بین الملل

رژیم صهیونیستی تهدیدی جدی علیه امنیت جهان است

در کنفرانس خلع سلاح عنوان شد؛

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو در کنفرانس خلع سلاح هشدار داد که برنامه‌های نظامی اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت جهان بشمار می‌رود.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، علی بحرینی در کنفرانس خلع سلاح ضمن تشریح فضای حاکم بر امنیت منطقه ای و جهانی اعلام کرد که با اتکای هر چه بیشتر کشورهای دارنده سلاح هسته ای و خطر فزاینده امکان استفاده از این سلاح‌های کشتار جمعی، اولویت اصلی جامعه جهانی باید خلع سلاح هسته ای باشد. سفیر کشورمان تصریح کرد تا زمانی که این سلاح‌ها وجود دارند همواره خطر استفاده از آنها علیه بشریت وجود دارد و لازم است کنفرانس خلع سلاح تمرکز خود را بر مذاکره برای تحقق این هدف جهانی قرار دهد.

بحرینی در این نشست که به ریاست سفیر مصر در ژنو برگزار شد و دبیر کل کنفرانس خلع سلاح نیز در آن حضور داشت، تاکید کرد که چند دهه بن بست در کنفرانس خلع سلاح برای مذاکره در خصوص سندی الزام آور جهت خلع سلاح هسته ای ناشی از فقدان اراده سیاسی کشورهای دارنده این سلاح‌ها و تلاش آنها برای حفظ زرادخانه های هسته‌ای خود می باشد که لازم است جامعه جهانی بر این بن بست فائق آید.

سفیر ایران در ژنو با اشاره به ایده ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که توسط ایران در سال ۱۹۷۴ به سازمان ملل ارایه شد تاکید کرد و  رژیم صهیونیستی تنها مانع شکل گیری چنین منطقه‌ای است که با برنامه های نظامی هسته ای خارج از نظارت بین المللی تحت حمایت آمریکا و متحدان غربی خود، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان محسوب می شود.

بحرینی در پاسخ با اتهامات مطروحه در خصوص مشارکت ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد که بسیار مایه تاسف است که برخی برای پیگیری اغراض سیاسی خود اتهامات بی اساس به ایران می زنند.

وی تاکید کرد که از ابتدای درگیری در اوکراین موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن و ثابت بوده و بارها در سطوح مختلف آن را اعلام نموده است.

ایران همواره تاکید کرده است که تمامی اعضای ملل متحد باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین المللی همچون حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی احترام بگذارند.

دیپلمات ارشد کشورمان در ژنو با تاکید بر اینکه ایران از هرگونه تلاشی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این بحران حمایت می کند، اتهامات و ادعاهای بی پایه در خصوص انتقال پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد.

بحرینی ادعای کشورهای غربی در مورد برنامه موشکی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز مردود اعلام و اظهار کرد که برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد چرا که موشک‌های ما برای حمل سلاح‌های هسته ای طراحی نشده اند. وی تصریح کرد: ما سلاح هسته ای نداریم که نیاز به موشک برای حمل آن وجود داشته باشد.

بحرینی ادعاهای بی اساس غرب را ناشی از رویکرد فریبکارانه آن‌ها برای تحریف واقعیت و فرار از تعهداتشان دانست.

سفیر ایران در این نشست همچنین با بیان اینکه ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی که همچنان از زخم‌های سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام که کشورهای غربی بویژه آلمان در اختیارش قرار دادند رنج می برد، تاکید کرد که تنها تضمین علیه استفاده یا تهدید به استفاده از چنین تسلیحاتی نابودی کامل و غیر قابل بازگشت آنها توسط کشورهای دارنده این تسلیحات است.

وی ضمن تاکید بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد هدف دنیای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و اشاره به ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته ای در خاورمیانه، آمریکا و متحدان غربی‌اش را به خاطر حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای و ناکام گذاشتن هر ابتکاری جهت تحقق ایده مذکور، مقصر دانست و برنامه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم را مانع اصلی تحقق چنین منطقه ای در خاورمیانه عنوان کرد.

به گزارش آنا، کنفرانس خلع سلاح متشکل از ۶۵ عضو سازمان ملل است که وظیفه مذاکره و تدوین اسناد و معاهدات بین المللی در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات بویژه سلاحهای کشتار جمعی را بر عهده دارد. این کنفرانس به دلیل مخالفت کشورهای دارنده سلاح هسته ای با پذیرش هرگونه تعهدی برای خلع سلاح هسته ای، با بن بست روبرو شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا