بین الملل

واکنش روسیه به تحریم‌های اروپا علیه ایران

به گزارش خبرگزاری لیانوفستی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال احتمالی تحریم‌ها علیه ایران به دلیل ارسال سلاح به روسیه پاسخ داد و در پاسخ نوشتم: در کانال تلگرامی خود نوشت: «آیا جوزپ بورل در مشکل بمباران نورد استریم دخالت دارد؟» آیا برخورد شده است؟ ظاهراً گاز به اروپا از طریق این خطوط گاز پس از بیانیه واشنگتن مبنی بر منافع آمریکا در توقف عرضه، تمایل اتحادیه اروپا به انجام تحقیقات در این زمینه به طور کامل ناپدید شد. بلافاصله تصمیم گرفتند به ایران بروند.

اظهارات زاخارووا پس از آن منتشر شد که دیروز بورل گفت که اتحادیه اروپا به دنبال دلیل قطعی برای دخالت ایران در حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

اتهامات اتحادیه اروپا مبنی بر دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین پس از آن مطرح شد که ماه‌ها پیش مقامات آمریکایی گفتند که ایران قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد. آموزش مورد نیاز برای استفاده از این پهپادها در ایران.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر در پاسخ به سؤالاتی درباره ادعای مقامات اوکراینی درباره فروش پهپادهای ایرانی توسط تهران به روسیه گفت. این بر اساس اهداف سیاسی، عمدتا از منابع رسانه ای، و همچنین توسط کشورهای غربی تشویق می شود. ایران بارها اعلام کرده است که در جنگ روسیه و اوکراین دخالتی ندارد. ایران به هیچ یک از طرف های درگیر سلاح صادر نکرده است. همانطور که بارها گفته ام، سیاست خارجی ایران مبتنی بر ضد جنگ است و با توجه به جنگ در اوکراین، ما نیز مخالف جنگ هستیم و بسته به توانایی خود در این زمینه به این کار ادامه خواهیم داد. رویکرد نظامی

یک دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: برای کشوری که میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به یک طرف جنگ صادر می کند تا طرف دیگر را به ارسال سلاح به یک طرف جنگ متهم کند و جنگ روانی و تبلیغاتی را راه اندازی کند، از نظر سیاسی بسیار طعنه آمیز است. علیه ایران . اگر آنها طرفدار صلح و ایجاد راه حل سیاسی برای جنگ در اوکراین هستند، ارسال این مقدار سلاح به یک طرف جنگ به چه معناست؟ ما به دنبال راه حل های سیاسی برای حل این بحران هستیم و از آن استقبال می کنیم.

بورل اخیراً گفته است که اتحادیه در حال بررسی یک بسته تحریمی پیشنهادی علیه ایران به دلیل ناآرامی‌های اخیر است.

به دنبال این اظهارات، بورل وزیر ارتباطات، پلیس امنیت اخلاقی و بازوی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (17 اکتبر) تحریم کرد.

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: اطلاعات اخلال و تخریب اموال عمومی در هیچ کجای دنیا قابل تحمل نیست و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

311311

دکمه بازگشت به بالا