بین الملل

وزیرخارجه آمریکا: اول ایران به تعهداتش عمل کند بعد ما تصمیم می‌گیریم/تا بازگشت به برجام راه زیادی داریم

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد چگونگی بازگشت خود به برجام صحبت کرد.

او اضافه کرد: رئیس جمهور بایدن گفت كه اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد كاملاً عمل كند ، ایالات متحده نیز همین كار را انجام خواهد داد و از جمله آن را به عنوان بستری برای توافق های بلند مدت و محكم تر استفاده می كند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: هنوز راه طولانی برای رفتن وجود دارد. ایران در برخی زمینه ها این توافقنامه را رعایت نکرده است و آنها باید برای انجام تعهدات خود بازگردند تا ببینند آیا آنها اقدامی انجام داده اند یا خیر. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

بلینکن در مورد نحوه برخورد آنها با این موضوع گفت: “وقتی ایران از بلینکن پیروی می کند ، ما یک تیم قوی از متخصصان ایجاد می کنیم تا دیدگاه های مختلف را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات در نظر بگیریم.”

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما هفته آینده یک کنفرانس مطبوعاتی روزانه را آغاز خواهیم کرد.” رئیس جمهور بایدن گفت که این جلسات باید دارای شفافیت ، حقیقت و واقعیت باشد.

وی درباره اولویت های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن سیاست های دولت سابق آمریکا گفت: “ما سیاست های قبلی را بررسی و تجدید نظر می کنیم.” ما به موضوع تحریم های حوثی ها توجه می کنیم. آنها صنعا را تجاوزکارانه و اشغال کردند ، وارد مناطق روستایی شدند و به عربستان سعودی حمله کردند. فضایی ایجاد کرده که می توانید ببینید و خلا with را با گروه های رادیکال پر کنید.

وی گفت: “کارزار سعودی همچنین به ایجاد یک بحران انسانی خطرناک در جهان کمک کرد.” در بحبوحه این بحران ، ما همه تلاش خود را برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم انجام می دهیم. حوثی ها در حال حاضر حدود 80٪ از یمن را تشکیل می دهند و ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اقدامات ما اوضاع را بدتر نمی کند.

“ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم كه آمریكایی ها نه تنها كاری برای كمك به مردم یمن انجام می دهند ، بلكه هرگز در كمك های بشردوستانه دیگران تداخل نمی كنند.” این اولویت ما است. این یكی است.

وی با تماس جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا با طرف روسی و اینكه آیا ایالات متحده تحریم روسیه را بررسی می كند ، گفت: “ما قبلاً در مورد وضعیت الکسی ناوالنی و وضعیت حقوق بشر روسیه ابراز نگرانی كرده ایم.” شگفت آور است که چرا روسیه اینقدر از یک نفر می ترسد.

وی افزود: “آیا روسیه برای کشتن آمریکایی ها در افغانستان هزینه پرداخت یا در انتخابات 2020 مداخله کرد ، ما در حال ارزیابی پتانسیل و عواقب استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن ناوالنی هستیم.”

بلینکن گفت: “صدای ناوالنی صدای بسیاری از شهروندان روسی است که باید بشنوند.” ما هیچ چیزی را مستثنی نمی کنیم ، اما همه آنها باید مورد تحقیق قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فروش سلاح به عربستان سعودی و مالکیت صحرای مراکش گفت: “ما کاملا از توافق ابراهیم حمایت می کنیم. ما معتقدیم که این یک پیشرفت بسیار مثبت است و ما آنها را در این زمینه تشویق می کنیم و در سالهای آینده این مسئله را بیشتر پیش خواهیم برد.

وی گفت: “همه دولت ها به طور سنتی فروش همه سلاح ها را مطابق با اهداف سیاست خارجی ما کنترل می کردند و ما هم اکنون این کار را انجام می دهیم.”

بلینکن درباره توافق طالبان ایالات متحده گفت: “ما باید دقیقاً بفهمیم که این توافق نامه در مورد چیست.” تعهدات طالبان و تعهداتی که ما گرفته ایم چیست؟ من می خواهم از خلیل زاد بخواهم که به عنوان نماینده ویژه افغانستان به کار خود ادامه دهد.

وی در مورد رابطه با چین گفت که این رابطه ویژگی های خاصی دارد و مهمترین رابطه در جهان است. در این رابطه یک قسمت رقابتی وجود دارد و یک منطقه همکاری به نفع هر دو کشور متقاضی همکاری وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا مبارزه با تغییر اقلیم را یکی از آنها خواند و ابراز امیدواری کرد که برای مبارزه با گرم شدن کره زمین همکاری کنیم. با این حال ، بسیاری از مسائل نگران کننده برای چین وجود دارد.

بلینکن گفت: “وقتی ما این نگرانی ها را برطرف می کنیم ، ما در حال تلاش برای ایجاد یک برنامه تغییر آب و هوا هستیم.”

311311

دکمه بازگشت به بالا