بین الملل

تولید دستگاه «تصفیه هوای بیولوژیک»/ محصولی که به اندازه ۱۵۰ درخت اکسیژن تولید می‌کند

گروه دولتیخبرگزاری آنا؛ شرکت علم و فناوری بهفر آذربایجان تولید کننده میکروسیانوباکتری اسپیرولینا پلاتنسیس در ایران است که در سال 1392 فعالیت خود را در زمینه ایجاد رسانه های رشد مقرون به صرفه و رقابتی در بازار جهانی آغاز کرد و پس از انجام آزمایش های متعدد به مدت 7 سال تحقیقات خود را انجام داده است. ، محیط رشد با موفقیت اختراع شد و اسپیرولینا تجاری شد و در سال 2019 رتبه علم محور را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرد.

خبرنگاران خبرگزاری آنا به‌عنوان ناظر رسانه‌ای پیشرفت‌های علم، فناوری و نوآوری عمل می‌کنند تا واحدهای اصلی، فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مخترعان، مبتکران و فن‌آوران را به نمایش بگذارند. انور ایزدی دارای مدرک لیسانس مهندسی کشاورزی از دانشگاه ارومیه و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی بین الملل از دانشگاه پیام نور است که این دانش را در مرکز رشد بخش فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز قرار داده است.اینجانب مدیرعامل هستم. از شرکت پایه صحبت کنید و چگونه کار می کند عملکرد و فعالیت های شرکت به شرح زیر پرس و جو کردم.

محصول “رشد تجاری اسپیرولینا” چگونه اختراع شد؟

آنا: در مورد شرکت دانش بنیان بیشتر توضیح دهید.

یزدی: این شرکت دانش بنیان از سال 1392 در ایران به عنوان تولید کننده سیانوباکتری اسپیرولینا پلاتنسیس در زمینه تولید مدیوم های مقرون به صرفه و قابل رقابت در بازار جهانی با 7 سال تحقیق و تحقیقات متعدد پس از یک آزمایش موفق شدم. یک رسانه تجاری برای اسپیرولینا اختراع کرد، متعاقباً در سال 2019 این شرکت را در اداره ثبت کسب و کار ارومیه به ثبت رساند و در سال 2019 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به رتبه علمی اعطا شد.

از سال 1400 با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، معاونت علمی و فناوری و کارشناسان این شرکت، برای اولین بار در ایران موفق به تولید روش های ساخت بیوفانس در بیش از 1000 منطقه شد. حوضچه ای در گلخانه ای به مساحت حدود 800 متر مربع کشت می شود و اداره کشاورزی ایجاد می شود. این طرح با 1000 حصار زیستی با ظرفیت 450 متر مکعب آغاز شد.

آنا: مزایای طرح ریزجلبک سبز آبی Spirulina platensis نسبت به سایر طرح ها چیست؟

یزدی: هزینه کمتر نسبت به سیستم فوتوبیوراکتور شیشه ای، حجم کشت بیشتر نسبت به سیستم کشت حوضچه، بهره وری بالاتر نسبت به استخر، فرآیند برداشت و تغذیه بسته است، تمامی مراحل در گردش انجام می شود.

ساخت دستگاه «تصفیه بیولوژیکی هوا» / محصول تولید کننده اکسیژن معادل 150 درخت

در حال حاضر مرکز تولید ریزجلبک سبز آبی Spirulina platensis دارای چهار بخش آزمایشگاه، کشت و تولید، مشاوره و نظارت بر اجرای طرح ها و بخش های برنامه ریزی و توسعه می باشد.گروه آلودگی هوا، گروه کود زیستی، گروه آلودگی فاضلاب صنعتی..

در نتیجه تحقیقات و آزمایشات مکرر گروه آلودگی هوا یک دستگاه تصفیه هوای بیولوژیکی ساخته است که می تواند به مدت 10 سال اکسیژنی معادل 100 تا 150 درخت تولید کند و تمام آلاینده ها را در حجم کم حدود 300 لیتر حذف کند. درخت). ، گازهای گلخانه ای، BTEX، فلزات سنگین و غیره را از محیط زیست حذف می کند. دستگاه را می توان در فضاهای بسته و باز در ادارات، بیمارستان ها و سایر محیط ها به عنوان المان شهری نصب کرد.

آنا: از چه زمانی کسب و کار خود را شروع کردید و تا کنون چقدر موفق بوده اید؟در این راه چه دستاوردهایی داشتید و چه کارهایی انجام دادید؟

یزدی: در اواخر سال 2018 یکی از دوستانم طرح تولید جلبک اسپیرولینا را به رئیس وقت دانشگاه آزاد تبریز پیشنهاد داد و طرح مورد استقبال قرار گرفت و از ما دعوت شد. پس از طی مراحل اداری، گلخانه های دانشکده کشاورزی در سال 1400 با کمک ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به شرکت واگذار شد.

ابتدا پس از اختراع رسانه، کشت را در سطوح بسیار پایین (آزمایشگاهی) آغاز کردیم. البته نگرش ما همیشه امیدوار کننده به آینده بوده است تا اینکه این سطح آزمایشگاهی را به گلخانه کوچک منتقل کردیم. تا به امروز 2000 متر مربع گلخانه تولید می کنیم و یک بنگاه دانش بنیان و شرکت برتر فناوری استان آذربایجان شرقی هستیم. . امسال، محصولات ما توانستند مجوز بهداشت تولیدی را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

آنا: زمینه های فعالیت، محصولات و خدمات شرکت دانش بنیان چیست؟

یزدی: اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی و یک ابر غذای غنی از مواد مغذی است. این جلبک دارای بیش از 60 درصد پروتئین قابل هضم و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. اسپیرولینا منبع عالی ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، B9، B12، ویتامین E، مواد معدنی، آهن، منیزیم، کلسیم، روی، مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها، اسیدهای چرب ضروری مانند گاما لینولنیک اسید و آنتی اکسیدان ها منبع آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) همه آنها به شکلی هستند که برای بدن قابل دسترسی است.

اسپیرولینا یکی از بهترین منابع طبیعی رنگدانه های آنتی اکسیدانی مشتق از گیاه مانند فیکوسیانین، بتاکاروتن و زآگزانتین و همچنین سایر رنگدانه های گیاهی مانند کلروفیل است.حاوی مواد مغذی ضروری است.

آنا: آیا شرکت دانش بنیان شما درآمدی غیر از شهریه دارد؟آیا دانشگاه نقشی دارد و در فعالیت های شما مشارکت می کند؟

یزدی: با سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی و بهره برداری و افتتاح این مجتمع، فروش شرکت این دانشگاه نیز در سال جاری به درآمدزایی کمک خواهد کرد.

آنا: محصولات این شرکت دانش بنیان چگونه نیاز مردم و کشورها را برطرف می کند؟

یزدی: ریزجلبک اسپیرولینا به عنوان یک ابر غذا توسط سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است زیرا منبع غنی از پروتئین و مواد مغذی است، تلاش هایی در حال انجام است، کشت اسپیرولینا به دلیل محتوای پروتئین بالا تنها راه حل این بحران نیست. همچنین کمک زیادی به احیای طبیعت می کند.

تولید دستگاه تصفیه هوای بیولوژیکی برای مقابله با آلودگی هوا / تولید اکسیژن معادل 150 درخت ده ساله.

این ریزجلبک عامل موثری در جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن است و در مقایسه با سایر غذاهای پروتئینی به زمین و آب کمتری برای کشت نیاز دارد و برای آب شور و آب قلیایی که برای کشاورزی مناسب نیست مناسب است اما می توان آن را کشت کرد.

اسپیرولینا ممکن است منبع عالی از ترکیباتی باشد که می تواند برای تولید مواد خام برای مکمل های غذایی استفاده شود.

اسپیرولینا غنی ترین مکمل از نظر پروتئین، اسیدهای چرب ضروری مانند اسید گاما لینولنیک، ویتامین ها (به ویژه ویتامین B12 و پیش ساز ویتامین A)، مواد معدنی (به ویژه آهن و کلسیم) و رنگدانه ها (به ویژه فیکوسیانین و سولفولیپیدها) است.

عدم وجود دیواره سلولی باعث تسهیل جذب مواد مغذی می شود. 55 تا 70 درصد وزن خشک اسپیرولینا را پروتئینی تشکیل می‌دهد که یکی از کامل‌ترین پروتئین‌ها محسوب می‌شود و با وجود کم بودن اسیدهای آمینه متیونین، سیستئین و لیزین، در تخم‌مرغ، گوشت و شیر یافت می‌شود. در مقایسه با پروتئین های استاندارد مانند

شرح کاستی ها در روش های تجاری سازی محصولات فناوری

آنا: کاستی ها و کاستی های تجاری سازی محصولات فناوری را بیان کنید.

یزدی: باید از طرح ها و ایده هایی که واقعاً به نفع کشور است حمایت مادی و معنوی شود. عدم دانش محصول و بوروکراسی اداری در حال حاضر یکی از کاستی های موجود در عرضه محصولات به بازار است.

تخصیص محل پروژه دانشگاه، سرمایه گذاری 500 میلیون تومانی در پروژه و حمایت های تبلیغاتی معاونت علمی و فناوری نقش مهمی در راه اندازی شرکت زیست اندیشی علمی بهفر داشته است. در حال حاضر با حمایت واحدهای پژوهشی و فناوری تبریز در حال توسعه این مجموعه دانش بنیان هستیم.

صحبت از صفیه طاهرخانی

انتهای پیام/4078/

دکمه بازگشت به بالا