بین الملل

«ریشی سوناک» پیروز دور اول انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس شد

به گزارش خبرگزاری بین المللی فرث، ریشی سوناک، صدراعظم سابق بریتانیا، در دور اول رای گیری رهبران محافظه کار به جای بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بریتانیا، پیروز شد.

بی بی سی که در این زمینه گزارش داده بود با 88 رای سوم، پنی موردانت مشاور وزیر تجارت انگلیس با 67 رای سوم و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس سوم شدند. تنظیم با 50 رای. سوم شد.

بر اساس این گزارش، ناظم ذهبی وزیر آموزش و پرورش فعلی انگلیس و جرمی هانت جانشین دولت جانسون از مبارزات رهبران محافظه کار کنار گذاشته شده اند. کسانی که هنوز برای تصدی بی‌بی‌سی رقابت می‌کنند، بوریس جانسون، امروز (پنجشنبه) با رای دیگری روبرو خواهند شد و نتایج در 5 سپتامبر اعلام خواهد شد.

بی بی سی گزارش داد که شش عضو باقی مانده از مبارزات رهبران محافظه کار بریتانیا به دنبال حمایت هانت و زاهاوی هستند. جرمی هانت به بی بی سی گفت که از تنقلات در این مسابقات حمایت خواهد کرد.

اسنک که هفته گذشته در اعتراض به رفتار دولت بوریس جانسون از سمت وزیر دارایی استعفا داد، به بی بی سی گفت که از نتایج دور اول خوشحال است. موردانت همچنین گفت که به عملکرد خود در هنگام خروج از مجلس عوام بسیار افتخار می کند.

سخنگوی تراس گفت: «زمان کاهش مالیات ها، ایجاد تغییرات واقعی اقتصادی مورد نیاز از روز اول، و متحد شدن پشت سر نامزدها برای تضمین شکست پوتین در اوکراین فرا رسیده است.

روند تعیین رهبران محافظه کار و نخست وزیر بعدی بریتانیا

بی بی سی می نویسد که روند انتخابات برای تعیین رهبران محافظه کاران بریتانیا مستلزم حمایت 20 نماینده پارلمان از هر نامزد برای شرکت در دور رقابت است. در مرحله اول کاندیداهایی که کمتر از 30 رای کسب کرده باشند حذف خواهند شد.

این گزارش ادامه دارد و در مرحله دوم رای‌گیری مجلس، نامزدی که کمترین آرا را داشته باشد حذف می‌شود و رای‌گیری با بیشترین رای‌های پستی محافظه‌کاران و رهبران ادامه می‌یابد تا دو مورد باقی بماند. رهبر حزب محافظه کار تعیین می شود و برنده رهبر و نخست وزیر بعدی انگلیس خواهد بود.

به گفته رسانه های محلی، تا آخر هفته آینده، میدان ممکن است به دو نامزد کاهش یابد، پس از آن 160000 محافظه کار تعیین خواهند کرد که چه کسی رهبر و نخست وزیر بعدی حزب محافظه کار خواهد بود.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از استعفای حداقل 50 قانونگذار و مقام ارشد دولتی، استعفای خود را اعلام کرد. قانون استعفا پس از افشای این موضوع آغاز شد که جانسون کریس پینچر را به سمتی ارشد در حزب محافظه‌کار منصوب کرد، اما او می‌دانست که در سال 2019 به دلیل اتهامات سوء رفتار جنسی تحت تعقیب است. پینچر در 29 ژوئیه پس از اینکه فاش شد که دو زن را مورد آزار جنسی قرار داده است، استعفا داد.

این وقایع آخرین رسوایی هایی بود که جانسون را دستگیر کرد. چند ماه پیش، گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه اقامتگاه نخست‌وزیر بریتانیا در اوج مقررات مربوط به ویروس کرونا، جشن ماه مه را برای مردم ترتیب داده بود، جانسون را تا آستانه رای عدم اعتماد به کنگره پیش برد، اما دولت او گفت: من توانستم از آن جان سالم به در ببرم. سرنوشت.

انتهای پیام/




این مقاله را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا