بین الملل

کانتینر‌های حمل بار با استفاده از پلمب‌های هوشمند ردیابی می‌شوند

توسط فناوران ایرانی محقق شد؛

یک شرکت فناور فعال در حوزه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی موفق به طراحی و ارائه نوعی پلمب هوشمند شده است که امکان رصد و ردیابی کانتیرهای حمل بارها را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرقت کانتینرهای حمل بار و محتوای گران قیمت و ارزشمند داخل آن و جلوگیری از ورود کالا‌های ممنوعه، مضر و حتی قاچاق انسان به داخل کشور از طریق اضافه یا کم کردن محتوای کانتینرها، یکی از دغدغه‌های اپراتور‌های ترمینال، صاحبان کالا، صاحبان خطوط کشتیرانی و نهاد‌های حاکمیتی، نظارتی و امنیتی است.

به همین منظور سالیانه، هزینه‌های بسیار زیادی صرف انجام رویه‌های کنترلی و امنیتی، سیستم‌های نظارت تصویری و محیطی، حصارکشی و ایجاد موانع امنیتی در یارد‌ها و اطراف کانتینر‌ها و بهره‌گیری از نیروی حفاظتی و امنیتی به منظور کنترل فیزیکی منظم وضعیت کانتینر‌ها می‌گردد. البته، با وجود درنظرگرفتن این نوع راهکار‌های سنتی امنیتی، بازهم حوادث امنیتی در رابطه با کانتینر‌ها و محتوای آن‌ها رخ می‌دهد و باعث ضرر و زیان مادی و معنوی زیادی برای ذی‌نفعان می‌گردد.

بدین منظور یک شرکت فعال در حوزه اینترنت اشیاء محصولی را با هدف ایجاد بستر مشترکی به منظور مانیتورینگ آنلاین و هوشمند وضعیت امنیتی کانتینر‌ها ارائه کرده است که می‌تواند چالش‌های این حوزه را به حداقل برساند. از این رو به سراغ مدیران این شرکت فناور رفتیم و با محمدامین مردانیان مدیر پروژه مانیتورینگ کانتینر‌ها گفت‌وگو کردیم.

مردانیان با اشاره به این محصول فناورانه و هوشمند توضیح داد: این دستگاه روی تمامی کانتینر‌هایی که وارد کشور می‌شود قابلیت نصب شدن دارد که از طریق آن رصد و رهگیری کانتینر‌ها به صورت برخط ممکن می‌شود؛ این پروژه از بندر رجایی شهر آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پروژه ما با دو محصول مدیریت می‌شود یکی از آن‌ها ردیاب‌های ضد آب است که می‌تواند حرارت بالای ۵۵ درجه را تحمل کند و با جی‌پی‌اس‌های موجود در بازار متفاوت است، محصول دیگر پلمپ‌های هوشمند است. پلمب‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود پلاستیکی و سنتی هستند، اما این پلمب‌های هوشمند دارای قفل دیجیتال است و قابلیت نصب سیم کارت دارد و بر بستر شبکه اینترنت فعال است.

مدیر پروژه این محصول بیان کرد: علاوه بر پلتفرم اینترنت اشیاء که یکی از بخش‌های مهم لجستیک و حمل و نقل است، ما برنامه کاربردی دیگری طراحی کردیم که شهریور ماه نصب و بهره برداری می‌شود. این اپلیکیشن برای صاحبین کالا، شرکت‌های کشتیرانی و مالکین کانتینر‌ها قابل استفاده است. همچنین در فاز‌های بعد روی کانتینر‌های یخچالی و کالا‌های فله قابل استفاده می‌باشد.

مردانیان افزود: به منظور مانیتورینگ وضعیت امنیتی کانتینر و سایر پارامتر‌های مرتبط با آن و جمع‌آوری، تحلیل و نمایش داده‌های از راه‌دور، از این پلمب دیجیتال استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: این پلمب دیجیتال درواقع یک قفل الکترونیکی هوشمند با تنوعی از قابلیت‌ها است که با استفاده از شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های تلفن همراه و شبکه‌های ماهواره‌ای داده‌های مرتبط با امنیت کانتینر را به سامانه مانیتورینگ آنلاین و هوشمند منتقل می‌کن. محل نصب این وسیله روی زبانه درب کانتر است که هرباز و بسته شدنی را به اطلاع صاحبین کالا و شرکت‌های ذینفع می‌رساند.

نویسنده تحریریه مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با رویکردی منحصر به فرد. با توانایی تحلیلی قوی و طرح سوالات کلیدی، شما را در قلب اتفاقات جهانی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده، به شما اخبار جهانی را منتقل می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا