بین الملل

سال شکست «فشار حداکثری»آمریکا؛از رنگ باختن تحریم‌ نفتی تا نیاز واشنگتن به نفت ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل ارتباطات فارس، در سال های پایانی هجری قمری در قرن های 1400 و 14 میلادی، جهان اتفاق مهم و تاثیرگذاری داشت که همه این اتفاقات تاثیر زیادی بر اقتصاد جهان و ایران گذاشت که من شاهد آن بودم.

* امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین

یکی از مهمترین اتفاقات اقتصاد ایران در سال جاری امضای «سند همکاری 25 ساله ایران و چین» در دومین هفته از تعطیلات نوروزی 1400 بود. برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین.

این توافق واکنش سیاستمداران، تحلیلگران و بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این توافق گفت: “من یک سال است که نگران آن هستم.”

وال استریت ژورنال نوشت: تهران و پکن با امضای این سند همکاری، تلاش های آمریکا برای منزوی کردن دو کشور را خنثی کردند.

واشنگتن تایمز با اشاره به اینکه نشانه‌های آشکاری از فروپاشی تحریم‌ها وجود دارد، گزارش داد: «چین اکنون آشکارا تحریم می‌کند و تهران شهامت آن را دارد. بایدن ابتدا بازگشت ایران به تعهدات تجاری هسته ای خود را نادیده بگیرید.

پایگاه صهیونیستی «تایمز او او نوشت: «این یک توافق اقتصادی‌تر است، اما می‌تواند فشار آمریکا بر ایران را کاهش دهد و نفوذ آمریکا در غرب آسیا را قبل از مذاکرات مورد انتظار کاهش دهد».

بسیاری دیگر از سایت ها، روزنامه ها، خبرگزاری ها در مورد این توافق نامه و … نوشته اند. ایالات متحده به دنبال منزوی کردن ایران است، تحریم ها به تدریج فرو می ریزند، چشم انداز استراتژیک منطقه تغییر می کند و منافع هر دو کشور در برابر ایالات متحده شکست استراتژی «فشار حداکثری» را بیشتر آشکار می کند. و خیلی نکات دیگر (جزئیات)

* کانال سوئز را ببندید و موقعیت استراتژیک ایران را بین آسیا و اروپا ببینید

حادثه دیگری که در اوایل سال جاری رخ داد، بسته شدن کانال سوئز بود. آبراه های مصنوعی که 12 درصد از حمل و نقل دریایی جهان را تشکیل می دهند به دلیل غرق شدن کشتی غول پیکر ژاپنی Ever غرق شدند. گ0064ونبه مدت 6 روز مسدود شده است. تاخیرهای ناشی از ترافیک کانال باعث تولید 400 میلیون دلار کالا در ساعت در سراسر جهان شده است.


چگونه کشتی های ژاپنی قبل از آزادسازی توسط کانال سوئز مسدود شدند

این رویداد در تاریخ 150 ساله این کانال بی‌سابقه بود و از کشورها خواست تا مسیرهای حمل‌ونقل جایگزین را در نظر بگیرند.

به گفته برخی کارشناسان، در پرونده سوئز، ایران برنامه ویژه ای برای عبور محموله کشتی های به جای مانده در دریای سرخ از طریق این کشور و ارتقای فرآیندهای گمرکی و بندری و عبور حجم زیادی از محموله های بین المللی در مدت زمان کوتاه است. کشور و کسب درآمد مناسب (جزئیات)

* 200 میلیون بشکه از ذخایر نفتی ایران در خشکی و آبی

رسانه های خارجی از ابتدای سال جاری از افزایش صادرات نفت ایران و ورود تدریجی آن به بازار و همچنین افزایش ذخایر نفتی کشور در آب و زمین خبر دادند.

در ماه ژوئن، رویترز گفت که شرکت نفت این کشور به عنوان اقدامی موقت در خارج از کشور است زیرا ایران برای افزایش تولید تلاش می کند. دریاییذخایر نفت صادراتی تا 200 میلیون بشکه است.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد کپلر، گفت:

FGE تخمین می زند که مخازن ذخیره خشکی ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی دارند که حدود یک سوم آن در مخازن ذخیره خارجی و عمدتاً در چین است. (جزئیات)

* صادرات نفت ایران را افزایش داد

رویترز گزارش می دهد که شرکت های ردیابی نفتکش ها تخمین می زنند که برای اولین بار در سه سال گذشته صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

خبرگزاری ها دلیل رشد صادرات نفت کشور را افزایش فروش نفت ایران به چین عنوان کردند که باعث شد صادرات نفت این کشور به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر برسد. جزئیات)

این ادعای رویترز با واکنش یکی از معروف‌هازیاد Tankertrackers، شرکت ناوبری محموله نفتی جهان، مورد اصابت قرار گرفت.

این شرکت توییت کرد. “شما نمی توانید چیزی را که نمی بینید هدایت کنید. ما 1 میلیون بشکه در روز در دسامبر 219 و 1 میلیون بشکه و 650000 بشکه در روز در مارس 2021 تحویل دادیم. (جزئیات).

* تولید نفت ایران به 2.54 میلیون بشکه افزایش یافت

در نهایت آژانس های انگلیسی در پایان سال تایید کردند که تولید نفت ایران در ماه فوریه به 2 میلیون بشکه و 540 هزار بشکه در روز رسیده است. (جزئیات)

این عدد در گزارش ماهانه اوپک نیز منتشر شد. بر اساس آمار اوپک، تولید نفت ایران در فوریه دوم سال جاری به 2 میلیون و 546 هزار بشکه در روز و قیمت نفت ایران به 93.04 دلار در هر بشکه رسید. (جزئیات)

* تصویب صندوق بین المللی پول برای بهبود رشد اقتصادی ایران در سال 2021

صندوق بین المللی پول در گزارش بهاری خود رشد اقتصادی ایران را در سال 2021 (سال منتهی به ابتدای زمستان 1400) 2.5 درصد پیش بینی کرده است. (جزئیات)

چند روز بعد جهاد آزورمدیران خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفتند: «اقتصاد ایران انتظار دارد در سال جدید و سال آینده رشد مثبتی داشته باشد».

وی توضیح داد: برای پرداختن به موضوع تورم، پرداختن به موضوع رژیم چند ارزی ایران مهم است که نه تنها به کنترل تورم کمک می کند، بلکه به طور کلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود می بخشد. بیایید این کار را انجام دهیم.

سازمان‌های بین‌المللی در گزارش پاییز خود پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۲۱ را در بهار تأیید کردند. (جزئیات)

* صندوق بین المللی پول: تحریم های نفتی در حال بی اعتبار شدن است

در اردیبهشت ماه، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هیچ تحریم نفتی اجرا نمی شود و تولید و صادرات نفت کشور در سال 1400 افزایش می یابد و رشد بخش نفت ایران 4.1 درصد خواهد بود. (جزئیات)

*خط لوله گوره –جاسمه م‌زیاد پروژه نفت امسال

مراسم 30 تیر با حضور حسن روحانی رئیس جمهور سابق گوره جاسک رسما افتتاح شد.

به اصطلاح پروژه ایران استزیاد پروژه‌های صنعت نفت محور تحریم‌ها بودند و جنبه‌های استراتژیک و امنیتی آن‌ها مهم‌تر از اقتصاد بود.

از رسانه های خارجی 24 از فرانسه روغن قیمت آنها در مورد این خط لوله می نویسند: راه اندازی این خط لوله گامی راهبردی برای دور زدن تنگه هرمز و تقویت فروش نفت است و نحوه بارگیری و ارسال نفت ایران، بخش نفت آمریکا و در نتیجه اقتصاد آن را فلج می کند و این هدف روشن و آسانی بود. . ، با ساخت خط لوله گوره -Jusk بسته شده است.

تهران همچنین می تواند از تهدید بسته شدن تنگه هرمز به دلایل سیاسی بدون از بین بردن کامل درآمدهای صادرات نفت استفاده کند. (جزئیات)

* افزایش 600 درصدی صادرات بنزین در سال 2020

در اواخر سپتامبر نیمه اول سال جاری، رویترز گزارش داد که تحریم‌های صادرات نفت خام، ایران را که در سه سال گذشته بنزین وارد کرده بود، به صادرکننده محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده و میدان برنج هدف آمریکا را مسدود کرده است. کاهش درآمد (جزئیات)

* ادامه تحریم ها علیه ایران با همکاری ونزوئلا

فروش بنزین به ونزوئلا در قالب ناوگان کوچکی از تانکرهای عظیم بدون اسرار یک اتفاق خوشایند در سال 1999 بود که توجه رسانه های سراسر جهان را به خود جلب کرد و واشنگتن را ناراحت کرد. (جزئیات)

این روند در سال 1400 در قالب قرارداد میان مدت مبادله نفت سنگین ونزوئلا با میعانات گازی در ایران ادامه یافت و محموله های ایران یکی پس از دیگری به ونزوئلا رسید.

در اوایل اکتبر، رویترز به نقل از پنج منبع گزارش داد که با وجود تحریم های آمریکا به توافق رسیده است. (جزئیات)

چند روز بعد یک خبرگزاری انگلیسی از تخلیه 2.1 میلیون بشکه میعانات گازی ایران در آب های ونزوئلا خبر داد. (جزئیات)

صادرات ایران به ونزوئلا تا پایان سال ادامه خواهد داشت و تحلیلگران صنعت نفت گفته‌اند که تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر (ژانویه و فوریه) به لطف محموله‌ها به جلوگیری از تحریم‌های آمریکا کمک می‌کند. .. (جزئیات)

* سوخت ایران را به لبنان بفرستید تا مشکل کمبود سوخت کشور حل شود

لبنان از کمبود شدید سوخت رنج می برد که هم مردم و هم نیروگاه های این کشور را تحت فشار قرار می داد، اما ایران سه محموله سوخت به لبنان فرستاد. (جزئیات)

اقتصاد آمریکا از لغو تحریم های ایران سود می برد

امروزه ایران با داشتن ذخایر قابل توجه نفت در خشکی و آب و با احداث خطوط لوله، تولید و صادرات نفت را افزایش داده است. گوره – جاسک مسیر فلج کردن بخش نفت را می بندد و در عین حال سوخت به کشورهایی مانند ونزوئلا، لبنان و سوریه صادر می کند، صندوق بین المللی پول را به عنوان نقض تحریم های نفتی تایید می کند و دولت آمریکا تحریم های ایران را لغو می کند. من در مورد آن فکر می کنم

البته تحولات اخیر در بازار نفت مانند درگیری نظامی روسیه و اوکراین، افزایش شدید قیمت نفت آمریکا و افزایش شدید قیمت بنزین نیز نادیده گرفته نشده است.

تحلیلگران می گویند لغو تحریم های ایران برای ایالات متحده منطقی است زیرا به کاهش قیمت بنزین و کالاها و به دلیل فشار داخلی منجر می شود. بایدن، رئیس جمهور به دلیل افزایش تورم با آن مواجه است.

بلومبرگ گزارش داد که افزایش تولید و صادرات نفت ایران می تواند رانندگان آمریکایی را در مواجهه با افزایش قیمت بنزین نجات دهد. (جزئیات)

* بانک جهانی: اقتصاد ایران رو به بهبود است

بانک جهانی در گزارش فوریه خود اعلام کرد که اقتصاد ایران پس از یک دهه از دست رفته در کاهش رشد اقتصادی از سال 2011 تا 2016 (2011 تا 2020) به تدریج در حال بهبود است. (جزئیات)

یک هفته پس از این پیش بینی، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در آخرین به روز رسانی گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی، برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را به 3.1 درصد افزایش داد. (جزئیات)

* افزایش ۲۹ دلاری قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱

اوپک گزارش می دهد که ایران در سال 2021 (دی 1378 تا دی ماه 1400) بیشتر در سال گذشته بوده و به طور متوسط ​​روزانه 416 هزار بشکه بیشتر از سال قبل نفت تولید کرده و نفت ایران نیز میانگین قیمت را ثبت کرده است. رشد 29 دلاری

ایران در سال 2021 به طور متوسط ​​2404 میلیون بشکه در روز و در سال 2020 روزانه 1988 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

بنابراین ایران در سال 2021 به طور متوسط ​​روزانه 416 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

نفت ایران در سال 2021 به طور میانگین 69.80 دلار فروخته شد. این در حالی است که میانگین نفت ایران در سال 2020 بشکه ای 40 دلار و 77 سنت به فروش می رسد. این بدان معناست که میانگین قیمت نفت ایران در سال 2021 نسبت به سال 2020 با 3 سنت افزایش، 29 دلار بوده است. (جزئیات)

* ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم ها بازگشته است

با این حال، روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرده است که ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال 1400 فراتر از برنامه تحریم های یکجانبه آمریکا است. بنابراین این عدد بالغ بر 3.8 میلیون بشکه در روز است. (جزئیات)

ایالات متحده نیز شکست خود را در کارزار «فشار حداکثری» در چند ماه آخر سال 1400 اعتراف کرد.

* ایالات متحده شکست “فشار حداکثری” را پذیرفت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کمپین «بزرگترین فشار» دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را «شکست جدی» توصیف کرد.

ادوارد پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی روزانه در 26 فوریه تایید کرد که کمپین فشار حداکثری بر تهران یک شکست بزرگ بود.

انتهای پیام/


دکمه بازگشت به بالا