جامعه

افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر/گروه‌های حساس از حضور در فضای باز خودداری کنند

آلاینده های ازن کیفیت هوای تهران را برای پنج روز اول ماه ژوئن برای گروه های حساس ناسالم کرده است. شرکت کنترل کیفیت هواپیمایی تهران توصیه می کند که همه افراد ، به ویژه گروه های حساس ، فعالیت های فضای باز را در چنین شرایطی کاهش دهند.

به گزارش مجله خانواده ازن یک آلاینده خطرناک است که می تواند عملکرد ریه را کاهش دهد و علائم بیماری تنفسی را افزایش دهد. به همین دلیل ، بعد از ظهرها و بعدازظهرها گروه های حساس باید از حضور در فضای باز خودداری کنند. در اینجا چند نکته در مورد آلاینده های ازن آورده شده است:

آلاینده هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید آلاینده های ازن (O3) تولید می کنند. اکسیدهای نیتروژن محصولات احتراق خودروها ، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه دیزلی است. ترکیبات آلی فرار نیز از بخارات بنزین و فعل و انفعالات سوخت تولید می شوند.

* وسایل نقلیه دیزلی ، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز آلودگی ازن هستند. همه این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند.

ازن یک آلاینده تابستانی است و در زمستان نیز در جو تهران وجود دارد ، اما در این فصل نور خورشید و دما به اندازه کافی بالا نیستند که ازن از حد استاندارد فراتر نرود.

* با توجه به افزایش اخیر دما و نور خورشید ، غلظت ازن در تهران در حال افزایش است. علاوه بر این ، یک سیستم دقیق تر برای اندازه گیری آلودگی هوا به اندازه گیری دقیق آلودگی ازن در تهران کمک کرد.

ازن در اتمسفر فوقانی و آلاینده های ازن از یک نوع هستند ، اما برای جلوگیری از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین ، ازن موجود در جو فوقانی باید در جو وجود داشته باشد ، اما ازن روی سطح یک آلاینده سمی است.

* طبق گفته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، افزایش غلظت آلاینده های ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، بدتر شدن آسم و سایر اختلالات ریوی می شود. ازن برای مرگ زودرس نیز مثر است.

* همراه با این ، غلظت آلاینده های ازن از اواسط ژوئن تا اواسط آگوست از ساعت 12:00 به 18:00 افزایش می یابد. بنابراین ، توصیه می شود که همه در این زمان ها حضور خود را در فضاهای باز کاهش دهند.

گروه های حساس مانند کودکان ، زنان باردار ، افراد مسن و بیماران نسبت به گروه های دیگر نسبت به افزایش انتشار ازن حساسیت بیشتری دارند ، بنابراین در این دوره باید از انجام فعالیت های شدید در فضای باز خودداری شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا