ساز و کارهای حقوقی یا درون برجامی جوابگوی بحث غرامت نیست مگر…

مهسا مژدهی: روز سه شنبه 4 مرداد ماه، خانه باشگاه مجله خانواده به موضوع “تولید برجام، گامی در جهت احیا؟” با حضور 18 هزار نفر با حضور کارشناسانی چون مهدی مطهرنیا، مسعود بهنود، فیاض زاهد، حسن بهشتی پور، بیژن احمدی، دیاکو حسینی، سهیل جمشیدپور، مسعود ناهوی، مهدی نوربخش و مجید تفرشی برگزار شد.

هیچ سازوکار قانونی یا در چارچوب برجام پاسخگوی موضوع غرامت نیست

سهیل جمشیدپور در این همایش درباره آینده برجام گفت: ما نزدیک به ربع قرن است که درگیر پرونده برجام و روند مذاکرات هستیم و ظاهراً طرفی نیستیم که می خواهیم از این مذاکرات خارج شویم. اما آنچه در واقع اتفاق افتاده و در حال پیگیری است این است که در جریان هشتمین دور مذاکرات وین، زمانی که تیم مذاکره کننده به پایتخت بازگشتند، وقفه ای ایجاد شد و تصمیم گرفته شد که به صحبت های پایتخت گوش داده و برگردند. یعنی انجام شد در این مرحله، ایران پرونده را از اولیانوف گرفت و برای تسهیل پرونده به اتحادیه اروپا و نماینده آن، بورل، تحویل داد. در آن زمان اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات متوقف شده است، طرفین باید بپذیرند و دیگر مذاکره نمی کنیم. ایران مقاومت کرده و رویکرد ضدحمله ای را در پیش گرفته است. بنابراین معلوم می شود که مورا در آلمان پس از رفتن گروسی به تل آویو و آمدن انریکه مورا به ایران و قرار بود تهران بسته پیشنهادی را از طریق برل و مورا به اتحادیه اروپا منتقل کند، دستگیر شده است. لپ تاپ و موبایلش

هیچ سازوکار قانونی یا در چارچوب برجام پاسخگوی موضوع غرامت نیست

بیشتر بخوانید:

مجلسی: افرادی که احساس نیاز به صحبت نمی کنند، پیگیر نیستند

حسینی: دولت نباید نگران برآورده نشدن مطالبات در مذاکرات باشد

ایران به متن پیشنهادی توافق اروپا/وین در انتظار تصمیم سیاسی در کاخ سفید پاسخ داد

بعد از نیمه شب چه اتفاقی می افتد؟

او اضافه کرد: بعد از مدتی گروسی وارد عمل شد و گفت باید در مورد چهار نکته مد نظر آژانس ایرانی پاسخ دهد. در زمان مدیرکل قبلی، بحث در مورد این ادعا پایان یافت. آنها گفتند ایران پاسخ قانع‌کننده‌ای به این ادعاها نداده است، اما آژانس انرژی اتمی ایران پاسخی به سایت مورد سوال منتشر کرد. آژانس که قرار بود ظرف چند ماه تسویه شود، با عملکرد گروسی نتوانست این کار را انجام دهد و وضعیت بسیار بدی ایجاد کرد. فضای تبلیغاتی درباره عدم همکاری ایران در واکنش به این اقدام و اظهارات سه کشور اروپایی، ایران دسترسی این آژانس را به مجموعه دوربین ها قطع کرد. مشکل ما این بود که تیم مذاکره کننده ایران راه حلی در عرصه رسانه ای نداشت و این سیاست سکوت کرد. این امر منجر به مصاحبه سایر رسانه های غربی یا وابسته به عربستان با نمایندگان روسیه در سازمان های بین المللی یا سایر ارگان ها شده است و فضایی را ایجاد می کند که تمام انتقادات متوجه ایران است. مشخص شد که مذاکرات با توجه به لغو آن برای غرب ارزش دارد. تا اینکه بورل توئیت کرد و بیانیه ای نوشت که نیاز به یک راه حل میانی است که هم ایران و هم مخالفان دولت بایدن را درک کند و یک راه حل میانی ارائه دهد. آگاهان می‌دانند که نوشته‌های او قبلاً توسط آمریکایی‌ها تأیید یا خوانده شده است. بعد از این بحث بورل تصمیم گرفته شد که ایران دوباره برود و صحبت کند و به این میگن وین 9. بالاخره درست شد. پس از این گفتگوها، امیرعبداللهیان در نشست خبری گفت که پیشرفت نسبی است و پیشرفت هایی هم در بحث موضوع و هم در راستای منافع اقتصادی ایران حاصل شده است.

او اضافه کرد: بحث بر این بود که مذاکرات به دلیل عدم دسترسی به متن و پیشرفت مذاکرات نمی تواند منافع ملی ایران را تامین کند. امیرعبداللهیان گفت که باید به عنوان طرف های مذاکره مبادلات انجام شود. فکر می کنم این یک صحبت تاکتیکی بود تا طرف مقابل را در گفتگو نگه دارد. در نهایت نورنیوز می نویسد ایران خط قرمزی دارد که باید دنبال کند. آقای شیامخانی هم همین حرف های عدم انحراف از خط قرمز را زد. غرامت نیز مورد بحث است که باید سازوکارهای قانونی برای آن دست یافت. سازوکارهای حقوقی یا داخلی جوابگوی بحث غرامت نیست مگر اینکه در دادگاه لاهه یا چیزی از این قبیل وساطت کنند شاید این رویکرد ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر باشد بحث کنید. اگر نداشت، می رفت. چه بخواهید همکاری کم هزینه با ایران داشته باشید و چه موفقیت در سیاست خارجی، هزاران دلیل دیگر وجود دارد. مایشا در ایالات متحده فعال نیست. این برخلاف منافع ملی است که همه قدرت را در این سوی میز ببینیم. غرب قرار بود متون ایرانی را مطالعه کند، اما در این صورت دو راه وجود دارد. آنها زبان ایران را نپذیرفتند و راه خودشان را رفتند، ایران هم راه خودش را در پیش گرفت، غنی سازی را ادامه داد، دیپلماسی منطقه ای را تقویت کرد یا با وزیر امور خارجه توافق نامه امضا کرد که زبان ایران را قبول کرد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت غرب نیز به پیشنهادهای ایران پیشنهادهایی داده است و مذاکرات یا به صورت رسمی از اتحادیه اروپا و یا غیررسمی از مجاری دیگر در حال انجام است.

311312

دکمه بازگشت به بالا