چین: به دنبال اهداف خودخواهانه در خاورمیانه نیستیم

وی در توئیتی نوشت: “چین به كشورهای منطقه در مواجهه با فشار و آشفتگی خارجی ، حفظ استقلال و یافتن الگوهای مبتنی بر صفات اجتماعی و حاكمیت كمك می كند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: “ما به کشورهای منطقه کمک می کنیم تا برای حل اختلافات منطقه ای از سایه رقابت قدرت های بزرگ خارج شوند.”

هوآ چونينگ افزود: “چین به دنبال اهداف خودخواهانه ، نظامی گری منطقه ای یا حوزه نفوذ در خاورمیانه نیست.” از طرف دیگر ، ما روحیه مشارکت برابر را حفظ می کنیم ، به گزینه های کشورهای منطقه احترام می گذاریم و دوست داریم از طریق همکاری صمیمانه به صلح و توسعه منطقه کمک کنید. “

اخیراً وزرای خارجه چین به چندین کشور منطقه از جمله عربستان سعودی ، ایران و امارات متحده عربی سفر کرده اند.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین معروف به برنامه 25 ساله ، شنبه گذشته توسط دو وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف و وانگ یی در تهران امضا شد. این سند در مورد توانایی ها و چشم اندازهای همکاری دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه های مختلف مانند اقتصاد و فرهنگ بحث می کند.

پکن در سالهای اخیر یکی از شرکای تجاری مهم ایران بوده است و می گوید وال استریت ژورنال قبلاً اعلام کرده بود که امضای سند راهبردی بین ایران و چین مانع برنامه های آمریکا برای جداسازی تهران شده است.

23311

دکمه بازگشت به بالا