بین الملل

فناوری نانو جا پای نفت می‌گذارد/ تحقق اقتصاد دانش‌بنیان زیر سایه نخبگان ایرانی

اقتصاد دانش بنیان برای اصلاح امور کشور ضروری است و اهمیت این موضوع نخبگان و فناوران ایران را بر آن داشته تا با تحقق آن منویات مقام معظم رهبری را عملی کنند.

گروه علمی و فنی خبرگزاری آنا، شاهین مردانی: متأسفانه مواد اولیه با قیمت پایین به داخل کشور صادر می شود و محصولات نهایی با قیمت های بالا وارد می شود، اما با تولید دانش بنیان، این روند نیاز به اصلاح دارد و محصولات نهایی تولید و صادر می شود. مقام معظم رهبری و البته مسئولان کشوری آن را سرلوحه کار خود قرار می دهند. زیرا اقتصاد دانش بنیان برای اصلاح سیاست ملی ضروری است.

مسئولان کشور نیز معتقدند با پیشرفت علم و توسعه تولید دانش بنیان باید خام فروشی کاهش یابد تا اقتصاد رشد کند، در اقتصاد دانش بنیان ما خام فروشی وجود ندارد. تجارت نفت خام فقط نفت نیست. مواد خام نباید در معدن یا کشاورزی فروخته شود. البته این خام فروشی به تدریج در حال کاهش است. مسئولان به این نتیجه رسیده اند که با خام فروشی نمی توان کشور را اداره کرد.

محققین ما نیز قبول دارند که تولید دانش برای کشور ما ضروری است و پژوهشگران حوزه نانو در این زمینه و فناوری نانو پیشرفته نقش اول را ایفا کرده اند. در حال حاضر فناوری نانو در 15 صنعت داخلی نفوذ کرده است.

حدود 25 سال پیش محققان ایرانی با برنامه ریزی مدون وارد عرصه فناوری نانو شدند و از صفر شروع به فعالیت در این حوزه کردند، امروزه محصولات نانویی ایران به چندین کشور مختلف صادر می شود که محصولات نانو در آنجا به فروش می رسد و می توان گفت قابل تعویض است. اجازه دهید خام فروشی نفت و سایر مواد خام خواسته های مقام معظم رهبری از طریق پوشاک نانو برآورده شود و خام فروشی ایران کاهش یابد.

حتی برخی از محصولات ایرانی هم اکنون بر خارجی ها ارجحیت دارند و موضوع نشان دهنده پیشرفت محققان ایرانی است.

* ترکیه سیستم ایران را بر سیستم آمریکایی ترجیح داد

نصب و راه اندازی چهار دستگاه نانوحباب ساز شرکت دانش بنیان در شهرک گلخانه ای هستگرد نه تنها باعث افزایش 20 درصدی محصول توت فرنگی در گلخانه های این شهر نسبت به سال های گذشته شد، بلکه دستگاه ایرانی را به رقیبی جدی تبدیل کرد. نمونه آمریکایی

حسین کازرونی، مدیرعامل شرکت فناوری نانو سراج گفت: دستگاه نانوحباب، فناوری جدید و پیشرفته ای است که توسط ژاپنی ها در سال 2010 و ایرانی ها در سال 2017 آغاز شده است. شرکت های آمریکایی در این زمینه بسیار پیشرفته هستند اما ایران هم عقب نیست بنابراین باید بتوانیم با این شرکت ها رقابت کنیم مزیت آن قیمت است.

وی می افزاید که ما در حوزه نانوحباب ها کار می کنیم و این فناوری در حال ورود جدی به سه صنعت کشاورزی، آبزی پروری و شیلات و صنعت فاضلاب است. حتی توانستیم صادرات داشته باشیم. ما دستگاه های خود را به بلاروس و ارمنستان صادر کرده ایم اما در این کشورها رقبایی از آمریکا داریم.

*دستگاه های ایرانی از نظر کیفیت با آنها یکی است

علیرضا محمدی کارشناس باغبانی سازنده این دستگاه نیز گفت: 80% بستر بیشتر در اطراف ریشه، ریشه زایی بیشتر، سرعت رشد سریعتر و در نهایت می توان محصول را روزها زودتر با یک یا یک و نیم دوره برداشت در سال برداشت کرد.

* تحول صنعت خودرو با قابلیت های ذاتی فناوری نانو

ایران در حوزه فناوری نانو در صنعت خودرو حرفی برای گفتن دارد، به طوری که در حال حاضر بیش از 15 شرکت ایرانی روی تولید محصولات نانو عملکردی در صنعت خودرو کار می کنند که 80 درصد این شرکت ها دانش بنیان هستند. .

علی فرشیدفر معاون توسعه شرکت دانش بنیان در این خصوص گفت: ما در ایران تجهیزات پوشش خلاء را با موفقیت تولید کرده ایم و این تجهیزات را بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا بومی سازی کرده ایم. این پایگاه دانش می تواند انواع چراغ های خودرو را در رنگ های مختلف با خواص مکانیکی و حرارتی مناسب تولید کند.

وی می افزاید: مفتخریم که یک زنجیره تامین کامل در صنعت روشنایی خودرو با حداقل وابستگی خارجی ایجاد کرده ایم. ما با بهره گیری از دانش و توانمندی نخبگان ملی خود برای مدیریت تولید مواد اولیه تا بسته بندی نهایی محصولات، ایجاد اشتغال و تولید دانش بنیان، زنجیره ارزش داخلی قوی ایجاد کرده ایم.

* ده ها میلیارد دلار برای کشور

امید اسدی کارشناس فناوری نانو با اشاره به شگفتی هایی که نانو به عنوان کوتوله بزرگی در علم جهان و ایران داشته است، گفت: نانو یکی از فناوری های جدیدتر است و با توجه به گستردگی آن، سرمایه گذاری در آن کار بزرگی است که می تواند ده ها میلیارد دلار برای کشور به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا