بین الملل

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات گفت که گزارش 31 مه صرفاً به دلیل ادامه مذاکرات برجام در وین قابل چشم پوشی نیست ، اما در حال حاضر قابل حل نیست.

پنج دیپلمات مطلع دیگر ادعا کردند که هیچ مصوبه ای صادر نشده است و فقط بیانیه اعضای شورای حکام صادر شده است. یک دیپلمات از کشوری که از مصوبه مصوبه قبلی شورای حکام حمایت می کند ، خبر داد که ایران تعهدی دارد و باید آن را انجام دهد ، و تأکید کرد که باید بیانیه قطعی در این زمینه ارائه شود.

رویترز گزارش داد که این قطعنامه می تواند تنش ها را بین تهران و کشورهای غربی افزایش دهد و گفتگوها درباره احیای توافق هسته ای 2015 در وین را به خطر بیندازد.

رافائل گروسی ، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چند روز پیش گزارشی از فعالیت هسته ای ایران را به شورای حکام ارائه کرد. برخی از گزارش ها حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بر اساس توافق نامه تهران و قدرت های جهانی به 16 برابر حد مجاز رسیده است. آژانس همچنین میزان ذخایر خود را به 3،241 کیلوگرم تخمین زده است ، اما نمی تواند ارقام دقیق را ارائه دهد. حد بالای اورانیوم غنی شده در ایران 202 کیلوگرم است.

اعضای شورای مشورتی اسلامی در دسامبر سال گذشته (2016) کلیات و جزئیات طرح “اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها و حمایت از حقوق مردم ایران” را تصویب کردند. شورای نگهبان تولید اورانیوم غنی شده 20٪ ، ذخیره سالانه حداقل 120 کیلوگرم از این نوع اورانیوم در کشور ، افزایش سانتریفیوژهای نسل جدید و محدودیت های نظارت بر بازرسان آژانس انرژی هسته ای تنها بخشی از این بند است. .

چند روز قبل از مهلت قانونی پارلمان برای لغو تحریم های تحت قانون اقدام استراتژیک لغو تحریم ها ، دولت ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای توافق نامه ای را امضا کردند و بیانیه ای صادر کردند. براساس این بیانیه ، اجرای پروتکل اضافی و دسترسی به بولجامی کاملاً متوقف می شود و فقط تعهدات حفاظتی ایران اعمال می شود. بنابراین ، طبق قانون مجلس ، دسترسی فوق قوه قضائیه به مسسات مجاز نیست و هیچ بازرسی نظارتی خاصی انجام نمی شود.

براساس این توافق ، آژانس انرژی هسته ای به فعالیتهای “اساسی” خود برای بررسی و نظارت بر تأسیسات هسته ای ایران ادامه خواهد داد. هدف از ادامه تأیید و نظارت لازم شرح داده شده در بند 2 اعلامیه این است: “ایران اطلاعات مربوط به فعالیتهای نظارتی و تجهیزات مشخص شده در ضمیمه را به مدت سه ماه ثبت و نگهداری می کند. در طول این مدت ، آژانس به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. و اطلاعات فقط در ایران باقی خواهد ماند. “اگر تحریم ها ظرف سه ماه به طور کامل برداشته شود ، ایران این اطلاعات را به آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارائه می دهد ، در غیر این صورت. اطلاعات برای همیشه حذف می شود”

311311

دکمه بازگشت به بالا