بین الملل

پاسخ نظامی چین به تبانی تایپه و واشنگتن

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله خانواده، وزارت دفاع چین سفر نماینده کنگره آمریکا به تایوان را به شدت محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری خلق چین دانست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع چین اعلام کرد که ارتش این کشور در پاسخ به تبانی تایپه و واشنگتن در حال برگزاری رزمایش و گشت زنی در اطراف تایوان است.

وو چنگ، سخنگوی رسمی وزارت دفاع چین در بیانیه ای گفت: [سفر] این کشور اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک ایالات متحده و چین را نقض می کند، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض می کند و سیگنالی نادرست به نیروهای جدایی طلب مدافع استقلال تایوان می فرستد. ملتی به عنوان ویران کننده صلح و ثبات در تنگه تایوان که تصویر ایالات متحده را کاملاً آشکار می کند.

پکن همچنین به واشنگتن و تایپه هشدار داد که تلاش برای استفاده از جزایر برای تسلط بر چین محکوم به شکست است.

هیئتی از قانونگذاران آمریکایی به رهبری سناتور دموکرات اد مارکی و چهار قانونگذار دیگر از مجلس نمایندگان این کشور روز یکشنبه وارد تایوان شدند.

به گزارش رویترز، ارتش چین روز دوشنبه (15 اوت) اعلام کرد که همزمان با بازدید گروهی از قانونگذاران آمریکایی از جزیره و دیدار با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، تمرینات بیشتری را در نزدیکی تایوان انجام داده است.

فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین گفت این رزمایش “بازدارنده ای جدی برای ادامه مانورهای سیاسی ایالات متحده و تایوان و تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان” است.

پیش از این، “لیو شیائومینگ” نماینده ویژه دولت چین در امور شبه جزیره کره به شدت به سفر تحریک آمیز قانونگذار آمریکایی به تایوان پاسخ داد و از واشنگتن خواست تا از مداخله در امور داخلی چین دست بردارد و سیاست “چین واحد” را ایجاد کند. پایبند باشد ” خط مشی.

لیو در صفحه توییتر خود نوشت: «این یک حرکت بسیار خطرناک مانند بازی با آتش است. کسانی که با آتش بازی می کنند کشته می شوند. ما از کشورهای مربوطه می خواهیم که به سیاست چین واحد پایبند باشند، به درستی با موضوع تایوان برخورد کنند و از مداخله در امور داخلی پکن دست بردارند. وی افزود: هرکسی که بخواهد مانع از اتحاد مجدد تایوان با چین شود، با “دیوار فولادی عظیم” که توسط بیش از 1.4 میلیارد نفر از مردم این کشور ساخته شده، روبرو خواهد شد.

سفارت چین در واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: اعضای کنگره باید مطابق با سیاست چین واحد دولت آمریکا عمل کنند.

پیش از این «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفری جنجالی بدون توجه به اعتراضات چین وارد تایوان شد. او گفت واشنگتن نمی تواند به چین اجازه دهد سطوح جدیدی از فشار را بر تایوان وارد کند و استدلال کرد که تحریم های پکن علیه او ناچیز است.

تایوان بخشی از چین محسوب می شود که مدعی جدایی طلبی است. ادعایی که توسط کشورهای جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است. پکن همواره با تماس نمایندگان تایوانی با مقامات غربی به ویژه مقامات ارشد و مقامات نظامی کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد مخالف بوده و اینگونه بازدیدها ناقض اصل چین واحد و ارسال سیگنال اشتباه به نیروهای تجزیه طلب تایوان است.

انتهای پیام /ص




این مقاله را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا