بین الملل

همزمانی آزادی یک دانشمند ایرانی و یک نظامی آمریکایی/ مقامات دو کشور چه مواضعی گرفتند؟

گزارش آنا در مورد آخرین تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، انتشار مطالب آمریکایی ، محقق مسعود سلیمانی ، مدت هاست که توسط وزارت امور خارجه تحت پیگرد قانونی قرار دارد تا اینکه بیانیه محمدجوادآباد ظریف ، وزیر امور خارجه ، روز شنبه 7 دسامبر سال گذشته اعلام شد. یکی از اینها بود وی این انتشار را در حساب توییتر خود اعلام کرد. اندکی پس از انتشار این خبر ، وزارت امور خارجه ایالات متحده خبر آزادی ژو کینگ را که در زندان بود برای جاسوسی از ایالات متحده در ایران اعلام کرد.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: “در دوره دیپلماسی با تلاش وزارت امور خارجه ، امنیت و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و همکاری دولت سوئیس ، ایالات متحده آمریکا را به دروغ به عنوان استاد دانشگاه در ایران متهم کرده است. سرزنش مسعود سلی مانی. ” وی پس از دستگیری در ایالات متحده آزاد شد و بیش از یک سال در زندان بود.

مراسم استقبال از دکتر مسعود سلیمانی در دانشگاه تاربیا تامودالس

مسعود سلیمانی ، دانشمند آزاد ایران

اولین مبادله رسمی زندانیان بین تهران و واشنگتن از زمان افتتاح رئیس جمهور آمریكا ترامپ منجر به افزایش گمانه زنی ها درباره مذاكرات مداوم بین ایران و ایالات متحده شده است. این بار منابع غربی ظهور کرده اند و اثبات می کنند که هیچ مذاکره ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است!

سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکایی ها مفاهیم مذاکره ، توافق و مبادله را نمی فهمند

در تاریخ 28 آوریل ، ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: “ایالات متحده چندین دانشمند ایرانی را گروگان نگه داشته است. حتی وقتی دادگاه این ادعاها را تکذیب کرد. ایالات متحده مراقبت های پزشکی را به افراد بی گناه که در زندان های وحشتناک زندانی شده بودند در حین وقوع تاج ارائه داد. من حتی حاضر به تعطیلات به من نشدم. هموطنان را آزاد کنید! “

کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه سید عباس موسوی

حدود یک ماه بعد ، در تاریخ 25 ماه مه ، سخنگوی وزارت امور خارجه سید عباس موسوی تأکید کرد که پیشنهاد ظریف مبادله اسرای جنگی عراقی و آمریکایی مهم و بی سابقه است: انجام داد شیائو به اتهامات خاصی توسط مقامات قضایی ایران دستگیر و در ایران زندانی شد. “

وی تصریح کرد: پاسخ فوری مقامات آمریكا و تقاضای آزادی یك جانبه از زندانیان آمریكایی نشانه ای از عدم درک مفاهیم مذاكرات ، توافق نامه ها و مبادلات بود و چند ماه گذشته را ادعا كرد و ارتقاء داد. اثبات شده است که حداقل صداقت نباشد.

پیشنهادهایی برای پیگیری آزادی زندانیان ایرانی / زندانیان واسطه از طریق واسطه مطرح شد ، نه مذاکره!

سه روز بعد ، موسوی گفت: ما همیشه بر لزوم استقلال قضایی ، اقدامات قانونی و مدیریت قضایی تأکید کرده ایم. با این حال ، ایالات متحده در حمایت از اوضاع یک هموطن سرکوبگر که در چرخه تحریم های غیرقانونی در ایالات متحده برای انتقال اقلام حساس (مانند قطعات هواپیما) به کشور و کشورهای دیگر درگیر شده است ، در اسارت است. داخله ظریف گفت چند ماه پیش ایالات متحده اعلام كرد كه ایران آماده است تا جایگزینی این افراد را در نظر بگیرد. “پیشنهاد کشور ما ، ارائه شده توسط ظریف ، پیشنهادی برای جایگزینی زندانیان است و هیچ مذاکره ای با ایالات متحده در مورد موضوعات بحث برانگیز وجود ندارد.”

آزادی کوروش عسکری / وزارت امور خارجه: آزادی دانشمندان ایرانی هیچ ارتباطی با مبادله زندانیان ندارد

سیروس عسکری ، 59 ساله ، استاد علوم و مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف ، متخصص در میکروسکوپ الکترونی ، آلیاژ با درجه حرارت بالا در بازداشتگاه الکساندریا در ایالات متحده از 11 مارس 2010 است. دانشمندان ایرانی در بازداشت در ایالات متحده اظهار داشتند كه علت دستگیری وی سرقت تجاری محرمانه بود كه دو سال و نیم به طول انجامید و در نهایت یك قاضی فدرال وی را تبرئه كرد. بود

سیروس عسگری

سیروس عسکری ، دانشمند ایرانی پس از آزادی

محمد جابادو روز سه شنبه هفته گذشته در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: “سلام دوستان ، خبر خوب ، هواپیمای حامل سیروس عسکر از ایالات متحده پرواز کرد.” اندکی پس از آن ، سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که آزادی دانشمندان ایرانی تبرئه شده است ، “همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در ایران تأیید کرد ، اسکاری توافق نامه تبادل قدرت بود. من هرگز شرکت نکرده بودم. ” “این در ایران وجود ندارد ، و اینگونه نیست.”

موسابی گفت: دانشمند ایرانی کوروش آسکاری مقصر تبرئه و معصومیت در جرایم دیپلماتیک ، عملیات حفاظت از منافع ایران در واشنگتن و مأموریت دائمی ایران در شهر نیویورک نیست. گفت که او از گفتگو با کسی امتناع ورزید. آزادی وی فقط براساس تبرئه صورت گرفته است.

تأیید اظهارات موسوی درباره آسکاری توسط ایالات متحده

سخنگوی وزارت امور خارجه مورگان اورتوگاس شایعات مربوط به توافقنامه ایالات متحده در مورد مبادله دانشمند ایرانی سیروس آسکاری با زندانی آمریکایی را در مصاحبه اختصاصی با منافع ملی پس از اظهارات موسوی تکذیب کرد انجام داد این دیپلمات ارشد آمریکایی با تأکید بر آزادی دانشمندان ایرانی براساس تبرئه وی ، گفت: و اینطور نیست “

ظریف آزادی مجید طاهل از زندان آمریکا را تأیید کرد

ظریف دیروز گزارش قبلی را تأیید کرد که دکتر مجید طاهری از بازداشت آمریکا آزاد شده است. وی در توییتر خود نوشت: “خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده می پیوندند.” استاد آسکاری روز چهارشنبه به خانواده خود بازگشت. این می تواند برای همه زندانیان اتفاق بیفتد. هیچ عملی لازم نیست “گروگان های ایران که در ایالات متحده بازداشت شده اند باید به خانه بروند.”

وزیر امور خارجه اتریش با آقای محمد جبازاریف دیدار و گفتگو کرد

ساعتی پیش ، فاکس نیوز گزارش داد که مقامات آمریکایی موافقت کرده اند که واشنگتن در ازای توافق تهران مبنی بر اخراج شهروند آمریکایی مایکل وایت از ایران ، به پزشک ایرانی-آمریکایی بپردازد. .. رهایی. طاهلی به دلیل نقض تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به 16 ماه زندان محکوم شد. وی به فاكس نیوز گفت كه 33 سال در آمریكا زندگی كرده و در فلوریدا پزشكی انجام داده است.

اعلام آزادی ارتش آمریکا از ایران

دو روز بعد از پنجشنبه ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتر خود اعلام کرد که مایکل وایت از ایران خارج شده است. رئیس جمهور گفت: “مأمور نیروی دریایی کهنه کار مایکل وایت که 683 روز در ایران بود ، اعلام کرد که سوار هواپیمای سوئیس به ایران شده است.” “ما امیدواریم که وی به زودی به خانواده خود در ایالات متحده بپیوندد.”

در 10 دسامبر سال 2016 ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بهارام قاسمی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام “مایکل وایت” در مشهد دستگیر شده است. گاسمی گفت: این موضوع در روز اول دستگیری وی از طریق وزارت حفاظت از منافع تهران به دولت آمریكا گزارش شده است و دولت وی از ابتدا از این بازداشت خبر داشت. طبق گزارش ها ، شهروندان آمریکایی شاکیان خصوصی داشتند و پس از محاکمه به 10 سال زندان محکوم شدند.

وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو در بیانیه روز 20 مارس اظهار داشت كه جمهوری اسلامی ایران به دلیل شیوع تاج ویروس مایكل وایت را در مرخصی پزشکی اعزام كرده است. وی همچنین در 17 مه اعلام کرد که سوئیس به عنوان مدیر منافع ملی علیه ایران درخواست تمدید تعطیلات مایکل وایت را دارد.

ترامپ از آزادی ارتش آمریکا قدردانی می کند

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ امروز دوباره به خاطر آزادی مایکل وایت نیروی دریایی سابق ایالات متحده از ایران قدردانی می کند. وی در صفحه توییتر خود نوشت: “عالی است که مایکل به خانه برگشت.” رسیده. خیلی هیجان انگیز است “متشکرم ایران.”

توئیت ترامپ پس از آزادی ایران از نیروهای آمریکایی

وی در ادامه به گمانه زنی ها درباره مذاکرات با ایران و اجرای توافق هسته ای جدید ، افزود: من بردم [انتخابات] انجام دادن. “اکنون شما در حال انجام معامله بهتر هستید.”

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا