بین الملل

دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف؛ طرح ایده‌های برخی مقامات اروپایی درباره اوکراین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله خانواده، حسین امیرابدرهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شب گذشته (سه شنبه 8 شهریور) برای دیدار با وزیر امور خارجه ایران عازم مسکو شد. سرگئی لاوروف ظهر امروز (چهارشنبه) از فدراسیون روسیه برای دیدار و گفتگو با همتایان روس خود به وزارت امور خارجه روسیه سفر کرد.

لاوروف در این نشست گفت: امروز موضوعاتی مانند بازگرداندن بی قید و شرط برجام، وضعیت بحران در منطقه و هماهنگی در چارچوب سازمان ملل را بررسی خواهیم کرد. کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و امیدوارم بتوانیم دوستانه و سازنده با هم کار کنیم.

در این دیدار امیر عبداللهیان با تشکر از استقبال و پذیرایی از وی و همکارانش در مسکو گفت: ما بر آنهایی تمرکز می کنیم که بر منافع دوجانبه و دوجانبه تاکید و تمرکز دارند.

وی افزود: در سفر اخیر پوتین به تهران مذاکرات مهمی در سطح بالا انجام شد. امروز ما این فرصت را داریم تا در مورد اجرای توافق بین دو رهبرمان گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: البته برخی از مقامات اروپایی در مورد بحران اوکراین ایده هایی را مطرح کرده اند و در این مورد نیز بحث خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: در عین حال، ما این فرصت را داشته ایم که نظرات یکدیگر را به تفصیل در مورد چندین موضوع بین المللی و منطقه ای بشنویم و به همکاری در مجامع بین المللی ادامه دهیم.

به گزارش فورس، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا حقیقیان دستیار وزیر اوراسیا و مدیرکل، سید رسول موسوی معاون وزیر و مدیرکل امور ویژه سیاسی جنوب آسیا علی علی. اصغر قاضی مشاور عالی وزیر امور خارجه نیز در این سفر امیر عبداللهیان را همراهی می کند.

امیر عبداللهیان سه شنبه شب قبل از ترک تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف اصلی خود از سفر به مسکو به درخواست جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به بحران اوکراین بوده است، برخی از احزاب سیاسی اروپایی از جمهوری اسلامی ایران می خواهند که مداخله در بحران اوکراین، کاهش درگیری، بازگشت به میز مذاکره و پایان دادن به جنگ. بنابراین یکی از اهداف اصلی این سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به این وضعیت در اوکراین است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: من همچنین با آقای لاوروف در مورد پیشرفت در افغانستان صحبت خواهم کرد. من با همتای روس خود در مورد برخی از مسائل دوجانبه که در دستور کار ما نیز قرار دارد، گفتگو خواهم کرد.

به گزارش فارس، لاوروف هفته گذشته از دیدار با امیرعبداللهیان خبر داد.

این سومین سفر امیره بدرایان به مسکو از زمان تصدی این سمت است. در آنلاین و اسفند سال گذشته وزیر امور خارجه به روسیه سفر کرد و آقای لاوروف در اوایل تیرماه به مدت دو روز در تهران ماند و با آقای دکتر دیدار کرد.

انتهای پیام/




این مقاله را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا