بین الملل

چرا مصر در نشست‌های ضد ایرانی شرکت می‌کند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله خانواده، مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا در دهه اخیر شاهد تغییرات سریع و شگرفی بوده است. از توسعه موسوم به «بهار عربی» تا بحران سوریه و جنگ یمن، تا قلعه بازیگران متعدد و تشکیل جبهه های مختلف. شکست نقشه های صهیونیست ها و آمریکا در سوریه و بقیه قدرت ها، بشار اسد، شکست تهاجم گسترده به یمن، شکست مستمر دولت اسرائیل در غزه و خلاصه جبهه مقاومت. و افشای روابط محرمانه اعراب با صهیونیسم همه در حال ترسیم چهره جدیدی در منطقه غرب آسیا هستند.

این در حالی است که همزمان با تحولات به نفع جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه، خط مقدم آمریکا، اسرائیل و اعراب نیز به سمت ایجاد اتحادی با عنوانی متفاوت از اتحاد این فعالیت ها به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ افزایش یافته است و در سال های اخیر کنفرانس های متعددی اعم از محرمانه و علنی برگزار شده است که موضوع «مقابله با ایران» یکی از مهمترین ویژگی های آن است.

موضوع این مقاله حضور مصر در چنین کنفرانس هایی است. منطق قاهره از نظر تامین منافع ملی برای حضور در کنفرانس هایی که با هدف ائتلاف با ایران تشکیل شده است چیست؟

منابع خبری روز گذشته (6 خرداد) اعلام کردند که نشست دیپلمات های مصر، مراکش، امارات، بحرین و آمریکا با حضور مقامات اسرائیلی در منامه، پایتخت بحرین آغاز شد. بر اساس گزارش ها، یکی از مهم ترین اهداف این کنفرانس تهیه پیش نویس طرح کنفرانس برای کارگروه ملی و اداره صیونیستی است که از آن به عنوان قانون کار در زمینه همکاری امنیتی منطقه ای یاد شد.

روز یکشنبه، وال استریت ژورنال گزارش داد که واشنگتن در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیلی و عرب برگزار کرد تا در مورد تعدیل‌ها برای مقابله با قابلیت‌های موشکی و پهپادهای ایران گفتگو کند.

جلسه ای که قبلاً اعلام نشده بود در شرم الشیخ مصر برگزار شد تا در مورد اینکه چگونه چنین مجموعه ای از نیروهای بلندپایه اسرائیلی و عرب تحت نظارت ایالات متحده می توانند از خود در برابر “تهدیدهای مشترک” محافظت کنند، بحث شود. این اولین بار بود که من.

این کنفرانس مقامات ارشد نظامی از اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، مصر و اردن را گرد هم می آورد و اسرائیل و همسایگانش در مراحل اولیه بحث درباره پتانسیل همکاری نظامی هستند.

در همین حال، وزیر جنگ اسرائیل، بنی گانتز، در 20 ژوئن گفت که اسرائیل «اتحاد دفاع هوایی خاورمیانه» به رهبری آمریکا را تشکیل داده است و مدعی شد که این دستگاه قبلاً حملات ایران را متوقف کرده است. ماه.

همانطور که قبلا ذکر شد، تشکیل چنین ائتلافی از زمان دونالد ترامپ، زمانی که قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، مصر و اردن یک اتحاد استراتژیک خاورمیانه تشکیل دادند، بیشتر بوده است. با جدیت دنبال شد (MESA) بده.

در ماه مارس، نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیلی و عرب در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شد تا درباره چگونگی هماهنگی توانایی های موشکی و پهپادهای ایران بحث شود.

در این راستا 10 روز پایانی اسفندماه شاهد اولین توسعه خصوصی در سطح روابط کشورهای منطقه بودیم. این تحولات با برگزاری کنفرانس سه جانبه مصر، امارات و اسرائیل، کنفرانس چهار جانبه در ارکابا بین اردن، مصر، امارات و عراق و صحرای نقف با حضور وزیر امور خارجه اسرائیل آغاز شد. ملاقات. ، ایالات متحده ، مصر ، امارات متحده عربی ، بحرین ، مراکش.

نتایج این دیدارها منجر به رایزنی های کلی درباره اتحاد اعراب و اسرائیل در مقابله با امواج ایران و تهدیدات منطقه ای شد. این زمانی بود که قطارهای مذاکرات هسته‌ای بدون منتهی به راه‌حل خاصی که تهران را ملزم می‌کرد سپاه پاسداران و ارتش کود را محدود کند یا مکانیزمی برای مهار قدرت پهپادها و موشک‌ها ایجاد کند، از سر گرفته شد. مسیر ایران را کاهش دهید. این در حالی است که اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس از احتمال حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا عصبانی هستند.

بسیاری از تحلیل ها ماهیت نقش مصر را در این جنبش های ضد ایرانی زیر سوال برده اند. سوال اصلی این است که چرا قاهره در چنین جنبش هایی شرکت می کند که هیچ ربطی به نگرانی ها و تهدیدات امنیت ملی ندارد، به عبارت دیگر مصر در این کنفرانس ها مورد بحث قرار می گیرد، چقدر قبول دارید؟

مصر در آشفتگی و بحران اقتصادی

نخست، تلاشی برای تحلیل تحولات اخیر مصر به بحران اقتصادی می‌پردازد که قاهره را به اعلام برنامه‌ای با عناصر و مفاد خاص برای ریاضت اقتصادی برای پرداختن به اثرات منفی روسیه سوق می‌دهد.جنگ باید-اوکراین. توجه کنید.

بنابراین، جنبه های اقتصادی در اینجا رفتار سیاست خارجی اصلی قاهره را توضیح می دهد، زیرا مصر به نقدینگی مالی، سرمایه گذاری، حمایت فوری و روابط اقتصادی جدید نیاز دارد.

در سطح دیپلماتیک، برخی بر این باورند که قاهره حداقل مجبور شد در یک جلسه تونل شرکت کند و در یک عکس یادگاری از مراسم اختتامیه شرکت کند. یک صحنه تاریخی بی سابقه.


نشست شش جانبه در نقب تحت اشغال جنوب فلسطین

این دیدگاه با این واقعیت تأیید می شود که قاهره تمایل چندانی به درگیری با ایران ندارد. از سوی دیگر، نیاز به حمایت مالی از سوی قدرت های نفتی خلیج فارس و رابطه با اسرائیل وجود دارد که می تواند جایگزین های بسیار خوبی در زمینه انرژی و غذا در قاهره باشد. این حمایت تا حدی به حضور مصر در جنبش اخیر بستگی دارد.

از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مصر به دلیل حساسیتی که داشت، به دنبال تعادل خطرناکی بود و امیدوار بود با کمترین ضرر ممکن، بیشترین سود را به دست آورد. با این حال، این مشکل در نقطه تلاقی منافع و اهداف قدرت که قاهره به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن سروکار دارد، بسیار دشوار و پیچیده است.

یک منبع دیپلماتیک مصری به وب سایت تحلیلی مصر 365 گفت: “مصر ترجیح می دهد ایران را تحریک نکند. ما بخشی از ائتلاف نظامی با دولت اشغالگر نخواهیم بود.” آژانس های مصری قاطعانه بر این باورند که اسرائیل اولین دشمن استراتژیک است. این باور تغییر نکرده و نخواهد شد. من ترجیح می دهم با تهدیدات احتمالی ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک مقابله کنم.

مصر در تلاش برای ایجاد تعادل است

به نقل از سخنان مقامات اسرائیلی، آنچه در ماه های اخیر در رسانه های عبری منتشر شده است با کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی خلیج فارس و مصر ائتلاف منطقه ای با جنبه های امنیتی و نظامی همراه بوده است که نشان دهنده تمایل دولت صهیونیستی به فرم. به گزارش شبکه خان، ییل راپید پیشنهاد داده است تا وزرای خارجه عرب که در کنفرانس نقاب شرکت می کنند اجازه تشکیل ائتلاف منطقه ای را بدهد.

این شبکه به نقل از یک منبع نزدیک به راپید گفت: «او با وزیر خارجه است. [عربی] ما در مورد امکان تشکیل ائتلاف منطقه ای هم در مورد تهدید پهپادهای ایران و هم در مورد حملات نیروی دریایی گفتگو کردیم.

در همین رابطه روزنامه یدیوتو آرونوس نوشت که سلاح های گرم لیزری جدید از جمله این پیشنهادها برای شرکای عرب اسرائیل برای ایجاد سامانه دفاع هوایی اخیراً راه اندازی شده است. بنابراین، این نشان دهنده تمایل اسرائیل برای مذاکره برای ائتلاف نظامی مشترک هوا به هوا با ایران است.

منابع دیپلماتیک مصری: طرح‌های اسرائیل سطوح بی‌سابقه‌ای از هماهنگی را فراهم می‌کند که مصر خود را موظف به پاسخگویی به آن نمی‌داند.

در همین حال، منابع دیپلماتیک مصری به سایت مصری 365 گفتند که این برداشتی است که توسط اسرائیل پیشنهاد شده و کشورهای عربی آن را پذیرفته اند، اما قاهره علاقه ای به آن ندارد. به ویژه، این طرح برای ایجاد سطوح بی سابقه ای از تعدیل است که مصر احساس نمی کند موظف به پاسخگویی به آن است. [طرح اسرائیل] در عین حال، امکان شکل‌های دیگری از روابط را ایجاد می‌کند که هدف اصلی را مبهم می‌سازد. [این واقعیت نیز وجود دارد] اینکه مصر جزء بانک هدف ایران نیست.

در همین رابطه، منابع مصری در پایگاه اینترنتی العربی الجدید اعلام کردند که جریانی قوی در بخش امنیت ملی ارتش ملی و اطلاعات مصر در انکار دست داشتن در ائتلاف نظامی علیه ایران شکل گرفته است.

به گفته منابع، برخی از رهبران ارشد نظامی مصر در چندین کنفرانس نظامی در حال مداخله مستقیم نظامی با ایران بوده اند که در کنفرانس بخش امنیت ملی سازمان اطلاعات مصر نیز تکرار شده است و من صریحا با آن مخالفت کردم. بر اساس این گزارش، این دیدار پس از رویارویی با ایران و بحث درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه» برای الحاق مصر انجام شد.

کشورهای عربی در مصر، ایران و خلیج فارس

مصر متوجه می شود که بر خلاف سیاست بی طرف خود، کشورهای نفتی خلیج فارس مدام تحت تقاضای موضع گیری سختگیرانه علیه ایران هستند، در حالی که همین کشورها روابط خود را با تهران از سر خواهند گرفت. در اواخر دسامبر سال گذشته، مشاور امنیت ملی امارات (معروف به مرد آشتی امارات)، شیخ طحون بن زاید، از ایران بازدید کرد. این اولین دیدار در نوع خود برای مقامات ارشد اماراتی از زمان بدتر شدن روابط بین دو کشور در سال 2016 بود. پس از این سفر، ایران اعلام کرد که هیئت اماراتی دعوت رسمی از ابراهیم رئیسی برای سفر به امارات متحده عربی صادر کرده است.

موضع عربستان سعودی در قبال ایران و تغییراتی که در این زمینه رخ داده است همچنین از قاهره می خواهد تا در نحوه رسیدگی به یکی از حساس ترین حوادث منطقه تجدید نظر کند.

این سفر همچنین جهشی بزرگ در روابط دو کشور ایجاد کرد و در سخنان مقامات برجسته اماراتی گام های بلندی برداشت. شیخ تنون در گفتگو با علی شمهانی دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران، تقویت روابط دوستانه و دوستانه ابوظبی و تهران را یکی از اولویت های امارات متحده عربی دانست.

موضع عربستان سعودی در قبال ایران و تغییراتی که در این زمینه صورت گرفته نیز فشارهای مهمی برای قاهره است تا با توجه به تغییرات سریعی که در پرونده های منطقه رخ می دهد، در مدیریت یکی از حساس ترین حوادث منطقه تجدید نظر کند. معادلات منطقه خاورمیانه

برای درک میزان تغییر موضع عربستان می توان به اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که قرار است پدرش را به تخت سلطنت برساند، اشاره کرد. او در 27 آوریل 2021 از موضع کشورش در قبال ایران به گونه ای صحبت کرد که تغییرات قابل توجهی را در لحن ریاض نشان داد.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: ایران کشوری همسایه است و آرزوی ما این است که با ایران رابطه خوب و ویژه ای داشته باشیم.

ما نمی‌خواهیم شرایط ایران سخت باشد، برعکس، ما می‌خواهیم ایران شکوفا شود. این به نفع ما هم است. آنها هم به عربستان سعودی علاقه دارند. منطقه و جهان را به سمت رشد و شکوفایی سوق می‌دهد. “او اضافه کرد.

این گفته کاملاً با خود وینسالمان در سال 2017 که بر عدم همگرایی با دولت ایران تاکید کرده بود، متفاوت است. بن سلمان در آن زمان ایران را کشوری بر اساس «ایدئولوژی افراطی مندرج در قانون اساسی خود» توصیف کرد و اینکه عربستان سعودی هدف اصلی حکومت ایران است. او همچنین قول داد که برای انتقال جنگ به ایران تلاش کند.

بنابراین در بحبوحه این تغییرات شگرف در نگرش شریک خلیج فارس مصر نسبت به ایران و علیرغم همه تغییرات و تغییرات منطقه که کاملاً با سیاست های کشورهای خلیج فارس در قبال ایران مغایرت دارد، در عوض از قاهره می خواهند. یک موضع محکم در تهران هستند.

جنبه اقتصادی در اینجا اقدامات عمده سیاست خارجی قاهره را توصیف می کند زیرا مصر به نقدینگی مالی، سرمایه گذاری، حمایت فوری و روابط اقتصادی جدید نیاز دارد.

جدا از همه موارد فوق، مصر و ایران دیدگاه های نزدیکی به دولت سوریه دارند و در عین حال روابط گرمی با عراق دارند. او همچنین سال گذشته دو بار به بغداد سفر کرد. بد نیست به مقاله صبح امروز روزنامه عراقی السبا اشاره کنیم که نوشته بود جمهوری اسلامی ایران ممکن است برای بهبود روابط تهران و قاهره در عراق میانجیگری کند. به طور کلی، مقاله دیگری می تواند به موارد مختلف همگرایی بین مصر و ایران بپردازد و پتانسیل بالایی را که برای بهبود روابط بین دو کشور وجود دارد بررسی کند.

در خاتمه، اگر مصر با مسائل اقتصادی و بحرانی مواجه است، قاهره بسیاری از گزینه های تحمیل شده توسط دیگران را نپذیرفت، اما اکنون باید، اما اکنون، تلاش می کند تا حد امکان خود را برای بهبود شرایط بد اقتصادی تطبیق دهد.

انتهای پیام/م/ت 21


دکمه بازگشت به بالا