سیاره فراخورشیدی که بوی تخم‌مرغ می‌دهد

سیاره فراخورشیدی که بوی تخم‌مرغ می‌دهد

دانشمندان دریافته‌اند، یکی از سیارات فراخورشیدی که شبیه به مشتری منظومه شمسی است، بویی مانند تخم‌مرغ از خود ساطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب دریافته‌اند که یکی از نزدیک‌ترین سیارات مشتری داغ به زمین مانند تخم مرغ‌های گندیده بو می‌دهد.

 این سیاره در حال حاضر به دلیل دمای شدید و باد‌هایی با سرعت ۸ هزار کیلومتر بر ساعت که به طرفین می‌وزد در شرایط نامساعدی قرار دارد.

نتیجه‌گیری تلسکوپ جیمزوب از کشف سولفید هیدروژن، مولکولی که بوی بدی مانند تخم‌های گندیده را در جو این سیاره فراخورشیدی منتشر می‌کند بیانگر این موضوع است که این گونه سیارات گزینه مناسبی برای بررسی شرایط حیات نیستند.

کشف جدید به دانشمندان می‌گوید که چگونه اتمسفر سیارات گازی غول پیکر می‌تواند تحت تأثیر حضور گوگرد قرار گیرد. عنصر مهمی که در شکل گیری سیارات نقش دارد.

گروهی از اخترشناسان دو سال پیش یک سیاره مشتری فراخورشیدی در حال گسترش کشف کردند که حدودا ۳۰ درصد بزرگ‌تر از سیاره مشتری درون منظومه شمسی است.

این سیارات عجیب و غریب کشف شده در فضای بیرون از منظومه شمسی قرار دارند و بسیار نزدیک به ستاره خود قرار گرفته و بسیار گرم و طوفانی هستند.

به گفته محققان، این سیاره یک سیاره گازی غول پیکر شبیه به مشتری، اما بسیار گرمتر است و دمای سطح آن به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. به دلیل گرمای شدید، در جو این سیاره طوفان‌های شدید شیشه‌ای وجود دارد و ذرات شیشه‌ای گداخته در این طوفان‌ها با سرعت بالا در جو در حال حرکت هستند.

بررسی‌ها نشان داده، ترکیبات موجود در جو این سیاره بسیار عجیب و غریب است؛ مقادیر زیادی گوگرد در جو آن وجود دارد که باعث ایجاد بوی تخم مرغ گندیده می‌شود.

دانشمندان دریافته‌اند، این سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره خود قرار گرفته و هر چند روز یک بار به دور آن می‌چرخد و به دلیل چرخش سریع به دور ستاره خود، روز‌ها و شب‌های آن بسیار کوتاه است.

پژوهشگران توضیح می‌دهند، به دلیل گرمای شدید و مقادیر زیاد گوگرد، این سیاره محیطی بسیار سخت و دشوار برای زندگی است و احتمالا هیچ گونه حیات در آن وجود ندارد.

این سیاره فراخورشیدی یک نمونه جالب از تنوع و عجایب موجود در اجرام خارج از منظومه شمسی است که دانشمندان را به مطالعه بیشتر در این زمینه تشویق می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا