهار می کند. ، انبارهای تجهیزات سرویس و غیره خارج از محدوده قانونی شهر بوده و به مرزهای شهر منتقل می شوند.

“دارایی های باقیمانده به باغ هایی تبدیل می شوند که نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایران و کردستان است. این اقدام باعث افزایش سطح خدمات عمومی در شهر و در نتیجه نوآوری در بافت می شود.”

سابتی ادامه می دهد. “در حال حاضر جابجایی دستگاه های متعلق در حال انجام است. این کار پس از جابجایی هر دستگاه در باغ مربوط می تواند آغاز شود.”

محمد صدیق ساواتی گفت: “متأسفانه ، شاهد فقدان زمین و زمین متعلق به اداره راه و شهرسازی به دلیل شرایط توپوگرافی در شهرهای استان ، موقعیت اداره کل راه و شهرسازی هستیم.” این به عنوان یک نگرانی اساسی در حال پیگیری است. “

“این موضوع بخصوص در شهرهایی مانند ماریبان ، بانه و یارو حاد است ، زیرا مسائل مربوط به تولید زمین با معیارهای تعریف شده در دستور کار به طرق مختلف ایجاد می شود.”

ثابتی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 450 نفر به بانکهای مسکن مراجعه شده بودند اما سهمیه مصوب دولت 560 بود. این نشان می دهد که پذیرش افراد در این شرایط مطلوب تر نبود. مهمترین دلیل این امر این است که جمعیت ایالت برادران اهل سنت هستند و پرداخت هزینه این تسهیلات مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی در پایان یادآور شد: این موضوع در 53مین جلسه ستاد ملی بازسازی شهری پایدار که در بهمن سال گذشته برگزار شد ، مطرح شد ، به گفته مسئولان استانی ، این وضعیت را در قالب کرزال حسنا اعلام می کنند. تصمیم به پرداخت هزینه برای تسهیلات نوسازی گرفت. همچنین این امر به دلیل کمبود ظرفیت اقتصادی ساکنان بافت در ایالت ، عدم برنامه ریزی روشن شهرداری برای ادغام پلاک های فرسوده و اجرای ماده 16 قانون تولید و تأمین مسکن در سال 2008 است. عدم بازپرداخت تعهدات دولت و درنهایت هزینه های ناکافی تجهیزات ، دلیل دیگری است که مردم از تسهیلات نوسازی استقبال نمی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا