جامعه

ببر مازندران آخرین گونه منقرض شده در ایران است؟

29 ژوئیه روز جهانی ببر است. این بزرگترین گربه بومی آسیاست و به خاطر خطوط سیاه آن عمود بر خز نارنجی اش مشهور است. حدود نیم قرن پیش ، ایران زیستگاه یکی از زیرگونه های ببر ، مازندرانترا (ببر هیرکانیا) بود که به دلایل مختلف منقرض شده است.

به گزارش مجله خانواده به دلیل تنوع جغرافیایی و اقلیمی ، ایران دارای تنوع گونه ای ارزشمندی است و بر اساس آخرین تحقیقات و گزارشات کارشناسان محیط زیست ، تقریباً 1131 گونه جانوری از جمله پستانداران ، پرندگان ، خزندگان و دوزیستان وجود دارد. ایران دسته پستانداران ، با 194 گونه تأیید شده ، طیف وسیعی از حیوانات را از نظر اندازه شامل می شوند. البته به دلیل وجود گونه هایی مانند شیرهای ایرانی و ببرهای امروزی مازندران ، غنای گونه های پستانداران ایران نباید باعث افتخار باشد. نام.

مازندران زیرگونه ای از ببر است که در بخش هایی از چین ، آسیای مرکزی ، قفقاز و ایران وجود داشت ، اما بیش از 60 سال است که در ایران منقرض شده است. طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ، آخرین ببر ایران در سال 1337 در پارک ملی گلستان شکار شد. مهمترین علل انقراض ببرها در ایران شکار بی رویه آن ، تخریب زیستگاه ، به ویژه تخریب تالاب و استفاده از طعمه های سمی بود.

ببرها و شیرهای ایران منقرض شده اند ، اما تعداد کمی از پستانداران بزرگ در معرض خطر نیستند. جمعیت انواع مختلف پستانداران ، آبزیان و خزندگان در کشور طی قرن ها کاهش و کاهش یافته است ، اما شکار غیرقانونی ، تغییر کاربری زمین ، نابودی جنگل های خانگی و زیستگاه های طبیعی ، ما همچنان با حیات وحش در معرض خطر مواجه هستیم.

اگر گفته شود گونه ای در خطر انقراض نیست ، به این معنی است که سطح گونه های در معرض خطر آن گونه ها نسبت به گونه های دیگر مانند یوزپلنگ آسیایی ، اما به طور کلی خرس ، پلنگ و مالال برتری دارد .تمامی پستانداران بزرگ کشور ، از جمله یکی ، در شرایط بسیار بدی هستند.

جمعیت زیادی در میان پستانداران بزرگ یوزپلنگ آسیایی با داشتن کمتر از 100 نفر و کمتر از 1000 نفر پس از گوزن زرد در ایران ، وضعیت بحرانی تری نسبت به سایر گونه ها دارد. با این حال ، اقدامات اجرایی مناسب برای حفظ این امر انجام شده است. گونه ای بسیار امیدوار کننده.

شیرهای ایران نیز در ایران منقرض شده بودند ، اما قبل از انقلاب 1978 ایران ، برنامه هایی برای قیامت کنار گذاشته شد و بازگشت به ایران با توافق باغ وحش پارک ارم و انجمن جانورشناسی آبزیان اروپا آغاز شد. قیامت در کشور شیر نر ایرانی به نام “کامران” در سال 1998 از باغ وحش بریستول انگلستان به باغ وحش تهران منتقل شد و “هارمن” نام گرفت.

گونه های منقرض شده پرندگان مهاجر هستند و تنها اعضای بازمانده از جمعیت غربی هستند. درنایسی بری این در جهان است و تنها یکی از جمعیت آن باقی مانده است. یک مونوپاد سیبری به نام “امید” معمولاً در ماه نوامبر وارد ایران می شود و در اواخر زمستان به زیستگاه اصلی خود بازمی گردد.

بسیاری از گونه های حیات وحش ایران در معرض خطر هستند ، اما برخی از آنها در سطح جهان در معرض خطر نیستند. “مرال” جنگل های شمال کشور و گونه های غربی “شوکا” اگرچه در معرض تهدید جهانی نیست ، عمدتا به دلیل شکار غیرقانونی و استفاده از زمین بسیار در معرض خطر هستند. تغییر ، جنگل زدایی. جمعیت این گونه ها کاهش یافته است. و جمعیت های باقی مانده از این گونه ها را می توان گفت در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده هستند.

پلنگ این گونه در بین گربه های جهان بیشترین توزیع را دارد و به دلیل سازگاری بالا با انواع زیستگاههای کوهستانی ، علفزار ، جنگلی و بیابانی ، در تمام ایالتهای کشور ساکن است و چندان متراکم نیست. بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست ، پلنگ یکی از گونه های در خطر انقراض است و شکار غیرقانونی پلنگ و قرار دادن لاشه های سمی مهمترین عوامل انقراض این گربه ها در ایران است. زیرگونه پلنگ ایرانی در فهرست سرخ IUCN در خطر انقراض است. برنامه ریزی جدی برای حفاظت از آن لازم است ، به ویژه در خارج از مناطق حفاظت شده که جمعیت شکار طبیعی به سرعت در حال کاهش است.

آنلاین خزر همچنین گونه ای در خطر انقراض با میلیون ها تا کمتر از 50 هزار نفر است و اگرچه جمعیت فوک هنوز زیاد است ، تنها زیستگاه دریای خزر است ، بنابراین کاهش جمعیت تهدید کننده است. علاوه بر این ، پنج گونه خاویار ماهی که در دریای خزر زندگی می کنند در معرض خطر هستند زیرا از گونه های ماده و باردار برداشت می شوند و فقط در دریای خزر زندگی می کنند.

در ایران 10 گونه لاک پشت وجود دارد که 5 گونه از آنها دریایی هستند و فقط در خلیج فارس و خلیج عمان زندگی می کنند.هر روز5 گونه از لاک پشت های دریایی ایران آنها زیستگاه محدودی برای تخم ریزی در سواحل جنوبی ایران دارند و در خطر انقراض هستند. بنابراین ، هنگام توسعه این سواحل باید به این زیستگاه ها توجه شود تا هنگام تخم ریزی با لاک پشت ها تداخل نداشته باشند.

زیستگاه برخی از خزندگان در کشور مانند افعی و افعی آل بولتز در غرب ایران بسیار محدود است و به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. از آنجا که این خزندگان زیستگاه جزایر کوچک هستند ، تهاجم به این زیستگاه ها می تواند باعث انقراض جدی این گونه ها شود. انواع دیگر خزندگان ، مانند سمندر ، در معرض تهدید تجاری شدن هستند. برخی از آنها به عنوان گونه های زینتی وارد گروه قاچاق شدند و این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای جمعیت آنها شد. با این حال ، اقدامات خوبی توسط سازمان های غیردولتی انجام شد که توانستند به چنین سمندرها کمک کنند.

حفاظت فیزیکی از گونه های در معرض خطر شامل افزایش تعداد و سطح آگاهی و سواد محیط بانان ، اجرای صحیح و اصولی پرورش اسیر ، حفاظت از زیستگاه ، آموزش جامعه ، بیمه دام ، زمین های کشاورزی و خرس ، گراز یوزپلنگ های آسیب دیده یکی از توصیه های کارشناسان برای حفاظت از گونه های حیات وحش

به گزارش مجله خانواده ، اقدامات زیادی برای حفاظت از گونه های حیات وحش ایران انجام شده است و در سال های اخیر برخی آگاهی عمومی از این گونه ها و عوامل تهدید کننده آنها وجود دارد. به نظر می رسد هنوز به خوبی محافظت می شود. تنوع حیوانات ملی این نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا